Problemy z Układem Pneumatycznym w Mercedesie Actros MP4 po Wymianie Osuszacza Powietrza
- Szczegóły
Artykuł omawia typowe problemy z układem pneumatycznym w samochodach ciężarowych Mercedes Actros MP4, które mogą wystąpić po wymianie osuszacza powietrza i filtra. Skupimy się na objawach, potencjalnych przyczynach i sposobach diagnozowania oraz rozwiązywania tych problemów.
Objawy i Diagnoza
Użytkownicy Actrosa MP4 często zgłaszają następujące problemy po wymianie osuszacza i filtra:
- Brak spuszczania powietrza z układu.
- Wzrost ciśnienia w układzie do wartości maksymalnych (np. 10 barów) bez redukcji.
- Błędy w systemie, np. BS 7392 związany z modulatorem osi tylnej.
- Niedziałające poziomowanie pojazdu.
- Zamarzanie układu w niskich temperaturach, objawiające się m.in. zamarzaniem trąbek.
Diagnostyka komputerowa może nie wykryć zamarzniętych zaworów, dlatego ważne jest uwzględnienie warunków atmosferycznych i potencjalnego zamarznięcia wody w układzie.
Potencjalne Przyczyny Problemów
Istnieje kilka potencjalnych przyczyn opisanych problemów. Należą do nich:
- Zamarznięta woda w układzie: Woda w układzie hamulcowym może zamarzać, blokując zawory i przewody.
- Nieszczelności: Uszkodzone lub nieszczelne przewody mogą powodować spadek ciśnienia i nieprawidłowe działanie układu. Któryś przewód musi być nieszczelny.
- Zatkany przewód spustowy osuszacza: Zatkany przewód uniemożliwia odpowietrzenie osuszacza. Kolego a może po prostu masz zatkany ten spustowy i dlatego osuszacz nie ma gdzie się odpowietrzyć. Na dole osuszacza jest wąż spustowy, idzie do tłumika. Zdejmij tłumik spustu powietrza z osuszacza.
- Nieprawidłowo działający zawór czterodrożny: Zanieczyszczony lub uszkodzony zawór czterodrożny może nieprawidłowo regulować ciśnienie w poszczególnych obwodach. Może być, że czterodrożny zarósł brudem i na pomocnicze układy nie daje właściwego ciśnienia. A najczęściej wszystkiemu winien jest czterodrożny. Jeśli dalej tak będzie to masz kłopot z czterodrożnym, na 80%, lub dziurę w tym obwodzie.
- Uszkodzony lub nieprawidłowo ustawiony osuszacz powietrza: Osuszacz może nie spuszczać powietrza przy odpowiednim ciśnieniu.
- Problemy ze sprężarką: Sprężarka może nie pompować powietrza wystarczająco efektywnie lub pluć olejem do układu. Dziś sprawdzałem sprężarkę, czy nie pluje olejem i woda ale wszystko wygląda w porządku. Przy dwóch sprężarkach też możesz mieć podobny problem jeśli w jednej zawory wysiądą.
- Błędy w podłączeniu przewodów: Nieprawidłowe podłączenie przewodów do osuszacza lub innych elementów układu.
Rozwiązywanie Problemów
Poniżej przedstawiono kilka kroków, które można podjąć w celu rozwiązania problemów z układem pneumatycznym:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Sprawdzenie i odmrożenie układu: Upewnij się, że w układzie nie ma zamarzniętej wody. W razie potrzeby odmroź przewody i zawory. Dziś odmrozliśmy auto, zbiornik 1 i 2 pompuje po 10 około ale ciśnienienie w zbiorniku zapasowym jest w granicach 6.5 bara do 7,6 max.
- Kontrola szczelności: Sprawdź wszystkie przewody i połączenia pod kątem nieszczelności. Eliminuj po kolei. Odłącz przyczepę, zaciągnij postojowy w aucie, spuść powietrze w poduszkach i zostaw włączonego pilota. Niech chodzi na wolnych obrotach. Jak nabije to masz wskazówkę gdzie szukać. Włączając po kolei odbiorniki będziesz widział kiedy zacznie ubywać szybciej niż normalnie. Możesz też napompować do maksa i wyłączyć silnik. Dobry słuch się przyda.
- Czyszczenie lub wymiana zaworu czterodrożnego: Wyczyść lub wymień zawór czterodrożny, jeśli jest zanieczyszczony lub uszkodzony.
- Sprawdzenie i regulacja osuszacza powietrza: Upewnij się, że osuszacz jest prawidłowo ustawiony i spuszcza powietrze przy odpowiednim ciśnieniu. Podstawa osuszacza spuszacz tak jak powinna przy 12,5 bar, była sprawdzana w 2ch różnych firmach.
- Kontrola sprężarki: Sprawdź, czy sprężarka działa prawidłowo i nie pluje olejem do układu.
- Sprawdzenie podłączenia przewodów: Upewnij się, że wszystkie przewody są prawidłowo podłączone do osuszacza i innych elementów układu. Trudno zamienić przewody.
- Konsultacja z warsztatem: W przypadku braku pewności co do przyczyny problemu, skonsultuj się z doświadczonym mechanikiem lub warsztatem specjalizującym się w naprawach samochodów ciężarowych. Dopiero jutro jestem umówiony. Zobaczymy co powiedzą na warsztacie.
Dodatkowe Wskazówki
Warto pamiętać o kilku dodatkowych wskazówkach:
- Przygotowanie do zimy: Odpowiednie przygotowanie układu pneumatycznego do zimy może zapobiec problemom związanym z zamarzaniem. Musze sie też przyznać, ze nie przygotowałem sam. do zimy...
- Regularna wymiana filtrów: Regularna wymiana filtrów w układzie pneumatycznym pomaga utrzymać go w czystości i zapobiega zatykaniu się zaworów i przewodów.
- Stosowanie oryginalnych części: Stosowanie oryginalnych części zamiennych gwarantuje ich kompatybilność i niezawodność. Kupiłem oryginalny 4 zaworowy, bo mi tak polecono.
Poniższa tabela przedstawia przykładowe ciśnienia w zbiornikach i ich wpływ na działanie układu:
| Zbiornik | Ciśnienie | Wpływ |
|---|---|---|
| Zbiornik 1 i 2 | Około 10 bar | Prawidłowe ciśnienie |
| Zbiornik zapasowy | 6.5 - 7.6 bar | Niskie ciśnienie, potencjalny problem |
Pamiętaj, że diagnostyka i naprawa układu pneumatycznego wymagają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się z profesjonalistą.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #osuszacza #powietrza #actros #mp4 #wymiana

