Obowiązki Sprawozdawcze Gmin i Przedsiębiorstw Wodno-Kanalizacyjnych w Zakresie Gospodarowania Nieczystościami Ciekłymi
- Szczegóły
Do końca kwietnia wszystkie gminy zobowiązane są do złożenia, po raz pierwszy, sprawozdania dotyczącego gospodarowania nieczystościami ciekłymi. Obowiązek złożenia powyższego sprawozdania wynika z przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399, dalej: „u.c.p.g.”).
Sprawozdanie dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi zostało wprowadzone do przepisów u.c.p.g. w 2023 r. Zakres gminnej sprawozdawczości określony został w przepisie art. 3 ust. 5 u.c.p.g.
Zakres tego sprawozdania wymaga jednak pozyskania części informacji od przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Niewątpliwie zdecydowana większość informacji, która winna być zawarta w tym sprawozdaniu, jest (albo przynajmniej w teorii powinna być) w posiadaniu gmin, czy to z uwagi na realizację określonych zadań przewidzianych przepisami u.c.p.g. (np. obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków - patrz: art. 3 ust. 3 u.c.p.g.), czy też poprzez otrzymywanie ich w kwartalnych sprawozdaniach składanych przez podmioty świadczące usługi asenizacyjna tzw. wozaków (patrz: art. 9o u.c.p.g.).
Rola Przedsiębiorstw Wodno-Kanalizacyjnych
Jaka jest zatem rola samych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w ww. procesie?
Ustawodawca określił jednak jeden element analizowanego sprawozdania, co do którego gminy będą posiadały informacje wyłącznie wtedy, gdy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działa w strukturze urzędu gminy. W pozostałych przypadkach, tj. przedsiębiorstwa wod-kan działającego w formie spółki prawa handlowego albo zakładu budżetowego, gmina będzie zmuszona do zawnioskowania do tego podmiotu o przekazanie mu tych informacji - których? Tych odnoszących się do ilości wody pobranej przez użytkowników niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej (pkt 7 w art. 3 ust.
Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie
Niewątpliwie powyższe dane znajdują się w posiadaniu przedsiębiorstw wod-kan (oczywiście w zakresie jakim informacja dotyczy odbiorców pobierających wodę ze zbiorczych systemów), nie zaś gminy. Gminy tym samym, aby w sposób pełny i prawidłowy złożyć nowe sprawozdanie dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi nie będą miały innego wyjścia, jak zwrócić się po te dane do właściwego przedsiębiorstwa wod-kan. Jak przedsiębiorstwo to powinno zareagować?
Jednocześnie zauważyć należy, że przez „ilość wody pobranej przez użytkowników niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej” z punktu widzenia żądania przez gminę tych danych od przedsiębiorstwa wod-kan będziemy rozumieli tę ilość wody, którą pobierana jest z terenu tych nieruchomości, z których właścicielami przedsiębiorstwo ma umowę na dostarczanie wody, a które wyposażone są w zbiornik bezodpływowy albo przydomową oczyszczalnię ścieków.
Ochrona Danych Osobowych
Z punktu widzenia samego przekazywania tego rodzaju danych przedsiębiorstwo wod-kan musi mieć na uwadze także przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. W tym miejscu warto przywołać stanowisko Prezesa UODO odnoszące się do braku podstaw do przekazywania danych dotyczących indywidualnego zużycia wody przez poszczególnych właścicieli nieruchomości na potrzeby prowadzonych przez gminy kontroli, z uwagi na brak podstawy prawnej do takiego działania (pisaliśmy o tym w artykule „UODO: przedsiębiorstwa nie mogą przekazywać gminom danych o zużyciu wody”). Pogląd ten należy mieć tym samym na uwadze przy przekazywaniu ww.
Jak w takim razie przekazać informacje o ilości zużytej wody w sposób prawidłowy i nie budzący wątpliwości? Otóż gmina wnioskując o te dane, powinna podać wykaz adresów nieruchomości, w odniesieniu do których potrzebuje danych dotyczących ilości zużytej wody, a w odpowiedzi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne powinno podać te dane liczbowe w sposób zbiorczy, bez podziału na poszczególne nieruchomości. W przypadku zaś sytuacji, w których dana nieruchomość nie jest podłączona ani do sieci kanalizacyjnej, ani do sieci wodociągowej, przedsiębiorstwo wod-kan powinno przekazać właśnie taką informację, zaś ilość pobranej wody na tej nieruchomości gmina powinna samodzielnie ustalić w oparciu o przeciętne normy zużycia wody.
Kwartalne Sprawozdania Podmiotów Opróżniających Zbiorniki Bezodpływowe
Zgodnie z art. 9o ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych jest zobowiązany do sporządzania kwartalnych sprawozdań. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do końca miesiąca następującego po upływie kwartały, którego dotyczył.
Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania
Terminy złożenia sprawozdań to:
- za I kwartał - w terminie do 30 kwietnia
- za II kwartał - w terminie do 31 lipca
- za III kwartał - w terminie do 31 października
- za IV kwartał - w terminie do 31 stycznia
Sprawozdanie zawiera:
- imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, numer decyzji w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie tej działalności, o ile nie jest zwolniony z obowiązku jej posiadania, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany
- informację, za który kwartał i rok sporządzane jest sprawozdanie;
- informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych bytowych i przemysłowych;
- informacje o ilości przekazanych do stacji zlewnej odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych bytowych i przemysłowych, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu stacji zlewnej, do której zostały przekazane odebrane nieczystości ciekłe;
- informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:
- z obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,
- spoza obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne
- wyjaśnienia dotyczące różnicy między ilością nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy a ilością tych nieczystości przekazanych do stacji zlewnych, jeżeli występuje taka różnica;
- informacje o liczbie właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane nieczystości ciekłe, wraz z wykazem adresów tych nieruchomości;
- datę sporządzenia sprawozdania;
- podpis prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych lub podpis osoby upoważnionej do występowania w jego imieniu na podstawie pełnomocnictwa.
Podmiot dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych, oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.
Kary dla Przedsiębiorców
Zgodnie z art. 9xb ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9o - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w art. 9p ust.2, a w przypadku nie zastosowania się do wezwania od 500 zł do 5000 zł;
- przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9o-podlega karze pieniężnej w wysokości 300 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 90 dni.
Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK)
Sprawozdanie zawiera informacje o stanie prac inwestycyjnych w zakresie gospodarki ściekowej, m.in. Dokument powstał na podstawie przedłożonych ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej corocznych sprawozdań z realizacji Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych, opracowanych przez PGW WP w oparciu o dane uzyskane z aglomeracji.
Przeczytaj także: Jak ustawić napowietrzanie?
W 1 534 aglomeracjach zamieszkuje około 27,7 mln mieszkańców, z których 26,6 mln korzysta z sieci kanalizacyjnej, około 952 tys. jest obsługiwanych przez tabor asenizacyjny, a 96 tys. korzysta z systemów indywidualnych. W latach 2020 i 2021 na terenie aglomeracji wybudowano 5 100 km sieci kanalizacyjnej, w tym 3 935 km sieci grawitacyjnej. W wyniku realizacji budowy tej sieci, liczba mieszkańców korzystających z usług kanalizacyjnych wzrosła o 823 343 osoby. Ponadto zmodernizowano 1 482 km sieci istniejącej.
Na koniec 2021 r. wymagany stopień obsługi zbiorczymi sieciami kanalizacyjnymi został osiągnięty w 813 aglomeracjach, co stanowi 53% wszystkich aglomeracji. Według danych 471 aglomeracji spełnia wymagania dotyczące jakości oczyszczanych ścieków (29,8% wszystkich aglomeracji). Dane wykazały również, że 753 aglomeracje posiadają oczyszczalnie komunalne, których łączna wydajność wyrażona w RLM (równoważna liczba mieszkańców), odpowiada lub jest większa od RLMrz (RLM rzeczywista) aglomeracji, co stanowi 49,1% wszystkich aglomeracji. Ponadto 713 aglomeracji spełnia wymagania dotyczące jakości oczyszczanych ścieków, co stanowi 46,5% wszystkich aglomeracji.
Zgodnie z zasadą hierarchiczności dyrektywy ściekowej, jeżeli aglomeracja nie spełnia wymogu w zakresie warunku wynikającego z art. 3 dyrektywy ściekowej, to uznaje się, że równocześnie nie spełnia pozostałych warunków dyrektywy. Największy udział w finansowaniu inwestycji w zakresie gospodarki ściekowej mają środki własne gmin wynoszące 49,6% ogólnej wartości nakładów finansowych oraz fundusze zagraniczne stanowiące 21%. Pozostałe nakłady pochodziły z funduszy ekologicznych i stanowiły ok.
Elektroniczne Składanie Sprawozdań
Masz firmę zajmującą się opróżnianiem szamb lub osadników oczyszczalni przydomowych i transportem? Musisz co kwartał składać sprawozdanie z tej działalności. Jeśli tego nie zrobisz, grożą ci kary pieniężne. Złóż przygotowane sprawozdanie oraz załączniki online. Jeśli odbierasz ścieki z kilku gmin, to sprawozdanie złóż oddzielnie do każdej gminy.
Pamiętaj! Nie ma oficjalnego wzoru sprawozdania i załączników. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przyjmuje twoje sprawozdanie i weryfikuje dane w nim zawarte. W przypadku, gdy sprawozdanie jest sporządzone nierzetelnie lub niekompletne, urząd wezwie cię do uzupełnienia lub poprawienia sprawozdania. Na korektę masz 14 dni od dnia, w którym dostaniesz wezwanie. Usługa jest bezpłatna.
Podstawa Prawna
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r.
- Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2022 r. poz. 1549) wprowadziła nowe regulacje w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1469, z późn. zm.), nakładające na gminy nowy obowiązek sprawozdawczy.
W art. 3 ww. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dodano ust. „5. 3) liczbie zawartych umów, o których mowa w art. 6 ust. 5) częstotliwości opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków, o której mowa w art. 4 ust. 9) liczbie przeprowadzonych kontroli dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 6. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.
Termin Składania Pierwszego Sprawozdania
Pierwsze sprawozdanie za rok 2023 należy przekazać w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2024 r.
Właściwość Miejscowa Wód Polskich
Właściwość miejscowa jednostek organizacyjnych Wód Polskich wynika z podziału hydrograficznego kraju, jednak w przypadku sprawozdania, o którym mowa powyżej odnoszącego się do obszaru gmin właściwość tą określa rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 9 marca 2018 r. w sprawie właściwości miejscowej dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (Dz.U. z 2021 r., poz.
W celu ułatwienia zobowiązanym podmiotom wypełnienia obowiązku ustawowego i przekazania wymaganych danych, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie we współpracy z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska opracowało wzór ankiety sprawozdawczej w arkuszu MS EXCEL.
| Rodzaj Sprawozdania | Termin Złożenia | Podmiot Składający |
|---|---|---|
| Gospodarowanie nieczystościami ciekłymi | Do 30 kwietnia (za poprzedni rok) | Gmina |
| Opróżnianie zbiorników bezodpływowych | Kwartalnie (do końca miesiąca po kwartale) | Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników |
tags: #oczyszczalnia #ścieków #sprawozdanie

