Wymiana filtra oleju i powietrza w Fiat Grande Punto 1.4

Filtr oleju i filtr powietrza to elementy eksploatacyjne, które wymagają regularnej wymiany. Wymiana filtrów jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika i jego długowieczności. W tym artykule omówimy, jak wymienić filtr oleju i filtr powietrza w Fiat Grande Punto 1.4.

Wymiana filtra oleju

Filtr oleju ma za zadanie usuwanie z oleju wszelkich zanieczyszczeń. Regularna wymiana filtra jest niezwykle istotna i najlepiej jest postępować zgodnie z zaleceniami producenta. Producenci samochodów przeważnie zalecają zmianę filtra do oleju silnikowego po każdych przejechanych 15 tys. km, przy czym wymiany należy dokonywać częściej, jeśli eksploatujemy auto w ciężkich warunkach, np. jeździmy nim wyłącznie po mieście czy ciągamy nim przyczepę. Częstą praktyką jest również wymiana filtra przy każdej wymianie oleju silnikowego, czyli przeważnie po przejechaniu 10-15 tys. km.

Co potrzebujemy:

  • Nowy filtr oleju
  • Nowy olej (niecałe 3 L)
  • Klucz do filtru oleju paskowy lub klucz francuski
  • Imbus 6-kątny rozmiar 12
  • Coś na olej, np. pojemnik 4 L po płynie do spryskiwaczy

Kroki wymiany filtra oleju:

  1. Na początek warto zobaczyć czy damy radę odkręcić śrubę od spustu oleju i filtr, zwłaszcza jak robicie to pod blokiem lub coś:
    • wchodzimy pod auto i sprawdzamy czy damy radę ruszyć śrubę, jak choć trochę się ruszy jest ok.
    • wchodzimy najlepiej pod auto i sprawdzamy czy damy ruszyć filtr oleju, jak choć trochę się ruszy jest ok, dalej pójdzie.
  2. Sprawdzamy czy mamy wszystko w odpowiedniej ilości.
  3. Sprawdzamy czy silnik i olej tym samym jest dosyć gorący, ale tak aby się nie poparzyć jak będzie odkręcać śrubę, bo nie ma opcji aby się tym olejem nie zachlapać choć trochę, zwłaszcza jak nie mamy kanału, to samo w przypadku filtru, nawet jak spuścimy olej to przy odkręcaniu filtru jeszcze sporo się go poleje.
  4. Podstawiamy coś na zużyty olej. Ja zwykle używam twardego pojemnika po płynie do spryskiwaczy. Kładę na na bok, z góry wycinam drugi bok i robi się wtedy z tego taka wanienka. Oleju jest w zasadzie mało, niecałe 3 L wiec mieści się bez problemu, oraz nie wylewa przy wyciąganiu - dodatkowo ma rączkę! heheh.
  5. Odkręcamy śrubę i wylewamy olej do wanienki. Jak jesteśmy w miarę zręczni to śruba zostanie na imbusie, wiec trzeba ja wytrzeć i odłożyć w jakieś miejsca aby nie zgubić. Jak jednak nie jesteśmy - to pozostaje nam poszukać potem w wanience jak już spuścimy olej. Będzie na to czas, bo olej wyleci i już nie będzie kapał.
  6. Jak olej przestanie kapać to odkręcamy filtr oleju i podstawiamy do razu wanienkę, bo znów wyrzyga sporo oleju.
  7. Jak przestanie kapać z otworów to wkręcamy śrubę od spustu oleju
  8. Przykręcamy filtr oleju. Zanim przykręcimy filtr trzeba posmarować uszczelkę gumową na filtrze nowym olejem i sprawdzić czy na pewno dobrze leży.
  9. Sprawdzamy ile oleju wchodzi do silnika. Ja zwykle wlewam trochę mniej. Tam jest jakieś 2.7 L? Wiec wlewamy nowy olej, najlepiej co jakiś czas patrząc ile oleju już wlaliśmy. Na pewno ładujemy te 2.3 L potem czekamy aż olej zleci i patrzymy na wskaźniku oleju, czy już czy jeszcze. Bo jak za dużo to trzeba będzie go spuszczać wiec bez sensu.
  10. Po odczekaniu, aż olej zleci na dno i sprawdzeniu ze mamy odpowiedni poziom oleju, odpalamy silnik i czekamy dosłownie chwile aż olejem napełni się filtr oleju. Wchodzi tam sporo oleju więc sprawdzamy raz jeszcze poziom oleju jak wyłączymy silnik i odczekamy aż olej znów opadnie na dno. Sprawdzamy poziom na bagnecie i dolewamy znów jeśli jest taka potrzeba.
  11. Przy pierwszym odpaleniu po wymianie zapali się kontrolka oleju, a właściwie nie zgaśnie po odpaleniu auta przez chwilę. Po chwili, ok 10 sekund max kontrolka zgaśnie i wszystko powinno być tak jak do tej pory.

Do całej operacji wcale nie potrzebujemy kanału, najazdu itp, wystarczy najechać na jakiś wysoki krawężnik jedną stroną lub pod jakieś zagłębienie tak aby wcisnąć głowę pod przedni zderzak. Nic więcej nie potrzeba nam do szczęścia.

Przy kupnie klucza do filtru oleju pamiętajcie, klucze do filtrów łańcuchowe itp grube nie pasują, bo nie ma gdzie ich wsadzić, bo filtr mocno przylega do silnika. Pewnie będą dobre opaskowe, ale nie sprawdzałem. Nie wsadzimy też jak niektórzy radzą paska od alternatora. Nigdy też nie testowałem jak niektórzy radzą, aby wbić śrubokręt w filtr i tak go odkręcić, choć tak tak obudowa jest dosyć miękka, to jednak wole klucz francuski.

Jeśli chodzi o imbus taki byle jaki 11,6 mm tez pasuje ;P ale śruba trzyma się zwykle mocno więc bez klucza można uszkodzić gwint, a ta zatyczka jest nietypowa wiec szkoda, po prostu kupcie klucz. Zestaw kosztuje 6 zł, tyle dałem, choć trzeba poprzebierać i poszukać bo standardowe zestawy kończą się na numerze 10, a ten nijak nie pasuje, nawet jak wsadzimy obok śrubokręt.

Przeczytaj także: Sprawne działanie Grande Punto 1.4

Jeśli chodzi o olej, ja używam 5w50 mobil 1 w pełni syntetyczny, jeśli o filtr to polecam i używam polskiego Filtrona, zresztą jak wszystkie inne filtry typu powietrza czy kabiny też. Nie pytajcie dlaczego, nie mam racjonalnego wytłumaczenia to bardziej kwestia wiary.

Aha i jeszcze jedno: spuszczać i nalewać olej jak samochód stoi na prostej nawierzchni i nigdy ale to nigdy przenigdy niech nikt nie wpadnie na pomysł aby odpalić samochód bez oleju nawet na 0,00000000001 sekundy, bo będziecie mieli przyjemność zrobić sobie remont silnika.

Oczywiście nie róbcie tego w domu, robicie co robicie na własną odpowiedzialność, a ja mogę się mylić lub gadać głupoty... no cóż w moim wieku to już normalne.

Wymiana filtra powietrza

Filtr powietrza znajdziesz go bezpośrednio w układzie dolotowym silnika. Tego rodzaju filtr do samochodu jest odpowiedzialny za filtrację powietrza w pojeździe. Oddziela zanieczyszczenia, takie jak: piasek, kurz, a nawet owady. Ponadto ma bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób pracuje silnik. Zatkany filtr powietrza jest bardzo często powodem spadków osiągów jednostki napędowej. Zgodnie z powszechną wiedzą filtr powietrza zazwyczaj wymienia się co 20 tys. km km. Jeśli chodzi o eksploatację pojazdu w środowisku wyjątkowo zapylonym, konserwacja (wymiana) tego elementu powinna być o wiele częstsza.

Po prostu wystarczy odpiąć zatrzaski sprężynowe, rozpołowić obudowę i już masz wkład filtra na wierzchu.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtry oleju i powietrza - podsumowanie

Pamiętaj, że wymiana filtrów oleju i powietrza jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika Twojego Fiat Grande Punto 1.4. Regularna wymiana filtrów pozwala na utrzymanie silnika w dobrej kondycji i przedłuża jego żywotność.

Dostępne filtry oleju i powietrza (przykładowe):

Producent Filtr oleju Filtr powietrza
BOSCH 1 457 429 256 F 026 400 057
FEBI - FE32211
Filtron (polecany) -

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

tags: #filtr #oleju #powietrza #fiat #grande #punto

Popularne posty: