Filtry Powietrza MTZ 82: Rodzaje i Zastosowanie

Filtr powietrza w ciągniku to element w silniku, o którym często zapominamy, nie zdając sobie sprawy, jak istotny to podzespół i jak ważną funkcję spełnia. Może dlatego, że rzadko się psuje, ale jeśli ulegnie awarii, czeka nas remont silnika i spore wydatki.

Filtr powietrza w ciągniku pojawił się już w pierwszych konstrukcjach i jest ściśle związany z rozwojem całej motoryzacji. Takie sitko trzeba było bardzo często czyścić z kurzu i zanieczyszczeń, bo zapchane uniemożliwiało rozruch silnika. Wzrost mocy ciągnikowych silników sprawił, że rosła także pojemność skokowa, a wraz z nią rosło zapotrzebowanie silnika na czyste powietrze.

Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, jakie znamy chociażby z Ursusa C-45, nie były zbyt wybredne pod względem paliwa, jak i czystości samego powietrza. Pracujące na wolnych obrotach i niskim stopniu sprężania silniki nie posiadały wyrafinowanych systemów filtracji.

Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania konstrukcji wymagały już zupełnie innego podejścia. Pojawienie się w ciągnikach układów o wysokim sprężaniu wymusiło zmiany w filtrach powietrza.

Rodzaje Filtrów Powietrza w Ciągnikach

Wyróżniamy dwa główne rodzaje filtrów powietrza stosowanych w ciągnikach:

Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza

  • Filtr powietrza mokry
  • Filtr powietrza suchy

Filtr Powietrza Mokry

Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto oczywiście z motoryzacji. Filtr powietrza w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.

Monocyklon Filtra Powietrza

Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Monocyklon posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, co ułatwia odrzucanie piachu i cięższych zanieczyszczeń.

Mimo prostej budowy tego urządzenia wymaga ono od czasu do czasu naszej uwagi. Zalecane jest zdjęcie z rury ssącej, rozebranie i oczyszczenie ze zgromadzonego wewnątrz piachu, szczególnie w konstrukcjach znanych z produkcji Zetora czy Ursusa.

Zasada Działania Mokrego Filtra Powietrza

Mokry filtr powietrza jest mokry dlatego, że istotną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Od spodu znajduje się miska, do której wlewamy oznaczoną na podziałce ilość oleju (najczęściej silnikowego). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce, w ten sposób topią się w nim pomniejsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu.

Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.

Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza

W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, co jest związane z jego pojemnością skokową, wkładów filtra powietrza w ciągniku może być kilka. Ich gęstość i rodzaj wypełnienia także zależą od konstrukcji i specyfikacji silnika.

Tak oczyszczone w filtrze powietrze (monocyklon-kąpiel olejowa-wkłady filtracyjne) zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.

Wady Mokrego Filtra Powietrza

Opisany rodzaj filtrów powietrza w ciągnikach zwany „mokrym” doskonale znamy ze Stosowany przez kilkadziesiąt lat w ciągnikach Zetor, Ursus, MTZ, Jumz i T-25 Władymirec nie jest obcy żadnemu mechanikowi.

Utrzymany w czystości i właściwie konserwowany układ ten zapewniał dość skuteczną filtrację powietrza. Trzeba było tylko pamiętać o okresowej wymianie wkładów filtrujących oraz samego oleju. Jego brak w szybkim tempie prowadził do zniszczenia samych wkładów i, co gorsza do awarii silnika.

Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.

Przeczytaj także: Rodzaje filtrów K&N do RX-8

Filtr Powietrza Suchy

Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji (mokrej), ponieważ oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.

Sięgnięto po zastosowania znane z motoryzacji: suche filtry powietrza. To właściwie nic innego jak wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości znane i stosowane od wielu lat. W przypadku ciągników wymagały one jednak pewnych zmian.

Większość z nich zbudowana jest tak, jak na rysunku poniżej. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie. Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.

Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.

Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika.

Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.

Filtry Kabinowe

Filtry kabinowe oczyszczają powietrze w kabinie operatora, zapewniając komfort pracy w trudnych warunkach. Warto pamiętać, że ich regularna wymiana wpływa nie tylko na zdrowie, ale także na komfort i koncentrację operatora.

W 2025 roku MANN+HUMMEL oferuje filtry ENTARON CA spełniające normę DIN EN 15695-2 kategorii 4. Dlatego rozwiązania te chronią operatora przed pyłami, aerozolami i chemikaliami podczas pracy polowej. Ponadto zastosowanie aktywnego węgla zwiększa skuteczność ochrony przed oparami pestycydów. Jednak dzięki kompaktowej konstrukcji filtr jest mniejszy o około trzydzieści procent. W rezultacie montaż i serwis stają się prostsze i szybsze.

Nowe Standardy Skuteczności Filtrów

W 2025 roku MANN+HUMMEL informuje o wprowadzeniu mediów filtracyjnych spełniających klasę skuteczności MERV 16. Dlatego filtry te zatrzymują cząstki o wielkości od 0,3 mikrometra z efektywnością 95 procent. Ponadto ich konstrukcja pozostaje kompaktowa, co ułatwia montaż w nowoczesnych kabinach ciągników. Jednak mimo mniejszych wymiarów zachowują pełną wydajność filtracji. W rezultacie rolnicy otrzymują skuteczniejszą ochronę w warunkach silnego zapylenia.

Znaczenie Regularnej Wymiany Filtrów

Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.

Regularna wymiana filtrów do ciągników i maszyn rolniczych przekłada się bezpośrednio na poprawę wydajności maszyn oraz minimalizację ryzyka awarii. Oto główne korzyści płynące z dbałości o stan filtrów:

  • Optymalna praca silnika - filtry powietrza i paliwa zapewniają odpowiednią ilość czystego powietrza i paliwa, co poprawia wydajność silnika oraz zmniejsza zużycie paliwa.
  • Ochrona przed uszkodzeniami - filtry oleju, paliwa i hydrauliczne zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń do newralgicznych układów maszyny, co zmniejsza ryzyko kosztownych napraw.
  • Wydłużenie żywotności maszyn - odpowiednia filtracja zapewnia dłuższy czas eksploatacji ciągnika lub maszyny rolniczej. Regularna wymiana filtrów chroni wszystkie podzespoły przed nadmiernym zużyciem.
  • Poprawa komfortu pracy - filtry kabinowe dbają o zdrowie operatora, usuwając z powietrza pyły, kurz i inne zanieczyszczenia, co wpływa na komfort pracy, szczególnie w intensywnych warunkach polowych.

Typowe Awarie Związane z Filtrami

Niedostateczna dbałość o filtry w maszynach rolniczych może prowadzić do poważnych problemów. Oto niektóre z najczęstszych awarii związanych z filtrami:

  • Zatarcie silnika - zanieczyszczenia dostające się do silnika przez uszkodzony filtr powietrza mogą prowadzić do jego zatarcia, co wiąże się z kosztownymi naprawami.
  • Problemy z rozruchem silnika - zabrudzony lub zużyty filtr paliwa może prowadzić do trudności z uruchomieniem silnika, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych.
  • Uszkodzenia układu hydraulicznego - brudny filtr hydrauliczny może zanieczyścić olej, prowadząc do uszkodzeń pomp i zaworów, co może skutkować wysokimi kosztami naprawy.
  • Problemy z jakością powietrza w kabinie - niewymieniany filtr kabinowy powoduje zanieczyszczenie powietrza w kabinie operatora, co może wpływać na jego komfort pracy i zdrowie.

tags: #filtry #powietrza #mtz #82 #rodzaje #i

Popularne posty: