Wymiana filtra powietrza w Honda Civic: Kiedy i jak to zrobić?
- Szczegóły
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Najpierw musimy zrozumieć jaką rolę pełni to urządzenie. Filtr powietrza to płuca naszego silnika. Zatrzymuje zanieczyszczenia z powietrza zasysanego do silnika z zewnątrz.
Rola filtra powietrza w silniku
Poprawna praca silnika zależy od optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Przykładowo typowy czterocylindrowy silnik o pojemności ok. 1,5 litra zasysa mniej więcej 3000 l powietrza na minutę (przy 7000 obr./min). gdyby nie obecność filtra, to do silnika byłoby zasysane ok. 20 g kurzu na każde 1000 km przebiegu. Jeżeli jest zużyty, zapchany lub niesprawny, to mieszanka powietrza trafiająca do komór spalania może być zanieczyszczona, co zmniejszy wydajność jednostki i odbije się negatywnie na zużyciu paliwa.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Producenci zwykle sugerują, aby filtr wymieniać w podobnych interwałach, co olej silnikowy. Zazwyczaj serwis filtra powinien mieć miejsce co 10-30 tys. km lub przynajmniej raz w roku. Kierowcy bardzo często stosują zasadę, że filtr zmieniany jest przy okazji zmiany oleju silnikowego. To dobra praktyka, bo zwykle interwał olejowy jest bardzo zbliżony do tego od filtra powietrza. Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności wymiany filtra oleju czy też filtra kabinowego. Niektórzy zapominają jednak o innym ważnym filtrze w samochodzie, mianowicie filtrze powietrza.
Wymiana filtra p. przewidzianą instrukcją serwisową. Zaleca się ją wykonywać co 20 tys. rok) lub 40 tys. Wymiana co 40 tys. km lub 24 mies. jest w warunkach normalnych, a wymiana co 20 tys.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Honda TRX 350?
I być może najważniejsze - zawsze należy sprawdzić stan filtra powietrza po zakupie używanego pojazdu. A jak ocenić czy używany filtr jest w dobrym stanie? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, ale jako najbardziej kluczowy uznałbym to, jaki mamy samochód.
Szacunkowo, w ciągu roku, w samochodzie pokonującym 30 tys. km, filtr potrafi odseparować od powietrza nawet kilkadziesiąt gramów pyłu. Poza tym „wyłapuje” on także inne obiekty, np. kawałki roślin czy też owady. To dobitnie pokazuje, że długotrwała jazda z tym samym filtrem powietrza naraża silnik na pracę w coraz trudniejszych warunkach.
Objawy zużytego filtra powietrza
Po czym poznać, że przez zabrudzony filtr do silnika nie dostaje się wystarczająco dużo powietrza? Jazda z brudnym filtrem powietrza negatywnie wpływa na pracę przepływomierza, a także sprzyja odkładaniu się nagaru na zaworach czy pierścieniach tłokowych. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia silnika - niewykluczone bowiem, że przez uszkodzony (np.
Jak widać, skutków zaniedbań filtra powietrza jest dużo i mogą być naprawdę druzgocące dla silnika, dlatego warto pamiętać o systematycznej wymianie filtra powietrza. Co ile należy to robić? Na to nie ma odgórnie napisanej reguły. Mechanicy zalecają, by filtr powietrza wymieniać co 15 tys. km. Dobrą okazją ku temu jest wobec tego coroczna wymiana oleju i filtrów eksploatacyjnych pojazdu. Jeśli rocznie nie pokonujemy takiego przebiegu, warto wyznaczyć sobie termin wymiany co rok, góra co dwa lata.
Samodzielna wymiana filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Przeczytaj także: Sprawność silnika Honda Hornet 600
Wymiana filtra powietrza jest na tyle prostą czynnością, że przy odrobinie samozaparcia i posiadaniu minimum umiejętności z zakresu mechaniki można przeprowadzić ją samemu. Filtr powietrza zazwyczaj znajduje się przy silniku, przykryty szczelną pokrywą, którą należy zdjąć - wystarczy odkręcić kilka śrub lub wkrętów albo odpiąć przytrzymujące ją zatrzaski. Po demontażu pokrywy powinniśmy uzyskać dostęp do filtra ulokowanego w obudowie. Trzeba ją wyjąć, zdjąć stary filtr, oczyścić obudowę z kurzu i zamontować w niej nowy filtr.
Np. w Hondzie Civic nie potrzeba żadnego narzędzia, żeby dokonać takiej wymiany i jest to (moim zdaniem) bardzo łatwe. Ale zawsze najpierw należy sprawdzić instrukcję obsługi samochodu. Niewykluczone, że znajdziemy tam instrukcję punkt po punkcie, jak dokonać wymiany. Jeśli tej informacji nie ma, to może być to pierwszy sygnał mówiący nam, że lepiej powierzyć tę czynność serwisowi. Poza tym może się okazać, że wymiana wymaga programowania w komputerze silnika, a więc i tak nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie.
Radzimy również wyszukać w YouTube nagranie z wymiany filtra w takim samym samochodzie, jak nasz. Nie spodziewasz się, że ktoś to nagrał? Będziesz zdziwiony. Tak czy siak, warto spróbować w wyszukiwarce - internet pełen jest takich filmików. Należy kupić odpowiedni filtr, ale dopiero po nabyciu wiedzy teoretycznej i upewnieniu się, że chcemy się podjąć tej czynności samodzielnie. Największe firmy zajmujące się handlem częściami mają na swoich stronach wyszukiwarki, które pozwolą łatwo dotrzeć do odpowiedniej części. Poza tym w instrukcji obsługi znajdziemy nr. OEM filtra powietrza. Mając ten numer, łatwo odnajdziemy część w internecie. Można też wymontować najpierw filtr, który jest pod maską i sprawdzić nadrukowany na nim numer części lub po prostu zabrać go ze sobą do sklepu z częściami.
Kolejny etap to już wymiana. Po wcześniejszym przygotowaniu się, powinno pójść jak bułka z masłem. Np. w Hondzie otwiera się maskę, odpina 4 klamry na obudowie filtra i wymienia wkład. Mnie ta czynność zajęła jakieś 3 minuty. Nie musiałem wyciągać nawet śrubokręta. Ale nie zawsze jest to tak proste, nawet w przypadku starszych aut. Wiele modeli będzie wymagać użycia narzędzi. Być może trzeba będzie najpierw usunąć jakieś elementy uniemożliwiające dotarcie do obudowy filtra albo wymontować znaczny fragment układu dolotowego - w takich przypadkach lepiej skorzystać z usług serwisu.
Pod maską gotowe, czy to koniec? W przypadku starszego pojazdu fizyczna wymiana filtra i zamknięcie obudowy powinno wyczerpać temat. Do tej pory starałem się być jak najbardziej obiektywny i nie sugerować jedynego słusznego rozwiązania, ale w przypadku najnowszych samochodów (szczególnie dużych maszyn klasy premium) trzeba od razu umówić się do mechanika.
Przeczytaj także: Honda Valkyrie F6: przewodnik po filtrach powietrza
Nie odpowiem wam wprost na to pytanie, bo nie wiem, o jaki samochód chodzi. W przypadku Hondy Civic VIII 1.8 tak - śmiało możecie spróbować samodzielnie. W przypadku Mercedesa klasy S typoszeregu W222 - nie róbcie tego sami.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Filtr powietrza - cena
Filtr powietrza jest jedną z najtańszych wymiennych części w samochodzie. Przeważnie kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Markowe filtry przeznaczone do aut sportowych czy luksusowych z dużymi silnikami mogą oznaczać wydatek powyżej 100 zł. Wymiana filtra powietrza w nieautoryzowanym warsztacie z reguły kosztuje ok. 50 zł, natomiast w ASO - ok.
Cena wymiany filtra powietrza w Honda Civic VII wraz z usługą wymiany została przedstawiona poniżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 20 minut.
Polecane filtry powietrza
Jeśli ktoś chce zakładać sportowy filtr, uważam, że filtry K&N są słusznym wyborem (przerobiłem kilka K&N w motocyklach i zawsze byłem zadowolony), a jeśli mówimy o zwykłych filtrach to warto skupić się na OEM (lecz cena wysoka), Knech/Machle, Mann(niestety cena też dość wysoka), Purflux, Bosch.
Poniżej znajduje się lista filtrów wymienionych przez użytkowników, wraz z opiniami:
- K&N (sportowe filtry)
- OEM (oryginalne filtry Honda)
- Knecht/Mahle
- Mann
- Purflux
- Bosch
- Filtron (z węglem aktywnym)
Nie polecane filtry:
- JapanParts
- Ashika
- Pipercross (pęka)
Dodatkowe filtry w samochodzie
Wymiana filtrów jest bardzo ważna w eksploatacji każdego auta. Zaczynamy od filtra kabinowego. Koszt zakupu to od około 30zł w górę. Ze względu na nieduży koszt zakupu proponujemy wymieniać filtr kabinowy co roku. Do przeprowadzenia tej czynności nie są nam potrzebne specjalne narzędzia. Właściwie to potrzebujemy tylko samego filtru. Znajduje się on w obudowie rozdzielacza powietrza, obok obudowy dmuchawy. To właśnie on jest odpowiedzialny za filtrację powietrza z pyłu, kurzu i sadzy. Zdejmujemy pokrywę filtru i wyjmujemy wkład. Montujemy nowy i zamykamy pokrywę. Ustawiamy dmuchawę na najwyższy stopień i sprawdzamy czy nie ucieka powietrze bokiem obudowy. W takim przypadku należy poprawić osadzenie obudowy.
Filtr kabinowy znajduje się u dołu, w przedniej środkowej części kabiny samochodu. Dojście do niego znajduje się przy podłodze pasażera. Procedura wymiany filtra bardzo dobrze pokazana jest min. Pokrywę ściąga się przez pociągnięcie w dół plastikowego wypustu (zaznaczyć na obrazku strzałką). Za "pokrywą" znajduje się filtr który należy wysunąć.
Przechodzimy do wymiany filtra paliwa. Koszt zakupu to ok. 40zł. Wymiany dokonujemy, co 40 000km jednak nie rzadziej, niż co 2 lata. Odłączamy klemę minusową na akumulatorze i przystępujemy do wymiany. Podkładamy pod filtr puste naczynie. Wykręcamy górną śrubę i odłączamy przewód paliwa. Następnie odkręcamy dolną śrubę i opaskę mocującą. Wyjmujemy filtr i wkładamy nowy. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności. W przypadku silnika gaźnikowego musimy unieść tył auta i zacisnąć przewody paliwowy za pomocą zacisków. Odkręcamy i zsuwamy opaski. Zdejmujemy elastyczne przewody paliwa i wyjmujemy filtr z wspornika. Wystarczy tylko wcisnąć zaczep mocujący. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.
Na koniec pozostawiamy wymianę filtru powietrza. Koszt zakupu ok. 40zł. Na rynku jest duży wybór sportowych wkładek. Zazwyczaj są one wielokrotnego użytku - wymagają okresowego czyszczenia.
Wymiana filtra powietrza w różnych silnikach Honda Civic:
Silnik 1.4 i 1.5 114km od X 1995
Otwieramy cztery klamry mocujące obudowę filtru powietrza. Podnosimy pokrywę na całym obwodzie i wyjmujemy zużytą wkładkę. Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy i instalujemy nowy filtr. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Silnik 1.6 i 1.5 115km od X 1995
Otwieramy dwie klamry mocujące obudowę filtru powietrza. Podnosimy pokrywę na całym obwodzie i wyjmujemy zużytą wkładkę. Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy i instalujemy nowy filtr. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Silnik 1.3 i 1.4 90km od X 1987 do IX 1995
Otwieramy w górę cztery klamry mocujące z drutu i odchylamy je od pokrywy filtru. Wykręcamy nakrętkę skrzydełkową i zdejmujemy pokrywę filtru. Wyjmujemy stary wkład i czyścimy powierzchnię wilgotną szmatką. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Silniki 1.5 i 1.6 od X 1987 do IX 1995
Wykręcamy cztery śrubki i unosimy pokrywę filtru. Odchylamy w górę i wyjmujemy stary wkład.
tags: #honda #civic #co #ile #wymiana #filtr