Wymiana Filtra Powietrza w Fiat Bravo: Instrukcja Krok po Kroku

Wymiana filtra powietrza w samochodzie, takim jak Fiat Bravo, jest kluczowa dla prawidłowego działania silnika. Filtr powietrza oczyszcza powietrze dostające się do silnika, chroniąc go przed zanieczyszczeniami, takimi jak kurz, piasek i inne drobne cząsteczki. Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia optymalną wydajność silnika, zmniejsza zużycie paliwa i przedłuża jego żywotność.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr Powietrza Stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Instrukcja Wymiany Filtra Powietrza w Fiat Bravo 1.4 90KM

Autor ma silnik 1.4 benzyna więc wymiana filtra powietrza jest banalnie prosta. Filtr powietrza po prostu wymieniasz i tyle. Znalazłam na necie wskazówki do wymiany filtra powietrza, jeżeli czujesz się na siłach to go wymień sam.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

  1. Odkręć górną osłonę (4 śruby - 2 długie i 2 krótkie, czy tylko dwie długie, bo nie pamiętam).
  2. Trzeba się trochę pogimnastykować żeby zdjąć "górę", ale też da się to zrobić bez większych problemów.
  3. Wyjmij stary filtr powietrza.
  4. Włóż nowy filtr powietrza.
  5. Zamontuj górną osłonę, upewniając się, że wszystkie śruby są dokręcone.

Dodatkowe Wskazówki i Możliwe Problemy

U mnie, jeszcze wcześniej przed wymianą, silnik jak pracował na biegu jałowym to było słychać stukanie plastiku o plastik. Kiedy naprężyłem delikatnie obudowę filtra, stukanie to ustawało. Mianowicie wywołuje go ta rurka wchodząca do puchy filtra. ma ona mały luz i przy wibracjach silnika powoduje hałas.

Dodatkowe Czynności Konserwacyjne

Na początek filtr paliwa powietrza, wyczyścić EGR'a oraz ew. przepływomierz. Manual jest prosty, musisz odłączyć delikatnie wszystkie połączenia, następnie go odkręcić. Wkręcasz nowy, przekręcasz 3 razy kluczyć bez odpalania by paliwo doszło, przekręcasz i odpalasz.

Czyszczenie EGR

Jeśli chodzi o kompa: pokaz mi jednego fiata z JTD i przed 2001 rokiem ktory nie pokazuje bledu EGRa;D -> czyszczenie EGRa to podstawa, zawor ma dzialac lekko, to ten dziwny grzybek na samym przodzie i gorze silnika, do ktorego idzie przez caly silnik metalowa rurka podcisnienie (przy konacu dopiero zmienia sie na przewod elastyczny)!!, elektrozaworek od erg jesli jest uszkodzony to tylko nowy (uzywki maja sparciala membrane itp), do tego polecam przegladnac sobie przewody ktore ida do czarnego akumulatora podcisnienia przykreconego do odmy - czasami sie na dole gdzies przecieraja i nie trzymaja podcisnienia.

Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Fiat Bravo?

Przeczytaj także: Rodzaje filtrów powietrza Fiat 125p

tags: #fiat #bravo #filtr #powietrza #wymiana #instrukcja

Popularne posty: