Wymiana Filtra Powietrza w Yamaha Fazer 600: Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Filtr powietrza to kluczowy element każdego motocykla, w tym Yamaha FZS 600 Fazer. Zapewnia on dopływ czystego powietrza do silnika, co jest niezbędne do prawidłowego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i optymalnej pracy jednostki napędowej. Zaniedbanie tego elementu może prowadzić do spadku mocy, wzrostu zużycia paliwa, a nawet poważnych uszkodzeń silnika.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Objawy Zużytego Filtra Powietrza:
- Spadek mocy silnika
- Wzrost zużycia paliwa
- Nierównomierna praca silnika
Rodzaje Filtrów Powietrza
Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów powietrza, w tym filtry papierowe, gąbkowe (bawełniane) i sportowe. Wybór odpowiedniego filtra zależy od preferencji użytkownika i warunków eksploatacji motocykla.
Filtry Papierowe:
Najprostsze i najtańsze rozwiązanie. Zazwyczaj montowane fabrycznie. Wymagają regularnej wymiany.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Fazer S2?
Filtry Gąbkowe (Bawełniane):
Droższe od papierowych, ale charakteryzują się dłuższą żywotnością. Można je czyścić i nasączać specjalnym olejem. Zapewniają lepszą filtrację.
Filtry Sportowe (np. K&N):
Zaprojektowane dla motocykli o wysokich osiągach. Zapewniają wysoki przepływ powietrza, co może poprawić moc silnika. Wymagają specjalnej konserwacji.
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika. Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń. Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km. Do czyszczenia i nasączania prosimy używać specyfików przeznaczonych wyłącznie do tego celu. Można je znaleźć w zakładce „Patrz też”. Procedura czyszczenia i nasączania jest dostępna na opakowaniu filtra lub specjalnej ulotce. Nie używać do czyszczenia benzyny ani rozpuszczalników.
Czy Warto Zmieniać Filtr na Sportowy?
Po konsultacjach z gosciem z serwisu (troche się koles zna na rzeczy) uwazam, ze zmiana na filtr K&N jest raczej nieopłacalna, chyba, ze ktoś ma kupe pieniędzy. Poza wymiana filtra należy zrobić regulacje gazników (przynajmniej w moim przypadku gdyż mam tłumik przelotowy) czyli filtr 200 zl + 200 zł regulacja czyli 400 zl praktycznie za nic bo zeby przybylo mocy musze jeszcze dolozyc krucce ssace o koszcie juz nie wspomne. Mało tego po regulacji moze wiecej palic przy tych samych osiagach.
Nie zawsze warto wymieniać filtr powietrza na sportowy, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Układy dolotowe są fabrycznie obliczone tak, by zapewniać silnikowi optymalną ilość powietrza niezbędną do dynamicznej jazdy. Czasami większa powierzchnia filtra musi oznaczać, że moc silnika wzrośnie. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem.
Przeczytaj także: Yamaha FZS 600 Fazer - Filtr Zamienny
Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
Wymiana Filtra Powietrza - Porady:
- Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje.
- Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
- Jeżeli filtr jest papierowy, to oczywiście najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest, że należy go wymienić wtedy, kiedy się mocno zabrudzi.
- Inna szkoła mówi, że wymianę warto wykonywać przy każdym przeglądzie, a te zazwyczaj są w interwałach co 10 do 20 tysięcy kilometrów lub co rok.
Oryginalne Filtry Powietrza Yamaha
Oryginalne filtry powietrza zapewniają silnikowi moc i zapobiegają jego uszkodzeniom. Do każdego modelu z osobna Yamaha Motor opracowuje dedykowany, kompletny system dolotu powietrza, włączając w to filtr powietrza. Zapewnia on optymalny dopływ strumienia powietrza do silnika. Dzięki temu maszyny Yamahy osiągają idealną charakterystykę pracy. Dlatego właśnie montowanie oryginalnych filtrów powietrza jest tak istotne.
Kurz wyłapywany przez każdy filtr powietrza powoduje z czasem jego zapchanie i zaburzenie przepływu powietrza, co przekłada się na gorsze osiągi i wyższe spalanie paliwa. Oryginalne filtry Yamahy są zaprojektowane w sposób, który zapewnia najbardziej wydajne oczyszczanie powietrza, jednocześnie utrzymując wyższe tempo przepływu w porównaniu z dostępnymi na rynku zamiennikami.
Elementy filtra powietrza różnią się diametralnie w zależności od mocy silnika, jego pojemności, systemu zaworów, rodzaju gaźnika / systemu wtrysku paliwa oraz kanałów dolotowych. Inne ważne czynniki, które determinują czas życia filtra, to wilgotność, temperatura, zapylenie, jakość powietrza oraz inne warunki użytkowania pojazdu. Yamaha gromadzi takie dane z wielu krajów i obszarów. Przeprowadzamy także dokładne testy filtrów powietrza na poszczególnych modelach silników i projektujemy filtry w taki sposób, aby najbardziej odpowiadały charakterystyce pracy naszych silników w różnorodnych środowiskach.
Podsumowanie
Filtr powietrza to niewielki, ale niezwykle ważny element motocykla. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem. Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. Yamaha FZS 600 Fazer wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
tags: #fazer #600 #filtr #powietrza #wymiana

