Etykieta Wymiany Filtra Powietrza Samochodu: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza to jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych wpływających na poprawną pracę silnika. Niedrożne filtry samochodowe mogą z czasem prowadzić do poważnych problemów mechanicznych, którym można łatwo zapobiec. Dlatego zadbaj o stan techniczny swojego samochodu, aby służył Ci bez zarzutu przez długi czas. Dowiedz się, do czego służy i jak często wymieniać filtr powietrza.
Do czego służy filtr powietrza?
Filtr powietrza w samochodzie, jak sama nazwa wskazuje, służy do oczyszczania powietrza, które trafia do układu dolotowego silnika i uczestniczy w procesie spalania. Powietrze ma za zadanie stworzyć z paliwem odpowiednią mieszankę do spalania. Znaczenie ma tu tak zwany stopień sprężania. Najkrócej mówiąc - chodzi o ilość dostarczonego powietrza w stosunku do ilości podawanego paliwa. W dieslach przeciętnie jest to wartość 14:1 - na każdy 1 kg paliwa potrzeba aż 14 kg powietrza. W silnikach benzynowych jest to zazwyczaj nieco mniej. Wniosek jest prosty - im więcej powietrza, tym więcej zanieczyszczeń musi zgarnąć filtr.
Silniki spalinowe mają ogromne zapotrzebowanie na powietrze - przeciętny silnik benzynowy potrzebuje 10 000 litrów powietrza do spalenia 1 litra paliwa. Filtr powietrza to bardzo prosty element, który jest w stanie utrzymać powietrze wpływające do silnika w czystości od zanieczyszczeń: ziarenek piasku o wysokich właściwościach ściernych, mikroskopijnych cząsteczek sadzy, gumy z opon, krzemionki, pyłu hamulcowego, pyłków czy wilgoci.
Dlaczego filtr powietrza jest tak istotny?
W samochodach osobowych wszelkie dojścia powietrza do silnika znajdują się na wysokości, na której unosi się najwięcej pyłów. Zanieczyszczenia te to np. drobiny kurzu, owady, fragmenty liści, a nawet drobne kamyki. Koła wznoszą te drobne elementy z asfaltu, a następnie kierują wprost do kanałów dolotowych.
Skutki dostania się brudu do wnętrza silnika mogą być poważne i prowadzić nie tylko do pogorszenia osiągów, ale też do uszkodzenia jednostki napędowej, której naprawa okaże się natomiast kosztowna. Regularna wymiana filtra powietrza jest więc nie tylko wskazana, ale nawet konieczna.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów ciężarowych i niektórych terenówek, w których wlot do filtra umiejscowiony jest na dachu, a rura dolotowa schodzi w dół po zewnętrznej stronie kabiny. Tutaj elementy zbierające zabrudzenia są znacznie większe niż filtry w pojazdach osobowych, a ich specyficzne usytuowanie podyktowane jest brodzeniem w wodzie, kurzu i błocie - układ dolotowy musi mieć niezakłócony dopływ powietrza.
Filtr powietrza a filtr kabinowy
Filtra powietrza nie należy mylić z filtrem kabinowym. Produkty z tej grupy oczyszczają powietrze napływające do kabiny pojazdu z zewnątrz, tym samym wpływają na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Dopływ powietrza do środka zapobiega także parowaniu szyb, co znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. W związku z tym dbanie o stan filtra kabinowego jest naprawdę ważne.
Jak często wymieniać filtr powietrza?
Jak każdy element eksploatacyjny, filtr powietrza ma ograniczoną żywotność. Na to, jak szybko będziesz mieć do czynienia z zapchanym filtrem powietrza, wpływ mają różne czynniki. Głównym z nich jest środowisko, w jakim samochód zazwyczaj się porusza. Zanieczyszczenia to nie jedyne zagrożenie, przed którym należy się bronić. Filtr powietrza chłonie także wilgoć, szczególnie podczas dużych opadów lub wjechania w głęboką kałużę. Mokry element, w skrajnych przypadkach, może przepuścić wodę do silnika, a skutki tego okażą się drogie w naprawie.
Wymiana filtra powietrza powinna być wykonywana maksymalnie co 30 tys. km lub najrzadziej raz w roku (przy niewielkich przebiegach). Nie ma tu znaczenia, czy w aucie jest stosowany olej napędowy, czy benzyna. Wpływ na to, jak szybko zobaczysz brudny filtr powietrza, ma również środowisko. Jeżeli poruszasz się w trudnym dla pojazdu otoczeniu, w którym występuje duże zanieczyszczenie i zapylenie powietrza (np. po nieutwardzonych drogach albo mieście z wysokim poziomem smogu), to zalecana jest częstsza wymiana filtra powietrza. Cena tego elementu nie jest wysoka, tak więc wykonanie tej czynności eksploatacyjnej dwukrotnie w roku nie obciąży domowego budżetu.
W przypadku eksploatacji samochodu w powietrzu o wysokim stopniu zapylenia, np. po zakurzonych drogach lub ulicach miasta, wymiana powinna odbywać się częściej lub filtr powietrza powinien być przynajmniej częściej sprawdzany pod kątem stanu zabrudzenia. Warto wtedy wyjąć filtr i obejrzeć go w odpowiednim świetle. Jeśli wydaje się, że jest zanieczyszczony brudem czy kurzem, należy go wyczyścić lub wymienić.
Przeczytaj także: Proces Zmiękczania Wody
Jak sprawdzić stan filtra powietrza?
Sprawdzenie stopnia zużycia filtra powietrza jest proste. Zwykle znajduje się on w skrzynce pod maską. Odpięcie wieka zajmuje kilka sekund, a filtr po prostu się wyjmuje. Producenci nie bez powodu stosują jasne kolory materiałów filtrujących. To znacząco ułatwia oględziny i podjęcie decyzji o wymianie. Nie musisz jednak trzymać się ściśle takiego interwału. To, jak często wymieniać filtr powietrza, trzeba dopasować do konkretnej sytuacji.
Objawy zapchanego filtra powietrza
Skutkiem braku regularnej wymiany będzie zapchany filtr powietrza. Jego powierzchowne objawy są natychmiast zauważalne w postaci spadku mocy auta, wyższego spalania lub nierównej pracy silnika. Warto jednak mieć na uwadze to, że równie dobrze problem może okazać się znacznie poważniejszy.
Jazda z mocno zabrudzonym filtrem powietrza może powodować: nadmierne zużycie paliwa, ograniczenie mocy silnika i pogorszenie dynamiki pojazdu. Efektem zapchania filtra powietrza jest również niewłaściwy stosunek paliwa do powietrza, co przekłada się na wzrost emisji szkodliwych związków i cząsteczek sadzy objawiający się dymieniem czarnym dymem, a także problemami z uruchomieniem silnika lub jego gaśnięciem. Problemy z wlotem powietrza może sygnalizować świecąca się kontrolka check engine.
W skrajnych przypadkach samochód może w ogóle nie odpalić. Trudno mówić wtedy o zanieczyszczeniu, gdyż jest to już stuprocentowa niedrożność układu dolotowego. Najczęściej oznacza to, że posiadacz pojazdu nie wymieniał filtra powietrza od dobrych kilku lat lub układ dolotowy zaciągnął potężną ilość brudu czy nawet błota.
W takim przypadku zapchany filtr powietrza stanie się znacznie bardziej kosztownym problemem. Brud, który dostaje się do środka silnika przez układ dolotowy, uszkadza cylindry, tłoki, pierścienie, a nawet turbosprężarkę, przepływomierz powietrza oraz inne współpracujące elementy. Doprowadza to do skrócenia żywotności jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Wymiana filtra powietrza - krok po kroku
Wymianę filtra powietrza można przeprowadzić podczas serwisu oleju silnikowego. Często wraz z nim wymieniane są też pozostałe filtry - paliwa, oleju oraz kabinowe. Jest to ekonomiczne rozwiązanie. Dzięki regularnym wymianom filtr powietrza jest stosunkowo świeży, a termin kolejnej wymiany znany. Mechanikowi zajmie to dosłownie chwilę.
Jeśli zdecydujesz się na wymianę filtra w warsztacie lub ASO, to za taką usługę zapłacisz od kilkudziesięciu do nieco ponad stu złotych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt zakupu nowego filtra powietrza.
Wymiana filtra powietrza jest czynnością bardzo prostą, dlatego można też wykonać ją samodzielnie. Nie potrzeba do niej ani narzędzi, ani warsztatu. Wystarczy zdjąć wieko obudowy filtra, wyjąć stary i włożyć nowy. Należy jednak uważać, żeby nie zanieczyścić nowego filtra powietrza. Najlepiej, aby przed wyjęciem starego przyjrzeć się temu, jak był włożony. Wymiana potrwa kilka sekund. Ceny filtrów powietrza zazwyczaj nie przekraczają kilkudziesięciu złotych. Koszt uzależniony jest od rodzaju pojazdu oraz producenta.
Rodzaje filtrów powietrza
Wybierając filtr powietrza, warto wziąć pod uwagę model pojazdu, aby zyskać pewność, że nie napotkasz problemów z kompatybilnością. Nie mniej istotny jest również rodzaj filtra. Pod tym kątem masz do wyboru:
- Filtry suche - np. z bawełny, papieru, pianki lub stali nierdzewnej. Najczęściej znajdują zastosowanie w samochodach osobowych.
- Filtry mokre - zazwyczaj składają się z włókniny nasączonej olejem. Dzięki temu dobrze sprawdzają się w pojazdach typu off-road.
Podziału filtrów można też dokonać z uwzględnieniem ich kształtu. Standardowy wybór stanowią filtry płaskie o kształcie prostopadłościanu. Chcąc zwiększyć osiągi pojazdu, można pokusić się o wybór filtra stożkowego. Choć jego obecność ma duże znaczenie dla mocy silnika, trzeba go prawidłowo zamontować.
Podsumowanie
Wymiana filtra powietrza ma duży wpływ na to, jak działa silnik. Wykonując tę czynność regularnie, możesz zapobiec uszkodzeniu silnika, którego naprawa będzie Cię kosztować znacznie więcej niż zakup i montaż tego niewielkiego elementu eksploatacyjnego.
Pamiętaj też o innych elementach eksploatacyjnych, które wymagają regularnej wymiany. Zalicza się do nich chociażby filtr kabinowy służący do oczyszczania powietrza docierającego do kabiny. To dzięki temu w środku nie czuć zapachu paliwa czy spalin z rury wydechowej.
Tabela: Zalecane interwały wymiany filtrów samochodowych
Rodzaj filtra | Zalecany interwał wymiany | Uwagi |
---|---|---|
Filtr oleju | Co 10-15 tys. km lub przy każdej wymianie oleju | Częściej przy jeździe miejskiej lub w ekstremalnych temperaturach |
Filtr powietrza | Co 20-30 tys. km lub raz w roku | Częściej w zapylonym środowisku |
Filtr kabinowy | Co 25 tys. km lub raz na rok | Wymiana poprawia jakość powietrza w kabinie |
Filtr paliwa | Co 40-50 tys. km lub co dwa lata | Zapobiega awariom wtryskiwaczy i pompy wtryskowej |
tags: #etykieta #wymiany #filtra #powietrza #samochodu