Wymiana Filtra Powietrza i Osuszacza Klimatyzacji: Klucz do Sprawnej Klimatyzacji
- Szczegóły
Klimatyzacja w ciężarówce przestała być luksusem. Dziś mają ją niemal wszystkie nowe pojazdy dalekobieżne i coraz więcej budowlanych oraz dystrybucyjnych. Przewoźnicy chętnie montują też klimę do już użytkowanych, starszych ciężarówek. Coraz częściej klima zamawiana jest również do nowych ciężarówek dystrybucyjnych i budowlanych.
Dlaczego Klimatyzacja w Ciężarówkach Jest Tak Ważna?
Jedną z podstawowych przyczyn wzrostu liczby pojazdów wyposażonych w klimatyzację są problemy kadrowe przewoźników. Już od kilku lat przewoźnicy zamawiają nowe ciężarówki dalekobieżne o DMC pow. 16 t niemal wyłącznie z klimatyzacją. Coraz częściej klima zamawiana jest również do nowych ciężarówek dystrybucyjnych i budowlanych.
- W klimatyzację wyposażanych jest już nawet około 50 proc. zamawianych u nas lekkich ciężarówek Iveco Daily - ocenia Krzysztof Moczulski z Iveco Poland.
Zakup nowego samochodu z klimatyzacją jest tańszy niż kupno ciężarówki bez klimy i późniejsze montowanie klimatyzatora w autoryzowanym serwisie (dokładana klima jest dwa razy droższa od fabrycznej). Rynek takich usług opanowały niezależne firmy, oferujące aftermarketowe klimatyzatory renomowanych marek (np. Eberspächer, indel B, Webasto) za znacznie mniejsze pieniądze. Na przykład klimatyzację o mocy 900 watów lub nieco większej wraz z montażem można mieć już za około 5 tys.
Aftermarketowe klimatyzatory oferowane są w dwóch wersjach: uniwersalnej i postojowej. Te pierwsze (mocniejsze) mogą pracować podczas jazdy i na postoju, drugie (słabsze) tylko na postoju. Popularność zdobywają też wodne schładzacze powietrza.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Serwis Klimatyzacji: Kluczowe Czynności
- Mimo że ciężarówki są eksploatowane znacznie intensywniej niż auta osobowe, zasady eksploatacji i obsługi klimatyzacji są podobne. Żeby układ działał prawidłowo, wystarczy jedna wizyta kontrolno-serwisowa rocznie w warsztacie zajmującym się klimatyzacjami. Podczas takiego serwisu sprawdzana jest szczelność systemu, uzupełniany poziom środka chłodzącego, klimatyzacja jest dezynfekowana i wymieniany filtr. Filtr osuszający wystarczy wymieniać raz na trzy lata.
Na co dzień należy pamiętać, że dla żywotności sprężarki klimatyzacji najważniejsze jest jej właściwe smarowanie. Klimatyzację należy więc włączać chociaż na kilka minut, również gdy nie ma upałów. Myjąc samochód w myjni ciśnieniowej, warto też delikatnie przemyć chłodnicę klimatyzacji.
Wymiana Osuszacza: Kiedy i Jak?
W zasadzie tego elementu sie nie wymienia tak profilaktycnzie. Zreszta jelsi uklad sprawny to slabo widze sens sobie ewentualnego jej rozszczelniania. Zreszta i tak ta robota wymaga wizytu i klimiarza wiec nie wiem po co dotykac tam czegokolwiek. Czynnik tez troszke kosztuje wiec szkoda go wypuszczac w atmosfere.
Sprawdź pod deklem jak wygląda sprawa bo standardowo tam ucieka czynnik jak nie jest zabezpieczone smarem.
Ja wymieniałem osuszacz i ciężko było go wyjąć bo taki był syf. Wyczyściłem wsadziłem nowy osuszacz i dekiel i zabezpieczyłem smarem. Oczywiście u mnie osuszacz był od nowości nie wymieniany.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Drogie to nie jest, więc jak czynnik spierdziela to trzeba się przyjrzeć tamtemu miejscu i dobrze jest wymienić go i zabezpieczyć smarem litowym czy jakimś innym.
Zdaniem klimiarza to trzeba wymieniać, jak najczęściej, jak najwiecej i za duze pieniądze.
Czego Unikać?
- Zdecydowanie odradzam użytkownikom ciężarówek montaż używanych klimatyzacji. To skomplikowana operacja, a w przypadku używanego systemu zwykle okazuje się, że jest on niekompletny. Zgromadzenie brakujących elementów, serwis i prawidłowe dostrojenie używanej klimatyzacji może trwać nawet miesiąc.
Dodatkowe Wskazówki
Filtr kabinowy, czy inaczej p.
Zależy jak zapieczony dekiel. W sharanie więcej zachodu bo trzeba zderzak zrzucać.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
JEsli dobrze zrozumialem to tu kolega chce wymienic osuszacz jakby wymienial filtr powietrza czy kabinowy.
- To półśrodek, jak na przykład starter w aerozolu, który doraźnie pomoże uruchomić silnik samochodu, jednak nie wyeliminuje problemów z odpalaniem. Podobnie środek do dezynfekcji w aerozolu, który wpuszczany jest do układu przez kratki nawiewu.
tags: #eberspacher #filtr #powietrza #klimatyzacji #wymiana

