Budowa Dolotu Powietrza do Filtra w Citroen C1: Analiza i Rozwiązywanie Problemów

Właściciele Citroen C1 mogą napotkać różne problemy związane z dolotem powietrza do filtra. Jednym z nich jest zapocony rozrusznik, spowodowany kapaniem tłustej mazi z okolic kolektora ssącego. Często krople te pojawiają się pod dolnym mocowaniem kolektora, od strony akumulatora.

Zlokalizowanie źródła problemu może być trudne, ale warto zacząć od dokładnych oględzin miejsca wycieku. W przypadku zaobserwowania tłustej mazi pod kolektorem ssącym, należy sprawdzić, czy nie kapie ona z góry. Warto również sprawdzić, czy w kolektorze jest taka tłusta maź, co może być spowodowane odmą z silnika.

Diagnozowanie Problemów z Kolektorem Ssącym

Po wykręceniu kolektora często okazuje się, że olej kapie dokładnie tam, gdzie wcześniej zauważono. Rynienka, w której znajduje się uszczelka, może być cała w oleju, który następnie spływa na rozrusznik.

Objawy nieszczelności kolektora ssącego:

  • Syczenie w okolicach kolektora dolotowego, szczególnie słyszalne po zgaszeniu silnika.
  • Kapanie oleju na rozrusznik.
  • Spadek mocy silnika.

Elementy do sprawdzenia w przypadku nieszczelności:

Przeczytaj także: Optymalizacja dolotu powietrza do filtra

  • Uszczelka pod kolektorem.
  • Uszczelka pod przepustnicą.
  • Czujniki na przepustnicy.
  • Czujnik MAP sensor.
  • Odma.
  • Wężyki od pompy vacuum i czujnika podciśnienia.
  • Guma/kołnierz łącząca przepustnicę z obudową filtra.

Wymiana Uszczelki Kolektora Ssącego

Jeżeli zlokalizowano nieszczelność uszczelki kolektora ssącego, konieczna może być jej wymiana. Koszt takiej uszczelki w ASO może wynosić około 70 zł, natomiast w sklepie osiedlowym można znaleźć zamiennik Elring (made in Germany) za około 30 zł. Numery OEM to PEUGEOT 0348.S4, Elring 290.930.

Kroki do wymiany uszczelki:

  1. Ściągnąć podszybie (po wcześniejszym zdjęciu wycieraczek).
  2. Odkręcić metalowe podszybie (10 śrub 10mm).
  3. Zdemontować przepustnicę (odpiąć linkę gazu, kostki i odkręcić 3 śruby).
  4. Wypiąć węża od odsysania oparów oleju (odma).
  5. Odpiąć kostkę od MAP sensora i dwa węże po prawej stronie.
  6. Odkręcić wspornik kolektora (za silnikiem).
  7. Odkręcić 4 śruby kolektora (dwie widoczne, jedna przysłonięta przepustnicą, jedna dostępna przez otwór w kolektorze).
  8. Wyciągnąć kolektor, oczyścić i założyć nową uszczelkę.
  9. Dokręcić kolektor w odpowiedniej kolejności.

Czas operacyjny to około 2 godziny. Po wymianie uszczelki warto odłączyć akumulator, aby sterownik nie zanotował błędów od ściągniętych kostek elektrycznych.

Dodatkowe Problemy i Rozwiązania

Syczenie w Okolicach Kolektora

Jeżeli po wymianie uszczelki nadal występuje syczenie, należy sprawdzić szczelność innych elementów dolotu powietrza. Można to zrobić, rozpylając samostart lub Plaka wokół kolektora dolotowego na pracującym silniku i obserwując, czy nie podniosą się obroty.

Ciągnięcie Lewego Powietrza

Aby sprawdzić, czy silnik ciągnie lewe powietrze, można zatkać ręką wlot powietrza bezpośrednio nad przepustnicą. Silnik powinien natychmiast zgasnąć. Jeśli tak się nie stanie, należy szukać nieszczelności.

W niektórych przypadkach problemem może być przepływomierz, który jest bardzo czuły na zmiany charakterystyki i może powodować nieprawidłowe działanie silnika.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana dolotu filtra powietrza Audi A4 B5

Wycieki Oleju z Turbiny

W przypadku wycieków oleju w okolicach turbiny, należy sprawdzić rurkę zasilającą turbinę w olej oraz uszczelniacze półosi. Może również występować niedrożna odma.

Tabela: Przykładowe ceny części zamiennych

CzęśćCena (PLN)
Uszczelka kolektora ssącego (ASO)70
Uszczelka kolektora ssącego (Elring)30
Ściągacz do wycieraczek Yato 084625

Przeczytaj także: Mercedes W204 - Wymiana Dolotu Filtra

tags: #dolot #powietrza #do #filtra #Citroen #C1

Popularne posty: