Dodatkowy Filtr Powietrza i Modyfikacje w Fordzie Zetec
- Szczegóły
Właściciele Fordów z silnikami Zetec często poszukują sposobów na poprawę osiągów swoich pojazdów. Jednym z popularnych rozwiązań jest modyfikacja układu dolotowego powietrza, która może obejmować instalację sportowego filtra powietrza lub wymianę przepustnicy.
Ford Focus MK1 - popularny model z silnikiem Zetec
Pierwsza generacja Forda Focusa weszła do produkcji w 1998 roku jako następca popularnego kompaktu z serii Escort. Do sukcesu tego modelu w segmencie C przyczyniła się nowoczesna stylistyka, związana z nurtem New Edge. Ford Focus MK1 dostępny był w trzech wersjach nadwozia - jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Projektanci Focusa MK1 szczególną uwagę poświęcili na dopracowanie układu jezdnego. Zastosowanie w tym modelu zawieszenia wielowahaczowego Control Blade pozwoliło uzyskać niespotykane wśród kompaktów właściwości jezdne.
Odważne linie nadwozia Forda Focusa MK1 znacząco wpłynęły także na jego projekt wnętrza. Wyrafinowana deska rozdzielcza, wbrew pierwszemu wrażeniu, okazuje się bardzo łatwa w obsłudze. Kabina sama w sobie jest przestronna i praktyczna. Bagażnik hatchbacka oferuje 350/1205 litrów przestrzeni, natomiast sedan ma 490 litrów bagażnik.
Ford Focus MK1 był produkowany w sześciu wersjach napędowych. Cztery z nich zostały wyposażone w silniki benzynowe, a dwa - w Diesle. Podstawowa motor miał pojemność 1.4 16V (75 KM) i 1.6 16V (100 KM) - były one częścią rodziny Zetec SE i powstały dzięki współpracy koncernu Forda z Yamahą. Ofertę benzynową dopełniały silnik 1.8 16V (115 KM) oraz 2.0 16V. Do Ford Focus MK1 części są łatwo dostępne.
Fiesta Sport MK5 1.6 16V - modyfikacje układu dolotowego
Fiesta Sport MK5 1.6 16V to zwinne i dynamiczne autko. Wśród modyfikacji mechanicznych można wymienić:
Przeczytaj także: Wskazówki dotyczące filtra Vespa LX
- Obniżone zawieszenie H&R + amortyzatory Bilstein B6
- Kolektor Puma 1.7
- Przepustnica Focus 2.0
- Dolot z kwasu
- Filtr sportowy K&N
- Kolektor 4/1
- Rozpórka kielichów GSG przód tył własnej twórczości
- Skrzynia biegów hybryda plus szpera torsen
Wizualnie auto ma przyciemnione szyby.
Przepustnica z Focusa - czy warto?
Właściciele Fordów z silnikami Zetec często rozważają wymianę przepustnicy na większą, np. z Focusa 2.0. Jeden z użytkowników forum wymieniał doświadczenia związane z montażem przepustnicy od Focusa, jednak napotkał pewne trudności. Okazało się, że mocowanie linki gazu nie pasuje, a po licznych próbach zamiany i miksowania z 2 przepustnic nic nie wyszło i na dodatek zepsuł CPP. Ustawienie osi przepustnicy jest inne i nie da się tego przerobić.
Ostatecznie linka gazu musiała być zastąpiona taką z mk4. Po wymianie linki na taką od mk4, bez problemu podeszła pod przepustnicę od focus. Jak widać, modyfikacja ta wymagała pewnych przeróbek i dostosowania.
Filtr sportowy K&N - czy wymaga strojenia?
Instalacja sportowego filtra powietrza, takiego jak K&N, to kolejna popularna modyfikacja. Pojawiają się jednak pytania, czy taki filtr wymaga dodatkowego strojenia silnika. Niektórzy użytkownicy sugerują, że po zamontowaniu stożkowego filtra K&N konieczne jest dostrojenie silnika, aby w pełni wykorzystać jego potencjał. Autko jeździć będzie, ale nie wykorzysta w 100% tego co daje stożek (większy przepływ powietrza, krótszy dolot). Zmiana filtra na K&N zmienia parametry pracy silnika, ze względu na inny materiał filtrujący niż zwykły filtr.
Inni uważają, że w przypadku filtra panelowego K&N strojenie nie jest konieczne. Spokojnie mozesz wkładać. Zmienia sie to ze wzgledu na to, ze filtr jest robiony z innego materialu filtrujacego niz zwykly filtr.
Przeczytaj także: Modyfikacje dolotu powietrza i filtr Zertec - test
Układ dolotowy i wydechowy Ford OE
Ford Original Parts oferuje oryginalne części Ford OE z kategorii układu dolotowego i wydechowego, które odpowiadają za dopływ powietrza, paliwa i prawidłowe odprowadzanie spalin. W ofercie znajdują się kolektory ssące, rury dolotowe powietrza, przewody paliwowe i przewody par paliwa, a także obudowy i mocowania filtrów powietrza. Wszystkie komponenty są wykonane w standardzie jakości Ford OE, gwarantując pełne dopasowanie i odporność na warunki eksploatacji.
Wymieniając elementy paliwowe lub dolotowe, zaleca się dobranie nowych uszczelek i obejm - to prosty sposób na zachowanie szczelności i sprawności całego układu. Ford Original Parts to pewne źródło oryginalnych komponentów, które łączą niezawodność, dopasowanie i trwałość.
Wymiana zaworka zwrotnego w pompie wtryskowej
Jeden z użytkowników miał problem z zapowietrzaniem się pompy wtryskowej w Fordzie Fiesta Mk4 1.8D z silnikiem ENDURA-DE. Po dłuższym postoju silnik miał trudności z uruchomieniem, co wymagało długiego kręcenia rozrusznikiem. Wymieniłem zaworek i jak ręką odjął !!!
Podsumowanie
Modyfikacje układu dolotowego powietrza w Fordach z silnikami Zetec mogą przynieść poprawę osiągów, jednak wymagają wiedzy i doświadczenia. Warto dokładnie przemyśleć każdą zmianę i upewnić się, że jest ona odpowiednio dostosowana do konkretnego modelu i silnika. Należy pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzona modyfikacja może prowadzić do problemów z działaniem silnika i zwiększonego zużycia paliwa.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
tags: #dodatkowy #filtr #powietrza #ford #zetec #montaż

