Demontaż Filrta Powietrza w Volvo: Instrukcja Krok po Kroku

Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Filtr Powietrza - Do Czego Służy?

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika.

Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Przeczytaj także: Jak zdemontować filtr powietrza w BMW E61?

Rodzaje Filtrów Powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr Powietrza Stożkowy - Co To Takiego?

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.

Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Filtry Powietrza Kabinowego

Filtr kabinowy to element systemu wentylacji i klimatyzacji w samochodzie, który oczyszcza powietrze dostarczane do wnętrza pojazdu. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pyłki, sadza, bakterie oraz inne szkodliwe cząstki stałe. Filtry kabinowe mogą być wykonane z papieru, włókniny lub węgla aktywnego, który dodatkowo usuwa nieprzyjemne zapachy. Regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa dla utrzymania czystego i zdrowego powietrza w kabinie.

Rodzaje Filtrów Kabinowych

  • Filtr przeciwpyłkowy (pyłkowy): Podstawowy rodzaj filtra, zatrzymujący większe zanieczyszczenia mechaniczne, takie jak kurz, pyłki, liście.
  • Filtry antysmogowe: Przeznaczone do radzenia sobie z bardzo drobnymi cząstkami smogu oraz innymi zanieczyszczeniami miejskimi.
  • Filtr powietrza z węglem aktywnym: Łączy zdolność zatrzymywania zanieczyszczeń mechanicznych z dodatkową warstwą węgla aktywnego, eliminując nieprzyjemne zapachy, lotne związki organiczne oraz gazy.

Kiedy Wykonać Wymianę Filtra Kabinowego?

Zaleca się, aby wymienić filtr kabinowy co 15 000 do 30 000 kilometrów lub co najmniej raz w roku. W przypadku jazdy w szczególnie zanieczyszczonych lub zakurzonych warunkach, filtr może wymagać częstszej wymiany. Objawami wskazującymi na konieczność wymiany filtra są zmniejszona wydajność systemu wentylacji, nieprzyjemne zapachy w kabinie oraz zwiększone parowanie szyb.

Przeczytaj także: Jak zdemontować obudowę filtra powietrza w Peugeot 307?

Podsumowanie

Filtr powietrza kabinowy jest nieodzownym elementem systemu wentylacji i klimatyzacji w każdym samochodzie. Wybór odpowiedniego filtra oraz regularna jego wymiana są kluczowe dla zapewnienia optymalnej wydajności systemu klimatyzacji i wentylacji. Pamiętaj, aby dbać o filtr powietrza kabinowego w swoim samochodzie, aby cieszyć się czystym i zdrowym powietrzem podczas każdej podróży.

Przeczytaj także: Instrukcja demontażu obudowy filtra powietrza Opel Astra J

tags: #demontaż #filtra #powietrza #volvo #fg #instrukcja

Popularne posty: