Instrukcja Demontażu Obudowy Filtra Powietrza w BMW E61
- Szczegóły
Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze.
Filtry Powietrza - Klucz do Sprawnego Działania Silnika
Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika.
Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.
Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Przeczytaj także: Jak zdemontować obudowę filtra powietrza w Peugeot 307?
Rodzaje Filtrów Powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr Powietrza Stożkowy - Co To Takiego?
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.
Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Instrukcja Wymiany Zaworu Oleju w BMW E61
Częsta, nieprzyjemna cecha samochodów BMW wyposażonych w silniki serii „M” to zniszczenie integralności zaworu oleju. Po pewnym czasie nieużywania samochodu, niesprawny zawór przepuszcza olej z górnych części silnika do miski olejowej. Wynikiem takiego uszkodzenia zaworu jest stukający dźwięk po odpaleniu silnika i czerwona lampka na desce rozdzielczej.
Po pewnym czasie start silnika występuje praktycznie na sucho, 5-10 sekund po uruchomieniu zimnego silnika występują stuki - w konsekwencji zwiększa się zużycie silnika. Ignorowanie tego faktu jest nierozsądne, zawór miski olejowej w M50 M52 M52TU M54 nie ma funkcji drugorzędnej, funkcja polega na utrzymaniu oleju w szklankach (popychaczach zaworowych ) podczas odpalania silnika powstrzymując olej przed spłynieciem z filtra oleju. W przeciwnym razie gwarantowane jest przedwczesne zużycie silnika i w późniejszym czasie wyraźnie zauważalne stukanie. Problemy właścicieli BMW związane z zaworem olejowym są dosyć częste.
Przeczytaj także: Instrukcja demontażu obudowy filtra powietrza Opel Astra J
Kroki Wymiany Zaworu Oleju
- Przed instalacją należy przetrzeć zawór pastą docierającą, jak wszystkie nowe zawory!
- Konieczne jest zdjęcie obudowy filtra oleju, wystarczy odkręcić korek filtra oleju i poczekać aż spadnie ciśnienie.
- Wyjmij filtr powietrza, wyjmij generator.
- Odkręcić obudowę filtra oleju oraz pompę wspomagania układu kierowniczego.
- Odłączyć złącza od czujników ciśnienia i temperatury oleju.
- Zdejmij obudowę (6 śrub na klucz 13').
- Można teraz wymienić uszczelkę na pokrywie obudowy filtra oleju - DOŁĄCZAMY JĄ W ZESTAWIE !!!
- Usuń stary zawór. Zdejmij sprężynę i zatrzymaj ją. Nowy zawór jest bez sprężyny.
- Przełóż sprężynkę ze starego zaworu i zamontuj sprężynkę w nowym zaworze.
- POSMARUJ SMAREM (KTÓRY DOŁĄCZAMY DO ZESTAWU) ZAWOREK ORAZ SAMĄ USZCZELKĘ ABY LEPIEJ SIĘ WPASOWAŁY W OBUDOWĘ FILTRA OLEJU !!!
- Umyj pokrywę i wyczyść miejsce instalacji nowego zaworu.
- Zainstaluj zawór. Poskręcaj obudowę filtra oleju a potem resztę odkręconych wcześniej elementów silnika.
Przeczytaj także: Problemy z Obudową Filtra Powietrza w Audi A4 B8
tags: #e61 #demontaż #obudowy #filtra #powietrza #instrukcja