Demontaż filtra powietrza w Fiat Grande Punto – Instrukcja krok po kroku

Wymiana filtra powietrza w samochodzie to rutynowa czynność serwisowa, którą można wykonać samodzielnie. Wymiana filtra powietrza jest niezwykle ważna dla prawidłowego działania silnika, ponieważ przedłuża się w ten sposób jego żywotność. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?

Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji.

Przeczytaj także: Jak zdemontować filtr powietrza w BMW E61?

Gdzie znajduje się filtr powietrza?

Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.

Instrukcja wymiany filtra kabinowego (przeciwpyłkowego)

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.

Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.

Rodzaje filtrów kabinowych

Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć. Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.

Przeczytaj także: Jak zdemontować obudowę filtra powietrza w Peugeot 307?

Jak wymienić filtr kabinowy?

Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety.

Lokalizacja filtra kabinowego

  • Pod przednią szybą auta: Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
  • W okolicach schowka pasażera: Musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka.
  • Pod schowkiem: Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.
  • W okolicach pedałów: To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób.

Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów.

Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok.

Dodatkowe wskazówki dotyczące demontażu schowka

Boczek trzyma się na trzech zaczepach (dwa dolne i jeden u góry). Należy je delikatnie wyszarpać. Wygodnie jest wsunąć rękę pod spód od dołu i delikatnie wypchnąć. Od strony silnika jest wsuwka. Kołek z prawej strony należy obrócić o 180% i wysunąć. Do obrócenia można użyć dużego śrubokręta-są specjalne nacięcia. Kołek z lewej strony jest częścią schowka więc przy wyjmowaniu trzeba uważać aby go nie urwać. Czarną zaślepkę filtra odczepić w dolnej częsci, wysunąć ok 2cm, podnieść do góry aby odczepić z górnego zaczepu. Wyjąć zaślepkę.

Nowy Filtr najlepiej zwinąć w kształt litery "U". Wsunąć od spodu i wpychać po kawałeczku raz u góry raz u dołu. Poskładać wszystko w odwrotnej kolejności.

Przeczytaj także: Instrukcja demontażu obudowy filtra powietrza Opel Astra J

tags: #demontaż #filtra #powietrza #fiat #grande #punto

Popularne posty: