Demontaż Filtra Powietrza w Ford C-Max: Instrukcja Krok po Kroku
- Szczegóły
Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.
Filtr Powietrza - Do Czego Służy?
Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej.
Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry.
Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Jak zdemontować filtr powietrza w BMW E61?
Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr Powietrza Stożkowy
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.
Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
FAQ - Najczęściej Zadawane Pytania
Czym są filtry powietrza?
Filtry powietrza to bardzo ważne części układu dolotowego w silniku spalinowym. Składają się z solidnej obudowy, a wewnątrz znajduje się specjalny wkład. Może być on wykonany z różnych materiałów. Wyróżnia się filtry papierowe, bawełniane i siatkowe. Trzeba je regularnie wymieniać, najlepiej co 20 tysięcy kilometrów, ale nie rzadziej niż raz do roku. Najczęściej robi się to przy przeglądzie albo serwisie auta. Najlepiej sprawdzić częstotliwość wymiany filtrów w książce serwisowej.
Przeczytaj także: Jak zdemontować obudowę filtra powietrza w Peugeot 307?
Jaka jest zasada działania filtrów powietrza?
Filtry pełnią bardzo ważną funkcję w układzie doprowadzającym powietrze do silnika. Ich zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do dalszego uszkodzenia silnika. Wśród nich są m.in. oleje, sadza, kurz, a także drobinki piasku. Filtr powietrza nie doprowadza do przejścia zanieczyszczeń do górnej warstwy dolotu.
Jeśli auto jest użytkowane bardzo często w warunkach terenowych, lepiej wymieniać filtry powietrza znacznie częściej niż raz do roku. Zapchany wkład może powodować problem z dynamiczną jazdą, większe spalanie paliwa, a nawet brzydkie zapachy i liczne usterki związane z silnikiem.
Gdzie znajdują się filtry powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.
Odpowietrzanie Układu Paliwowego
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód nagle odmawia posłuszeństwa, mimo że zbiornik jest pełen paliwa? Odpowiedź może kryć się w niepozornych bąbelkach powietrza, które zakradły się do układu paliwowego - w takiej sytuacji mówimy o zapowietrzeniu. Jak poradzić sobie z tym problemem? W tym poradniku krok po kroku podpowiemy, jak odpowietrzyć układ i jakich narzędzi będziemy potrzebować, by przeprowadzić operację w bezpieczny i efektywny sposób.
Dlaczego Powietrze w Układzie Paliwowym Jest Problem?
Powietrze w układzie paliwowym stanowi poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Gdy pęcherzyki powietrza przedostaną się do systemu, mogą zakłócić płynny przepływ paliwa, co prowadzi do szeregu problemów. Przede wszystkim, zapowietrzony układ paliwowy może powodować trudności z uruchomieniem silnika lub całkowicie uniemożliwić jego start. Dzieje się tak, ponieważ powietrze, w przeciwieństwie do paliwa, jest ściśliwe, co zakłóca precyzyjne dawkowanie paliwa przez wtryskiwacze. W silnikach wysokoprężnych problem ten jest szczególnie dotkliwy, gdyż system common rail wymaga bardzo wysokiego ciśnienia paliwa, a obecność powietrza może znacząco obniżyć jego efektywność.
Przeczytaj także: Instrukcja demontażu obudowy filtra powietrza Opel Astra J
Jak Rozpoznać Zapowietrzony Układ Paliwowy?
Rozpoznanie zapowietrzonego układu paliwowego jest kluczowe dla szybkiego rozwiązania problemu. Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów jest trudność w uruchomieniu silnika lub całkowita niemożność jego odpalenia. Jeśli silnik odpala, ale gaśnie po krótkim czasie, może to również wskazywać na zapowietrzenie. Innym symptomem jest nierówna praca silnika, objawiająca się drganiami i wahaniami obrotów. Kierowca może zauważyć spadek mocy silnika, szczególnie podczas przyspieszania. W niektórych przypadkach może pojawić się zwiększone zużycie paliwa lub dymienie z układu wydechowego. W silnikach diesla charakterystycznym objawem może być głośna praca pompy wysokiego ciśnienia.
Warto zauważyć, że objawy te mogą być podobne do innych problemów z układem paliwowym, dlatego ważne jest, aby w razie wątpliwości przeprowadzić odpowietrzanie układu paliwowego.
Narzędzia Potrzebne do Odpowietrzania
Aby skutecznie przeprowadzić proces odpowietrzania układu paliwowego, warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Podstawowym elementem wyposażenia jest ręczna pompka paliwowa, która jest szczególnie przydatna w silnikach Diesla. Pozwala ona na manualne przepompowanie paliwa przez układ, co ułatwia usunięcie pęcherzyków powietrza. W przypadku niektórych modeli samochodów przydatny może być specjalny klucz do filtra paliwa, który ułatwi jego demontaż i ponowne zamocowanie. Warto również mieć pod ręką zestaw kluczy płaskich i nasadowych, które mogą być potrzebne do poluzowania połączeń w układzie paliwowym. Nie można zapomnieć o pojemniku na zużyte paliwo oraz szmatach lub ręcznikach papierowych do wytarcia ewentualnych wycieków. W przypadku nowszych modeli samochodów przydatne może być urządzenie diagnostyczne, które pozwoli na monitorowanie parametrów pracy układu paliwowego podczas odpowietrzania.
Jak Odpowietrzyć Układ Paliwowy Krok po Kroku?
Proces odpowietrzania układu paliwowego, choć może wydawać się skomplikowany, można przeprowadzić na własną rękę w domowych warunkach. Najpierw należy upewnić się, że w baku jest wystarczająca ilość paliwa. W silnikach Diesla proces jest nieco bardziej złożony. Na początku zlokalizuj śrubę odpowietrzającą na filtrze paliwa i poluzuj ją. Następnie, używając ręcznej pompki paliwa (jeśli jest dostępna), pompuj paliwo, aż zacznie wypływać bez pęcherzyków powietrza. W niektórych modelach konieczne może być poluzowanie nakrętek przewodów ciśnieniowych na wtryskiwaczach. Po zakończeniu odpowietrzania dokręć wszystkie poluzowane połączenia.
Kiedy Należy Odpowietrzać Układ Paliwowy?
Profilaktyczne odpowietrzanie układu paliwowego może zapobiec wielu problemom i kosztownym naprawom. Najważniejszym momentem, kiedy należy przeprowadzić tę procedurę, jest wymiana filtra paliwa. Inną sytuacją wymagającą odpowietrzenia jest jakakolwiek ingerencja w układ paliwowy, na przykład wymiana pompy paliwa, przewodów paliwowych czy wtryskiwaczy. Warto również rozważyć odpowietrzanie po całkowitym opróżnieniu baku paliwa. W przypadku silników Diesla regularne odpowietrzanie może być konieczne nawet przy rutynowych przeglądach, szczególnie w starszych modelach.
Bezpieczeństwo Podczas Odpowietrzania
Podczas odpowietrzania układu paliwowego bezpieczeństwo powinno być priorytetem. Przede wszystkim należy pracować w dobrze wentylowanym miejscu, najlepiej na zewnątrz lub w garażu z otwartymi drzwiami. Paliwo jest substancją łatwopalną, dlatego absolutnie zabronione jest palenie lub używanie otwartego ognia w pobliżu. Przed rozpoczęciem pracy warto przygotować gaśnicę na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Zawsze należy używać odpowiednich rękawic ochronnych, aby uniknąć kontaktu paliwa ze skórą. Okulary ochronne również są wskazane, gdyż paliwo może przypadkowo rozprysnąć się podczas odpowietrzania. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że silnik jest zimny - odpowietrzanie rozgrzanego układu może być niebezpieczne. Pamiętaj, aby odłączyć akumulator przed ingerencją w układ paliwowy, co zapobiegnie przypadkowemu uruchomieniu pompy paliwa.
Co Zrobić Po Odpowietrzeniu?
Pierwszym krokiem powinno być uruchomienie silnika. Jeśli odpowietrzanie było skuteczne, powinien on odpalić bez problemu i pracować równomiernie. Warto pozwolić silnikowi pracować na biegu jałowym przez kilka minut, obserwując czy nie pojawiają się nietypowe dźwięki lub wibracje. Następnie należy wykonać krótką jazdę testową, zwracając uwagę na reakcję silnika na przyspieszanie i zmiany obciążenia. Ważne jest również sprawdzenie, czy nie ma wycieków paliwa w miejscach, które były odkręcane podczas odpowietrzania. Warto też monitorować zużycie paliwa w kolejnych dniach - jeśli było ono wcześniej podwyższone z powodu zapowietrzenia, powinno teraz wrócić do normy. W przypadku nowoczesnych samochodów pomocne może być podłączenie komputera diagnostycznego, który pozwoli na sprawdzenie, czy nie pojawiły się żadne kody błędów związane z układem paliwowym.
Wymiana Filtra Kabinowego
Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.
Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.
- Filtr papierowy: Najpopularniejszy i najtańszy typ filtra przeciwpyłkowego - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.
- Filtr węglowy: Droższa, ale i wydajniejsza opcja. Ma dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.
Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.
Wskazówki Montażowe
Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie.
Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety. Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić. Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka. Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr. Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra kabinowego w okolicach pedałów.
Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.
Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok.
Dodatkowe Informacje i Problemy
- Problem związany z uzupełnieniem czynnika DPF w Fordzie C-Max. Po uzupełnieniu płynu konieczne jest przeprowadzenie adaptacji systemu.
- Zapchany filtr DPF w Fordzie C-Max II 2.0 TDCI z 2009 roku, który nie reaguje na procedurę wypalania. Zauważono wzrost zużycia paliwa oraz błąd dotyczący zbyt niskiej temperatury spalin.
- Ford C-Max 1.6 TDCi z 2007 roku doświadcza problemów z szarpaniem podczas dodawania gazu oraz trudnościami z rozruchem. Po wykryciu błędów związanych z DPF, filtr cząstek stałych został fizycznie usunięty i wyłączony w komputerze, a zawór EGR został ...
- Problem z wyciekiem płynu ze wspomagania kierownicy w Fordzie C-Max. Wyciek zidentyfikowano z prawej strony podczas skrętu.
- Ford C-Max 1.6 TDCI z 2009 roku, który nie odpala, szarpie podczas jazdy i gaśnie. Po odłączeniu wężyków od filtra paliwa stwierdzono ich pustkę. Należy sprawdzić zasilania pompy paliwa oraz ciśn...
Wymiana Paska Rozrządu w Silnikach Benzynowych Forda C-Max
Silniki benzynowe dostarczane do tych pojazdów charakteryzują się długą żywotnością, a dzięki ich popularności dostępność części na rynku jest nieograniczona.
Wskazówka: Jeśli pasek rozrządu jest wymieniany, napinacz, rolka prowadząca i pompa wody również powinny zostać wymienione. Mimo, iż pompa wody napędzana jest paskiem wielorowkowym, a nie paskiem rozrządu, w tym silniku napinacz paska rozrządu jest zamocowany do pompy wody. W przypadku późniejszego uszkodzenia pompy, procedura wymiany musi być powtórzona przy użyciu nowych części, ponieważ Ford zabrania ponownego użycia starego paska rozrządu w takiej sytuacji.
Demontaż Paska Rozrządu
- Zdjąć koło przednie prawe i osłonę błotnika, zbiornik układu wspomagania (nie odłączać przewodów) i alternator, paski napędu pomocniczego (uwaga: są to paski elastyczne!). Aby usunąć paski elastyczne należy je przeciąć nożem lub szczypcami, lub usunąć za pomocą specjalnego paska z zestawu narzędzi Conti® Uni Tool Elast.
- Zdemontować pokrywę, rozrusznik, złącze wielowtykowe wyłącznika ciśnieniowego wspomagania układu kierowniczego, zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego (nie odłączać węży), koło pasowe pompy wody, prawą poduszkę silnika wraz z uchwytem, a następnie usunąć górną osłonę paska rozrządu, zaślepkę z boku bloku silnika.
- Ustawić położenie zaworów tuż przed GMP 1 cylindra aż oznaczenia na kołach zębatych wałków rozrządu będą w położeniu godziny 11-tej.
- Trzpień ustalający położenie wału korbowego - OE (303-748) zamontować w blok silnika i następnie powoli obracać wałem korbowym w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara do momentu dotknięcia wału do trzpienia.
- Zamontować blokadę wałków rozrządu - OE (303-1097) na kołach zębatych wałków rozrządu. Znaczniki na kołach zębatych wałków rozrządu muszą pokrywać się z oznaczeniami na krawędzi blokady wałków rozrządu.
- Włożyć blokadę koła zamachowego - OE (303-393 and 303-393-02) w miejsce rozrusznika.
- Następnie zdjąć koło pasowe wału korbowego.
- Zdemontować dolną osłonę paska rozrządu.
Montaż Paska Rozrządu
- Zamontować pasek rozrządu począwszy od koła zębatego wałka rozrządu zaworów wydechowych, w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara. Należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty w czasie montażu!
- Zamontować koło pasowe wału korbowego. Użyć nowej śruby! Uwaga: Są dostępne dwie śruby o różnych długościach! Dla modelu przed 08.2005 M12x29 (40Nm+90°), dla modelu po 09.2005 M12x44.5 (40Nm+90°). Należy sprawdzić głębokość otworu w wale korbowym, w celu określenia jakie nowe śruby muszą być wykorzystane. Głębokość 42 mm = M12x29mm; głębokość 52mm = M12x44.5mm.
- Obrócić wałem korbowym dwukrotnie w kierunku zgodnym z kierunkiem pracy silnika. Ustawić 1 cylinder w GMP.
- Zamontować blokadę wałków rozrządu i wału korbowego. Jeżeli nie można założyć blokady, należy ponownie ustawić położenie faz rozrządu.
- Usunąć narzędzia blokujące, wkręcić śrubę zaślepki z boku bloku silnika (20Nm).
Finalizacja
- Osłona paska rozrządu - 9 Nm., koło pompy wody - 27Nm, zamontować nowe paski pomocnicze.
- Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu Continental na dostarczonej naklejce i umieść ją w komorze silnika.
tags: #demontaż #filtra #powietrza #ford #c #max

