Oliwienie Filtra Powietrza w Motocyklu: Klucz do Długowieczności Silnika

Filtr powietrza to część mająca bardzo duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika. W końcu to on dba o to, by powietrze trafiające do komory spalania było możliwie najczystsze. Filtrowane są wszystkie elementy mające wpływ na zużycie silnika - pyłki, kurz, ciała obce, woda.

Dlaczego Oliwienie Filtra Powietrza Jest Ważne?

Bywając często w serwisie przekonałem się, że filtry gąbkowe bez wyjątku nasączane są zwykłym olejem (przekładniowym bądź silnikowym). każda kosiarka która pracuje 20 cm nad ziemią, sama tworzy zasłonę pyłową wokół silnika ma właśnie w ten sposób smarowany filtr gąbkowy. i mimo że silniczek trochę mniejszy to zasuwa non stop na wysokich obrotach praktycznie bez chłodzenia... Filtr powietrza to część mająca bardzo duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika. W końcu to on dba o to, by powietrze trafiające do komory spalania było możliwie najczystsze. Filtrowane są wszystkie elementy mające wpływ na zużycie silnika - pyłki, kurz, ciała obce, woda.

K&N i Motocyklowe Filtry Powietrza Nasączane Olejem

Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi. Legendarne filtry powietrza, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę.

Jak Często Czyścić i Nasączać Filtr Powietrza K&N?

Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jak sugeruje producent, liczba ta jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.

Czyszczenie i Nasączanie Filtra Powietrza K&N - Poradnik Krok po Kroku

Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

  1. Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
  2. Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
  3. Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz.
  4. Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
  5. Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 (jak jak w promocji na InterMotors.pl) znajduje się olej w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł.
  6. Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.

Najlepszy przykład stosowania procedury czyszczenia i nasączania zobaczyć można na powyższym filmie instruktażowym.

Czy Filtry Powietrza K&N Należy Nasączać Olejem Przed Pierwszym Użyciem?

Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia.

WAŻNE Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.

Jak Często Czyścić Sportowy Filtr Powietrza?

Czyszczenie to proces, którego nie wolno pomijać, jeśli zdecydujemy się na założenie sportowego filtra powietrza, który jest filtrem wielorazowego użytku. Filtry dostępne w dziale Tuning Inter Cars posiadają warstwę filtracyjną z gazy bawełnianej lub gąbki, których zastosowana technologia pozwala na czyszczenie ich we właściwy sposób, umożliwiając wieloletnie stosowanie jednego filtra.

W samochodach użytkowanych, w standardowym ruchu ulicznym, filtr powietrza może potrzebować czyszczenia nawet dopiero po 80 tys. kilometrów, jednak wszystko zależy od intensywności użytkowania pojazdu. Warto jednak zaglądać do niego częściej, by mieć pewność, że działa on w sposób prawidłowy. Co ciekawe, w samochodach wyczynowych np. startujących w rajdach lub off-roadzie filtr powietrza trzeba kontrolować przed każdymi zawodami lub maksymalnie co 100 kilometrów.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Czyszczenie Uniwersalnego Sportowego Filtra Powietrza w 5 Krokach

  1. Wyjmij filtr powietrza z układu dolotowego silnika, następnie strzepnij ostrożnie luźny brud i zanieczyszczenia.
  2. Obficie spryskaj filtr środkiem czyszczącym po obu stronach i zostaw na 10 minut. Kontroluj, by filtr nie uległ wyschnięciu.
  3. Wypłucz filtr powietrza zimną lub ciepłą wodą o niskim ciśnieniu (i nie wrzątkiem), by wypłukać brud z filtra. Powtarzaj proces do momentu, gdy woda po przejściu przez filtr będzie czysta.
  4. Strzep delikatnie nadmiar wody i pozostaw filtr do wyschnięcia. Nie przyspieszaj tego procesu suszarką ani grzejnikiem.
  5. Po całkowitym wyschnięciu należy nałożyć olej filtracyjny równomiernie wzdłuż każdej zakładki po obu stronach filtra. Niech olej wsiąknie dokładnie w filtr.

Gdzie Kupić Nasączane Filtry Powietrza K&N?

W Polsce wyłącznym dystrybutorem filtrów K&N jest Inter Cars. Filtry K&N do motocykli kupić można w sklepie internetowym InterMotors.pl, a także w motocyklowych sklepach stacjonarnych Inter Motors.

Dodatkowa Ochrona Filtra

Jak ktos lata w terenie i nie ma czasu na zabawy z filtrem ( tak jak ja :d ) polecam kupno takiej siatki na fitr. to jest firmy twin air kosztuje 40-60 zł zaleznie od miejsca gdzie sie kupuje. to jest z katalogu KTM power parts. pasuje do wiekszosci filtrów bo to nie ma okreslonego kształtu ( mam filtr w kształcie litery D a siatka jest okrągła) zakłada sie to na filtr i nie przepuszcza błota. wiec mozna moto praktycznie topić i nic sie nie dostanie. ale nawet jazda w piaskach czy cos to juz dodatkowa ochrona. i co jest dobre to np na trening jak zawalisz tą siatke syfem sciagasz i pod nia masz jak nowy filtr na kolejne godziny latania ( a siatke mozna nawet w kieszen schowac bo jest bardzo mała) albo wystarczy strzepnąc z kurzu i jest znów gotwa do uzytku. mam ja z pół roku i nie załuje za kupu.

Podsumowanie

Regularne czyszczenie i oliwienie filtra powietrza, szczególnie w motocyklach, jest kluczowe dla utrzymania optymalnej wydajności silnika i przedłużenia jego żywotności. Pamiętaj, aby stosować odpowiednie środki czyszczące i oleje filtracyjne, oraz przestrzegać zaleceń producenta filtra.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

tags: #oliwienie #filtra #powietrza #jak

Popularne posty: