Czy warto przycinać filtr powietrza? Opinie i porady
- Szczegóły
Wielu kierowców zastanawia się nad modyfikacjami w układzie dolotowym silnika, w tym nad wymianą standardowego filtra powietrza na stożkowy lub sportową wkładkę. Decyzja ta budzi wiele pytań i kontrowersji, dlatego warto przyjrzeć się opiniom i doświadczeniom osób, które miały z tym do czynienia.
Filtr stożkowy - czy warto?
Taki zwykły stożek szału nie zrobi poza lekko innym dźwiękiem, do tego byś musiał go odseparować by nie zaciągał ciepłego powietrza od silnika. Sportowa wkładka filtra powietrza w miejsce fabrycznego posłuży dłużej niż standardowy filtr. Ale w jednym jak i drugim rozwiązaniu nie uzyskasz przyrostu mocy, no może z 1-2 kuce.
Niektórzy kierowcy decydują się na montaż filtra stożkowego, licząc na poprawę osiągów. Jednak, jak zauważają użytkownicy, tani stożek nie przynosi spektakularnych efektów. Być może jak kupujesz chińskie badziewie lub w czasie czyszczenia nie stosujesz się do zaleceń producenta to takie cuda mogłyby się dziać... jednak nigdy się z taką opinią nie spotkałem... sam yego yez jie odczułem.
Warto zwrócić uwagę na przykład Forda Pumy 1.7 125km, w którym zamontowany był stożkowy filtr powietrza. Auto chodziło minimalnie głośniej i paliło około 10l po jakimś czasie silnik stał się mniej dynamiczny (miał dziurę przy ruszaniu, szedł dopiero od wysokich) znajomy który w tym czasie jeździł alfa GTV polecił mi wrócenie do serii i filtr K&N. Po powrocie do seryjnego filtra i wyczyszczeniu przepływomierza, samochód zaczął chodzić ciszej, spalanie spadło, a dynamika się poprawiła.
Wymiana filtra powietrza - kiedy i dlaczego?
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o regularnej wymianie filtra powietrza. Filtr powietrza jest elementem mającym za zadanie wychwycić wszelkie zabrudzenia, które znajdują się w powietrzu zasysanym przez układ dolotowy silnika. Czystość powietrza, jak i jego odpowiedni przepływ, są bowiem niezbędne to prawidłowego przeprowadzenia procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przeczytaj także: Aquael PAT MINI - co sądzą użytkownicy?
W ciągu roku filtr potrafi odseparować od powietrza nawet kilkadziesiąt gramów pyłu. To dobitnie pokazuje, że długotrwała jazda z tym samym filtrem powietrza naraża silnik na pracę w coraz trudniejszych warunkach. Jazda z brudnym filtrem powietrza negatywnie wpływa na pracę przepływomierza, a także sprzyja odkładaniu się nagaru na zaworach czy pierścieniach tłokowych. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia silnika.
Jak często wymieniać filtr powietrza?
Mechanicy zalecają wymianę filtra powietrza co 15 tys. km. Dobrą okazją ku temu jest wobec tego coroczna wymiana oleju i filtrów eksploatacyjnych pojazdu. Jeśli rocznie nie pokonujemy takiego przebiegu, warto wyznaczyć sobie termin wymiany co rok, góra co dwa lata.
Jak wymienić filtr powietrza?
Wymiana filtra powietrza jest na tyle prostą czynnością, że przy odrobinie samozaparcia i posiadaniu minimum umiejętności z zakresu mechaniki można przeprowadzić ją samemu. Filtr powietrza zazwyczaj znajduje się przy silniku, przykryty szczelną pokrywą, którą należy zdjąć - wystarczy odkręcić kilka śrub lub wkrętów albo odpiąć przytrzymujące ją zatrzaski. Po demontażu pokrywy powinniśmy uzyskać dostęp do filtra ulokowanego w obudowie. Trzeba ją wyjąć, zdjąć stary filtr, oczyścić obudowę z kurzu i zamontować w niej nowy filtr.
Filtr powietrza - cena
Filtr powietrza jest jedną z najtańszych wymiennych części w samochodzie. Przeważnie kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Markowe filtry przeznaczone do aut sportowych czy luksusowych z dużymi silnikami mogą oznaczać wydatek powyżej 100 zł. Wymiana filtra powietrza w nieautoryzowanym warsztacie z reguły kosztuje ok. 50 zł, natomiast w ASO - ok.
Filtry powietrza w maszynach rolniczych
Dbałość o czystość filtrów powietrza w maszynach rolniczych to podstawowa czynność serwisowa, którą powinien bezwzględnie wykonywać sam użytkownik. W suchych warunkach i dużym zapyleniu, taki stan filtra cylindrycznego jak na załączonych zdjęciach można uzyskać już po dniu pracy, a nawet po kilku intensywnych godzinach działania.
Przeczytaj także: Instrukcja wymiany filtra powietrza
Producent zaleca czyszczenie wkładu na jeden z dwóch sposobów: lekkie ostukanie końca wkładu o wewnętrzną część dłoni lub wydmuchiwanie zanieczyszczeń od strony wewnętrznej na zewnątrz sprężonym powietrzem, precyzując przy tym także ciśnienie (maks. 2 bary) i odległość dyszy od ścianek filtrujących - 150 mm.
W najnowszych konstrukcjach maszyn - w tym przede wszystkim ciągników - zazwyczaj stosowane są już układy filtrujący typu powercore. Tutaj konserwacja polega na sprawdzeniu, czy nie zgromadziły się na wkładzie jakieś większe zanieczyszczenia, aczkolwiek za wyłapanie ich odpowiedzialny jest cyklon w obudowie filtra, przez który powietrze przechodzi. Sam wkład core powinno się podczas codziennej obsługi zdemontować, sprawdzić jego kondycję - szczególnie jeśli jest podejrzenie jego zawilgocenia.
Podsumowanie
Wybór filtra powietrza i dbałość o jego stan to kluczowe elementy wpływające na prawidłową pracę silnika. Regularna wymiana filtra, dostosowana do warunków eksploatacji, oraz odpowiednia konserwacja, pozwolą uniknąć problemów i cieszyć się sprawnym działaniem pojazdu.
Brudny filtr powietrza powoduje przede wszystkim spadek mocy, a co za tym idzie na przykład większe wysilenie turbosprężarki czy wzrost zużycia paliwa. Dlatego warto wymieniać go nie rzadziej niż co 20 tys. km, a najlepiej jak sugerują doświadczeni mechanicy przy każdej zmianie oleju.
Przykładowe ceny filtrów powietrza:
| Producent | Model | Cena (PLN) |
|---|---|---|
| Blue Print | Filtr powietrza | Przystępna cena |
| Comline | Filtr powietrza | Przystępna cena |
| Ashika | Filtr powietrza | Przystępna cena |
Przeczytaj także: Ozonowanie klimatyzacji: Poradnik
tags: #czy #można #przyciąć #filtr #powietrza #opinie

