Czy filtr powietrza może być krótszy niż oryginalny? Konsekwencje
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza na niefabryczny może mieć istotny wpływ na pracę silnika, szczególnie w przypadku silników dwusuwowych. W silnikach tych, cały dolot odgrywa równie ważną rolę jak wydech. Zbyt krótki dolot lub zbyt mały opór mogą negatywnie wpłynąć na pracę silnika.
Zastosowanie filtra stożkowego zamiast standardowego filtra w airboxie zmienia charakterystykę dolotu. Choć filtry stożkowe są popularne w sporcie, ich stosowanie w silnikach, które mają pracować normalnie, nie jest zalecane.
Filtr stożkowy a filtracja:
Filtry stożkowe mogą szybciej doprowadzić do zużycia silnika, ponieważ nie filtrują zanieczyszczeń tak skutecznie jak filtry w airboxie. Konstrukcja airboxu powoduje zawirowania powietrza, dzięki czemu cięższe elementy opadają na dno, co zwiększa skuteczność filtracji.
Filtr stożkowy - wymagania:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Jeśli decydujesz się na filtr stożkowy, pamiętaj o spełnieniu dwóch warunków:
- Guma filtra powinna być skierowana do góry.
- Filtr musi być markowy, a nie tani zamiennik.
Smarowanie filtrów:
Filtry gąbkowe wymagają smarowania specjalnym olejkiem. Filtrów siatkowych nie wolno smarować, ponieważ można je zatkać. Filtry z gazy bawełnianej również wymagają smarowania olejkiem.
Wpływ na spalanie:
Niektórzy użytkownicy zauważają, że filtr stożkowy może zwiększać spalanie, ponieważ przepuszcza więcej powietrza, co prowadzi do zmiany proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Rozważ poprawę oryginalnego filtra zamiast wymiany na stożkowy.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Poprawa oryginalnego filtra:
Alternatywą dla filtra stożkowego jest poprawa oryginalnego filtra. Można również rozważyć wykonanie filtra olejowego mokrego w airboxie, wzorując się na filtrach stosowanych w samochodach Tatra.
Wpływ na silnik dwusuwowy:
W silnikach dwusuwowych, zmiana filtra na stożkowy może zakłócić ruchy falowe powietrza, co negatywnie wpływa na pracę silnika. Ponadto, filtr stożkowy w motocyklu Jawa/CZ mógłby posłużyć do stworzenia ciekawego schowka w puszce filtra lub przeniesienia tam akumulatora.
Sportowe filtry stożkowe:
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Filtry stożkowe poprawiają przepustowość powietrza, co prowadzi do zubożenia mieszanki, ponieważ zasysają więcej powietrza przy tej samej ilości paliwa. Zmiana filtra na stożkowy spowoduje zmianę wykresu mocy i momentu obrotowego, może zwiększyć prędkość maksymalną, ale pogorszy dynamikę do 3500 obrotów.
Opinie użytkowników:
Niektórzy użytkownicy, którzy założyli filtr stożkowy, zauważyli problem "lania" gaźnika, ale da się go opanować. Ważne jest, aby nie nawilżać filtra, ponieważ prowadzi to do jego szybszego zniszczenia.
Podsumowanie:
Wybór filtra powietrza o innej długości niż oryginalna, szczególnie w silnikach dwusuwowych, wymaga rozważenia wielu czynników. Należy pamiętać o potencjalnych konsekwencjach, takich jak zmiana charakterystyki silnika, zwiększone spalanie i gorsza filtracja zanieczyszczeń.
Tabela porównawcza filtrów powietrza
| Filtr | Zalety | Wady | Zastosowanie |
|---|---|---|---|
| Oryginalny (papierowy) | Tani, dobra filtracja | Mniejsza przepustowość, nie można go umyć | Standardowe silniki |
| Stożkowy | Większa przepustowość | Gorsza filtracja, zmiana charakterystyki silnika, zwiększone spalanie | Silniki sportowe (z modyfikacjami) |
| Gąbkowy | Można go umyć, dobra filtracja (po nasączeniu olejem) | Wymaga smarowania | Silniki narażone na duże zapylenie |
tags: #czy #filtr #powietrza #może #być #krótszy

