Wpływ węższego filtra powietrza na osiągi silnika - analiza i konsekwencje

Wielu entuzjastów tuningu samochodowego decyduje się na modyfikacje układu dolotowego, w tym na zastosowanie filtrów stożkowych. Jednak, jak pokazują doświadczenia i testy, nie zawsze przynosi to oczekiwane rezultaty.

Testy i obserwacje

Przeprowadzono testy z różnymi długościami dolotu w Hondzie, aby zbadać wpływ na osiągi silnika. Jak widać, w wersji najdłuższej jaką zbadałem stożek dotyka lampy, dłuższego się chyba nie da zrobić, przynajmniej nie jakoś prosto.

Okazuje się, że w około 80% przypadków podstawową konsekwencją zastosowania filtra powietrza stożkowego jest wyraźne obniżenie maksymalnego momentu obrotowego silnika z jego przemieszczeniem w zakres zdecydowanie wyższych obrotów zbliżonych do maksymalnych.

W dodatku okazało się, że silnik w zakresie obrotów mocy maksymalnej traci tę moc w granicach najczęściej około 10 %.

Przyczyny negatywnych skutków

Podstawową przyczyną tego stanu rzeczy jest po pierwsze temperatura powietrza dostającego się do silnika.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Jest ona znacznie wyższa niż przy konwencjonalnym rozwiązaniu. Gorące powietrze ma mniejszą gęstość od zimnego, co w konsekwencji prowadzi do mniejszej sprawności napełniania komory spalania i mniejszej mocy.

Niestety niczym nie osłonięty filtr powietrza umieszczony z reguły bezpośrednio na wlocie powietrza przy kolektorze jest ogrzewany wielką ilością gorącego powietrza podgrzanego przez elementy silnika.

Kolejna przyczyna wynika z tego, że skrócona jest długość układu ssącego biorąc za bazę rozwiązanie seryjne z obudową filtra umieszczoną często w znacznym oddaleniu od kolektora ssącego.

Zjawiska falowe powstające podczas dostawania się powietrza do kolektora ssącego mogą działać pozytywnie lub negatywnie na sprawność silnika.

Często dochodzi do takich sytuacji, po zdjęciu obudowy filtra okazuje się, że w zakresie obrotów silnika między 2500 a 4500 RPM mieszanka paliwowo powietrzna zaczyna tworzyć się tuż przed wlotem powietrza do kolektora ssącego, przyczyniając się do radykalnego zmniejszenia sprawności napełniania cylindrów.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Wybór odpowiedniego filtra i jego umiejscowienie

Wszystkie te dedykowane układy dolotowe są "do silnika" np do B16 albo B18 - w którym w końcu jest kilka podtypów z róznymi wałkami i różnymi nastawami komputerów.

Na logike to wszystkie te doloty powinnyu sie minimalnie róznić. A jednak tak nie jest - skąd wniosek że są do całej lini a do któregoś w szczególności.

Starajmy się filtr umieścić w naprawdę chłodnym miejscu komory silnikowej owiewanym intensywnie przez chłodne powietrze.

Filtr nie może być narażony na bezpośredni kontakt z wodą i błotem oraz umiejscowiony blisko źródeł wysokiej temperatury.

Stosowanie się do tych zaleceń pozwoli maksymalnie wykorzystać jego możliwości i zapewni długą i bezawaryjną pracę.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Filtry stożkowe w sporcie

Trzeba pamiętać, że takie filtry stosowane są z powodzeniem w silnikach przygotowanych do prawdziwego sportu czy wyczynu. Tylko, że w takich silnikach, szczególnie o małej pojemności skokowej, prędkości obrotowe są rzędu 10.000 RPM.

Praktyczne porady

Dokonajmy pomiarów trakcyjnych samochodu przed taką zmianą. Najlepiej w porównywalnych warunkach rozpędźmy samochód na IV biegu od prędkości 80 do 120 km/h i zmierzmy czas przed i po zabawie z filtrem.

Możemy to również zrobić rozpędzając auto na dystansie 400 m. lub 1000 m. od prędkości początkowej "0". W tym przypadku błąd może być dość znaczny jeśli nie opanowaliśmy sztuki porównywalnego wielokrotnie ruszania z miejsca.

Podsumowanie

Modyfikacja układu dolotowego, w tym zastosowanie węższego filtra powietrza, może przynieść zarówno korzyści, jak i negatywne skutki. Kluczowe jest zrozumienie zasad działania silnika, właściwy dobór komponentów oraz ich umiejscowienie, aby uniknąć pogorszenia osiągów i ewentualnych uszkodzeń.

Tabela: Potencjalne skutki zastosowania węższego filtra powietrza

Skutek Możliwe przyczyny Sposoby minimalizacji negatywnych skutków
Obniżenie momentu obrotowego Wyższa temperatura powietrza, skrócony układ ssący Umieszczenie filtra w chłodnym miejscu, zastosowanie obudowy termicznej
Spadek mocy w zakresie obrotów maksymalnych Mniejsza gęstość powietrza Optymalizacja długości dolotu, doprowadzenie zimnego powietrza
Zmniejszona trwałość silnika Wysoka temperatura w komorze spalania, zanieczyszczenia Regularna konserwacja filtra, stosowanie wysokiej jakości filtrów

tags: #węższy #filtr #powietrza #konsekwencje

Popularne posty: