Konsekwencje nieprawidłowego montażu filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza to jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych, którą każdy właściciel samochodu powinien opanować. Regularna wymiana filtra powietrza to fundament sprawnego działania twojego samochodu. Dlaczego tak ważne jest regularne wykonywanie tej operacji?

Zaniedbanie tej podstawowej czynności może skutkować poważnymi awariami. Zapchany filtr ogranicza przepływ powietrza, przez co silnik „dusi się” i pracuje w nieodpowiednich warunkach. To z kolei prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy oraz przedwczesnego zużycia elementów układu dolotowego.

Objawy zużytego filtra powietrza

Jak rozpoznać, że filtr wymaga wymiany? Istnieje kilka charakterystycznych objawów, które sygnalizują problem. Sygnałami wskazującymi na zabrudzony lub wręcz zapchany filtr powietrza są:

  • Spadek mocy silnika, szczególnie odczuwalny podczas przyspieszania czy jazdy pod górę. Pamiętajcie, że dla silnika powietrze jest równie ważne, jak paliwo. Nie ma powietrza, nie ma mocy.
  • Zwiększone zużycie paliwa. Zauważasz, że twój samochód zaczął więcej palić? To może być bezpośredni skutek zanieczyszczonego filtra. Zapchany filtr powietrza zmusza Wasz silnik do kompensowania niedostatku powietrza (i braku mocy) poprzez zwiększenie dawki paliwa. Silnik chce osiągnąć dużą moc, ale bez powietrza tego nie potrafi. Ratuje się większą ilością paliwa pobieraną z baku.
  • Nietypowe odgłosy pracy silnika - trzeszczenie, kaszel czy dudnienie. Silnik może się krztusić, szczególnie podczas uruchamiania na zimno.
  • Problemy z uruchamianiem silnika - przytkany filtr powietrza może utrudniać uruchamianie silnika. Szczególnie zauważalne będzie to w chłodniejsze dni.
  • Dymienie z rury wydechowej - zapchany filtr to nieefektywne spalanie paliwa. A nieefektywne, zwiększone spalanie paliwa to mocniejsze dymienie z rury wydechowej i wzrost emisji spalin, czyli również problemy na przeglądzie.
  • Bywa i tak, że zabrudzony, zapchany filtr powietrza daje objaw w postaci palącej się kontrolki silnika (check engine). Kontrolka ta będzie wówczas informować o problemach z układem dolotowym.

Jak często wymieniać filtr powietrza?

Producenci samochodów najczęściej zalecają wymianę co 15-40 tysięcy kilometrów, choć dokładny interwał zależy od modelu auta i warunków eksploatacji. Większość producentów zaleca wymianę filtra powietrza co 15-40 tysięcy kilometrów, choć ten przedział może się różnić w zależności od marki pojazdu. Czy wiesz, że niektóre auta premium mogą wymagać wymiany nawet co 10 tysięcy kilometrów?

Jeździsz głównie po mieście czy często po drogach szutrowych? Warto pamiętać, że to nie tylko przebieg decyduje o kondycji filtra. Twoje warunki jazdy mają ogromny wpływ na żywotność filtra. Jeśli często jeździsz po drogach gruntowych lub w zapylonym środowisku, filtr będzie się zanieczyszczał znacznie szybciej. Istotne znaczenie mają warunki atmosferyczne - suche, zapylone powietrze czy okres pylenia roślin znacznie przyspiesza proces zapychania się elementu filtrującego.

Przeczytaj także: Osiągi silnika i filtr powietrza

Mieszkasz w mieście pełnym smogu? Nie czekaj tylko na przebieg - twoje auto może dawać wyraźne sygnały. Mechanicy zalecają kontrolę wizualną przynajmniej raz w roku. Jeśli filtr wygląda na brudny lub uszkodzony, wymień go niezależnie od przebiegu.

Kontrola stanu filtra powietrza

Jak samodzielnie sprawdzić stan filtra powietrza? Sprawdzenie stanu filtra powietrza nie jest skomplikowane i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Jak powinno wyglądać takie sprawdzenie stanu filtra powietrza?

  1. Otwieramy pokrywę filtra powietrza - zazwyczaj filtr ten znajduje się w łatwo (w miarę łatwo) dostępnym miejscu, tuż obok silnika. W zależności od modelu auta, może być konieczne zdjęcie kilku elementów (np. pokrywy filtra).
  2. Przeprowadzamy kontrolę wizualna filtra - w ten sposób sprawdzamy, czy filtr nie jest już zabrudzony. Czysty filtr będzie miał nadal kolor jasny (najczęściej biały lub beżowy), zbliżony do koloru nowego filtra. Filtr brudny jest ciemniejszy, z widocznymi zanieczyszczeniami.
  3. Sprawdzamy elastyczność materiału filtra powietrza - stary, zapchany i wielokrotnie zawilgocony filtr powietrza może wyraźnie stwardnieć i stracić swoją elastyczność. Wystarczy ścisnąć go delikatnie, aby wyczuć, że materiał nie jest już tak elastyczny, jak być powinien.

Jest też jeden test filtra powietrza, który bywa wykonywany, ale którego wykonywać nie zalecamy. Jest to tzw. test wydajności, polegający na chwilowym zdjęciu filtra i uruchomieniu silnika. Jeśli filtr był zapchany, taki silnik faktycznie będzie wówczas działał zauważalnie płynniej. Problem w tym, że nawet ta chwila bez filtra wystarczy, aby narobić sobie w tym silniku niezłego bałaganu.

Wymiana filtra powietrza - krok po kroku

Dobra wiadomość - wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności, którą wykonasz przy pomocy podstawowych narzędzi. Tak, to jedna z najprostszych czynności eksploatacyjnych. Nie musisz być mechanikiem, żeby sobie z tym poradzić!

Do samodzielnej wymiany filtra powietrza potrzebujesz naprawdę niewiele. Najważniejszy jest odpowiedni śrubokręt - może to być płaski lub krzyżakowy Phillips, w zależności od typu śrub w twoim aucie. A co jeśli twój samochód ma śruby nasadowe? Wtedy przyda się klucz nasadowy z grzechotką. Pamiętaj o nowym filtrze powietrza dopasowanym do modelu twojego auta.

Przeczytaj także: Znaczenie wilgotności nasycenia

Gotowy na samodzielną wymianę? Poniższa instrukcja przeprowadzi cię przez cały proces bez zbędnych komplikacji.

  1. Zanim zaczniesz, upewnij się że silnik jest zimny.
  2. Otwórz maskę i poszukaj charakterystycznej czarnej obudowy z dużym przewodem powietrznym. Nie możesz znaleźć obudowy? Podążaj za rurą dolotową powietrza - zawsze prowadzi do filtra.
  3. Tutaj zaczyna się właściwa robota. Przed otwarciem obudowy usuń kurz z okolicy.
  4. Wyjmij stary filtr zwracając uwagę na jego położenie.
  5. Wykorzystaj chwilę żeby odkurzyć lub wytrzeć wnętrze obudowy.
  6. Następnie włóż nowy filtr upewniając się, że pasuje idealnie bez wymuszania.

Błędy podczas montażu filtra powietrza

Nawet przy tak prostej czynności jak wymiana filtra powietrza można popełnić błędy, które mogą kosztować cię sporo kłopotów. Myślisz, że to niemożliwe?

Pierwszy i najpoważniejszy błąd to nieprawidłowe umieszczenie filtra w obudowie. Filtr musi być wyśrodkowany i dokładnie dopasowany do swojego miejsca. Co się dzieje, gdy tego nie zrobisz?

Niektóre filtry mają specjalne znaczniki kierunku przepływu powietrza. Montaż w odwrotną stronę zwiększa opór i zmusza silnik do cięższej pracy.

Drugi częsty błąd to brak oczyszczenia obudowy przed montażem nowego filtra. Na dnie kasety zbierają się zanieczyszczenia, które mogą przedostać się do świeżo założonego elementu. Wystarczy wilgotna szmata i kilka minut pracy, żeby tego uniknąć.

Przeczytaj także: Brak wody w nawilżaczu – możliwe skutki

Trzeci błąd dotyczy nieprawidłowego zamocowania pokrywy obudowy. Czasem któryś zatrzask pozostaje niedokręcony lub w ogóle pominięty.

Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra

Co się stanie, jeśli nie wymienię filtra? Zanieczyszczenia przedostaną się do cylindrów, powodując ich nadmierne zużycie.

Jaki filtr wybrać?

Czy typ filtra ma znaczenie? Absolutnie. Każdy silnik wymaga filtra o określonych parametrach przepustowości. Zwracaj uwagę na markę producenta, certyfikaty jakości oraz materiał wykonania.

Sam element to wydatek od 20 do 250 złotych, w zależności od marki i modelu auta.

Filtry sportowe - czy warto?

Stożkowy filtr powietrza to niepozorny element, który może w znaczny sposób zmienić funkcjonowanie naszego samochodu. Na jego instalację decydują się głównie Ci kierowcy, którym zależy na zwiększeniu mocy silnika. Montaż sportowego filtra stożkowego to jedna z metod tuningu jednostki napędowej. Nie zawsze jednak takie rozwiązanie daje pożądane rezultaty i pozwala zyskać kilka dodatkowych koni mechanicznych.

Instalacja filtra stożkowego to łatwy sposób na mechaniczny tuning jednostki napędowej. Takie rozwiązanie pozwala zmaksymalizować ilość powietrza, jaka jest dostarczana do silnika. Szczególnie dobre efekty daje montaż sportowego filtra silnika. Jego budowa i kształt zapewniają dopływ bardzo duże ilości mas powietrza do jednostki napędowej.

Są dwie głównie zalety montażu sportowego filtra stożkowego w samochodzie. Pierwsza z nich to wspomniane już podniesienie mocy silnika - według statystyk jej wartość może wzrosnąć nawet o 5%. Nad tym, czy faktycznie chcemy dokonać instalacji sportowego filtra stożkowego w samochodzie, należy się poważnie zastanowić. Tego typu rozwiązanie może co prawda poprawić osiągi silnika, jednak jego znaczącą wadą jest zmniejszenie żywotności jednostki napędowej.

Filtr stożkowy powinien zostać w jak największym stopniu oddzielony od powietrza, które jest ogrzewane przez pracujący silnik. Tego typu działania należy jednak podejmować z drogą, pamiętając, że priorytetem każdego kierowcy powinno być zachowanie bezpieczeństwa na drodze. Osoby, które nie przekonuje wizja ewentualnego wypadku, powinny zastanowić się nad konsekwencjami finansowymi instalacji filtra stożkowego, który nie zatrzymuje wystarczającej ilości zanieczyszczeń. Naprawy silnika należą do jednych z najdroższych usług w zakresie mechaniki pojazdów.

Przestrzeganie prawidłowej procedury montażu chroni silnik przed kosztownymi awariami i zapewnia optymalne parametry pracy.

FAQ

Jakie są najczęstsze objawy zapchanego filtra powietrza?

Najczęstsze objawy zapchanego filtra powietrza to spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, trudności w uruchamianiu silnika oraz dymienie z rury wydechowej. Zapchany filtr może także wywołać zapalenie się kontrolki „check engine”, informującej o problemach z układem dolotowym.

Czy można samodzielnie wyczyścić filtr powietrza?

Chociaż czyszczenie filtra powietrza może wydawać się atrakcyjną opcją, w praktyce nie jest to zalecane. Filtr powietrza nie nadaje się do czyszczenia, ponieważ zanieczyszczenia wnikają głęboko w materiał filtrujący, a intensywne próby czyszczenia mogą prowadzić jedynie do jego uszkodzenia. Wymiana filtra na nowy jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem.

Jakie mogą być konsekwencje jazdy z zapchanym filtrem powietrza?

Jazda z zapchanym filtrem powietrza może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia jednostki napędowej. Niewłaściwa filtracja powietrza może również prowadzić do problemów z układem dolotowym i do zwiększonego zużycia innych podzespołów silnika. Regularna wymiana filtra to klucz do zachowania prawidłowej pracy pojazdu.

tags: #montaż #filtra #powietrza #w #drugą #stronę

Popularne posty: