Brilliance BS4: Szczegółowy Przegląd i Opinie Użytkowników
- Szczegóły
Brilliance BS4 to samochód, który wzbudza zainteresowanie ze względu na swój wygląd i cenę. Zaprojektowany przez studio Pininfarina, prezentuje się całkiem nieźle, a jego proporcje mogą zawstydzić niejedno auto produkowane w Europie czy USA. Jest ładny i proporcjonalny - a to już duży plus.
Wygląd i Wyposażenie
Wygląd to największy atut Brilliance BS4. Masywna sylwetka jest nowoczesna i dynamiczna, co sprawia, że jest to ładny, rodzinny sedan. Elegancki wygląd podkreślają chromowane listwy wokół okien oraz ładnie zaprojektowane przednie i tylne reflektory. W środku samochód jest całkiem elegancki i przestronny, typowy dla aut kompaktowych. Wygodna kierownica, czytelne zegary, skóra, a nawet imitacja drewna na pulpicie - wygląd jest naprawdę ciekawy.
Jest też dobrze wyposażony, nawet całkiem dobrze, jak na auto kompaktowe. Wyposażenie auta obejmuje między innymi ABS, system kontroli trakcji, dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, centralny zamek, elektrycznie regulowane okna i lusterka, wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektroniczny immobiliser i zestaw audio z CD/MP3.
Niestety, po bliższym przyjrzeniu się widać, że wszystko jest byle jak spasowane, a elementy służące do sterowania elektroniką, umieszczone na kokpicie środkowym są słabej jakości, tak samo, jak użyte przez producenta plastiki. Ogólnie wykończenie wnętrza nie jest mocną stroną tego auta. Niektórym osobom mogą nie przypaść do gustu przednie fotele - winne temu są siedziska. Są zbyt krótkie jak na europejskie warunki.
Silniki i Napęd
Pod maską auta montowano silniki benzynowe, produkowane na licencji Mitsubishi. Do wyboru były trzy jednostki:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- 1.6l o mocy 101KM (spalanie w mieście 10.5l / po trasie 6,6l / 100km, v max 180km/h)
- 1.8l o mocy 136KM (spalanie w mieście 11,9l / po trasie 6,8l / 100km, v max 196km/h)
- 1.8l z turbodoładowaniem (170KM) (średnie spalanie 9,7l / 100km,v max 210km/h )
Wszystkie silniki spełniają normę Euro 4. Z silnikami współpracuje pięciobiegowa skrzynia manualna. W wersji 1.8T montowano także czterobiegowe skrzynie automatyczne. Brillance BS4 ma napęd na licencji Mitsubishi.
Bezpieczeństwo
Ogromny minus tego samochodu to fatalne wyniki w testach Euro NCAP, jakim poddawano egzemplarze produkowane przed 2010 rokiem. Auto nie otrzymało nawet jednej gwiazdki. Ale warto wiedzieć, że Brilliance się nie poddał. Dokonano zmian w konstrukcji auta i modele, wyprodukowane po 2010 roku są bezpieczniejsze. Brilliance BS4 - bezpieczne są te, wyprodukowane po 2010.
Dostępność Części Zamiennych
Nie powinno być problemów z kupnem części eksploatacyjnych. Są standardowe, pasują nawet produkty znanych firm, takich jak Bosch (np. klocki i tarcze hamulcowe). W Polsce działają już sklepy, w których można kupić części dedykowane do Brilliance BS4. Są to przede wszystkim części mechaniczne. Z racji tego, że silniki produkowano na licencji Mitsubishi, nie ma problemów z częściami zamiennymi i eksploatacyjnymi.
Zmieniła się też sytuacja z częściami blacharskimi. Kilka lat temu części blacharskie trzeba było ściągać z Chin, teraz można je kupić już w Niemczech lub nawet w Polsce, ale głównie z demontażu. Nowe części można również zamawiać bezpośrednio w Chinach, np. za pośrednictwem Aliexpress.
Przykładowe ceny części do Brillance BS4:
- Kompletny reflektor - 50 USD
- Kompletny zestaw uszczelek silnika - 48 USD (z uszczelkami pod głowicę i pod pokrywę zaworów)
- Kompletny zestaw elektrycznego sterowania szybą - 70 USD
- Kolektor dolotowy - 23 USD
- Sonda Lambda - 18 USD
- Amortyzatory gazowe klapy 2 szt - 20 USD
- Przełącznik zespolony pod kierownicę - 27 USD
- Czujnik temperatury płynu chłodniczego - 10 USD
- Wahacze tylnej osi - 2 szt.
Brilliance BS4 - dostępność części zamiennych.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Brilliance BS4 w Praktyce - Opinie Użytkowników
Jak sprawuje się Brilliance BS4 w Polsce? Jakie są doświadczenia użytkowników? Mój Brillance BS4 to wersja z 2010 roku, z silnikiem 1.6, materiałową tapicerką, klimą, elektrycznymi szybami, lusterkami, ABS, na stalowych felgach.
Komfort jazdy jest bardzo dobry - auto prowadzi się podobnie do Mitsubishi Lancer VII lub Mitsubishi Galant ostatniej generacji. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności i z zawieszenia nie dochodzą jakieś niepożądane dźwięki. Auto ma układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym, który zachowuje się jednak nieco dziwnie - kierownica prowadzi się „skokowo” tzn. czuć, jakby kierownica co kilka stopniobrotu miała większą i mniejszą lekkość sterowania. Nie jest to wywołane uszkodzeniem - ten typ tak ma (jeździłem także Brilliance BS6 i działało to podobnie.
Podobne problemy, dotyczące układu kierowniczego, były zgłaszane przez użytkowników innych chińskich aut. W aucie jest nieco głośniej za sprawą niezbyt szczelnych uszczelek drzwi - czasem, przy mocniejszym wietrze czuć nawet przedmuchy. Od czasu do czasu słychać jakiś plastik, który potrafi trzeszczeć podczas jazdy lub na jałowym biegu przy stabilnych obrotach, jednak nie jest to denerwujące i dzieje się to zależnie od „humoru” auta. Czasem nie słychać żadnych dźwięków. Sam boczek jest niestety wykonany licho i przy otwieraniu drzwi ma się wrażenie, jakby boczek miał zostać w ręku - na szczęście przez 11 lat chyba nikomu nie został i wygląda nadal jak nowy.
Nieco czuć słabą jakość przy wciskaniu przycisków na desce czy użyciu pokręteł. Auto szybko się nagrzewa wewnątrz jak i bardzo szybko się schładza. Radio gra całkiem okej, jednak nie ma zbyt wielu opcji ustawień. Basów niestety nie słychać. Radio gra tak, jak w tanim aucie sprzed lat.
Biegi wchodzą pewnie i z takim przyjemnym - choćnieco głośniejszym kliknięciem. Sprzęgło jest odpowiednio twarde - pedał wpada z odpowiednim oporem, tak, jak w każdym „normalnym” samochodzie. Brakuje tu ESP. Siedzenia są wygodne, siedzi się bardzo nisko - choć siedziska nieco za krótkie - takie, jak na przykład w Focusie - nie mają super trzymania bocznego, jednak nie odczuwam zmęczenia po trasie 400 km. Nieregulowane zagłówki tylnej kanapy nieco ograniczają widoczność do tyłu.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Problem związany ze zbyt krótkimi siedziskami był również często zgłaszany przez użytkowników chińskich aut. W aucie jest sporo miejsca na nogi, również na tylnej kanapie. Nieco przeszkadza brak rozkładanej tylnej kanapy. Auto reaguje na gaz tak, jak każde inne auto, jednak skrzynia biegów jest nieco za krótka i bardziej pasuje do auta miejskiego - przy 120 km/h auto ma już dość wysokie obroty silnika i robi się głośno na ostatnim biegu. Samochód zachowuje się naturalnie i jazda nim jest naprawdę przyjemna. Lakier na moim aucie jest nieco cienki i łatwo się rysuje. Ma on ok.
Z autem nigdy nie miałem problemu. Zawsze zapalał i odjechał, nie odpadło w nim także żadne z kół. Poza podstawowym serwisem wymieniłem drugą sondę lambda, ponieważ zaświecił się check (auto ma nieoryginalny katalizator, może to być przyczyną załatwienia poprzedniej sondy). W aucie prawdopodobnie są do wymiany poduszki silnika, ponieważ w przedziale od 2 do 3 tys. obr./min. czuć bujanie auta. W trzecim świetle stopu przepaliły się niektóre diody. Od czasu do czasu jest problem z otwarciem auta za pomocą przycisku na kluczyku - z zamknięciem nie ma problemu. Może być to wina centralki. Dzieje się tak od czasu kupna samochodu, jednak działa to tak samo. Podczas upałów przestawał działać czasem spryskiwacz, ale po ochłodzeniu działał normalnie.
Z opowieści poprzedniego właściciela wiem, że przycisk otwierania szyby pasażera przestał działać i zerwała się linka szyby. Zerwał się także „ręczny”. Czasem ciężko jest otworzyć bagażnik za pomocą zamka na klapie, który nie łapie pozycji otwarcia - jednak da się otworzyć bagażnik przy odpowiednim manewrze kluczykiem. Autko ma także gdzieniegdzie purchle rdzy - najbardziej widać to w okolicy tylnych nadkoli i w okolicach uszczelek drzwi na progach. Mimo wszystko, jest to na razie tylko powierzchowna korozja - nie zauważyłem, aby progi miały gdzie indziej znaki korozji. Tak samo podwozie.
W aucie trzeba zwracać uwagę na mocowanie listew ozdobnych - lubią się odklejać i kilka już przykleiłem od nowa. Tak samo oznaczenia modelu z tyłu, których już u siebie nie mam - pod ciśnieniem wody z lancy podczas mycia odpadły. Auto miało wymieniony tłumik w całości - jest to niestety zlepek różnych elementów z innych aut. Auto posiadam od czerwca br. Przebieg to 100 000 km. Sam zrobiłem 15 000 km.
Z częściami zamiennymi nie ma obecnie problemu - jest naprawdę dużo aut z Niemiec na części, na Aliexpress da się kupić różne elementy. Elementy zawieszenia rzeczywiście pasują od Mitsubishi, części silnika (np. cała góra silnika) poza osprzętem np. filtrem powietrza nie są problemem. Z tarczami i okładzinami również nie ma problemu - można je dobrać z innego auta albo poczekać na paczuszkę z niemieckiego portalu, bądź poprosić jakiegoś kolegę zza wschodniej granicy, aby pomógł sprowadzić części do Brilliance ze swojego rynku. Wiele elementów pasuje też od większego BS6, więc warto się przyjrzeć, czy akurat dana rzecz nie będzie pasować od niego - nie tylko części zawieszenia czy hamulców, ale na przykład lampka oświetlenia wnętrza jest identyczna.
Jeżdżę głównie po mieście i wg moich wyliczeń, auto spala 8,5 litra. Podsumowując - zdaniem Pana Patryka: Autem warto się zainteresować szukając czegoś nietypowego za nieduże pieniądze. Jeździ i wygląda przyzwoicie, wystarczy nieco cierpliwości w szukaniu części (głównie blacharskich) i poza drobnymi niedogodnościami w komforcie - nie psuje się. Ceny wahają się od 3 500 zł do nawet 10 000 zł. W najtańszym przedziale nie ma czego szukać - auta są zajechane, mają połamane plastiki, często nie mają już prog...
Filtry Knecht
Knecht wywodzi się od firmy Mahle, która została założona w 1920 roku w Niemczech. Od samego początku powstania firmy, twórcy pierwszych części samochodowych zostali docenieni na rynku światowym za jakość i innowacje. Wprowadzili oni nowe rozwiązania, które stosuje się do dzisiaj. Filtry samochodowe Knecht to efekt ciężkiej pracy, który został doceniony przez producentów samochodów. Ten producent filtrów wybierany jest często na części OE (pierwszy montaż), a zamienniki od nich totalnie nie odbiegają. Filtry tego producenta są jednymi z najlepszych dostępnych na rynku co potwierdzają opinie zadowolonych kierowców jak i osób z branży motoryzacyjnej np. mechaników. W ich ofercie można znaleźć takie produkty jak np. filtr oleju, powietrza, kabinowy oraz filtr paliwa.
Filtr oleju SP4020/1 jest produktem marki SF-Filter. Grupa SF-Filter to marka handlowa mająca w swojej ofercie świetnej jakości produkty w atrakcyjnej cenie. Z siedzibą w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Francji i Polsce, SF Filter Group jest liderem w Europie. Filtr oleju SP4020/1 pomaga oczyszczać olej z zanieczyszczeń powstających w wyniku pracy silnika. Aby zapewnić silnikowi odpowiednią filtrację zaleca się wymieniać filtr przy okazji wymiany oleju silnikowego. Instrukcje w jaki sposób wymienić filtr oleju SP4020/1 znajdują się na naszym blogu.
tags: #brilliance #bs4 #filtr #powietrza #wymiana

