Wymiana Filtra Powietrza w BMW Serii 1 F20/F21 – Kompleksowy Przewodnik

Regularna wymiana filtrów samochodowych jest kluczowa dla zachowania sprawności pojazdu i komfortu jazdy. W BMW Serii 1 F20/F21 wymiana filtra powietrza, filtra kabinowego i filtra oleju to czynności, które każdy właściciel powinien regularnie wykonywać. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje na temat tych filtrów, ich wymiany oraz kosztów związanych z tym procesem.

Rodzaje Filtrów w BMW Serii 1 F20/F21

W samochodach BMW Serii 1 F20/F21 znajdziemy kilka rodzajów filtrów, z których każdy pełni inną funkcję:

  • Filtr oleju: Oczyszcza olej silnikowy, zapewniając odpowiednie smarowanie i chroniąc silnik przed zanieczyszczeniami.
  • Filtr paliwa: Oczyszcza paliwo dostarczane do silnika, oddzielając cząstki stałe, wodę i osady.
  • Filtr powietrza: Oczyszcza powietrze dostarczane do silnika, chroniąc go przed piaskiem, kurzem i owadami.
  • Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy): Oczyszcza powietrze wpadające do kabiny, zapewniając komfort i zdrowie kierowcy oraz pasażerów.

Filtr Kabinowy (Przeciwpyłkowy) w BMW Serii 1 F20/F21

Filtr kabinowy, zwany również przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon.

W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca. Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.

Przeczytaj także: Metody filtracji wody

Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.

Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji. Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Filtr Powietrza Silnika w BMW Serii 1 F20/F21

Zasadniczym zadaniem filtra powietrza zainstalowanego w samochodzie jest oczyszczenie powietrza dostarczanego z otoczenia do silnika samochodowego w celu przeprowadzenia procesu spalania paliwa. Jest to o tyle istotne, że w powietrzu oprócz miekkich zanieczyszczen nie wpływających istotnie na żywotność silnika, znajdują się także twardsze cząstki, które mogą w istotny sposób wpływać na szybkość zużycia elementów współpracujących silnika, takich jak: gładź cylindrowa i zespół tłoka z pierścieniami. Niekorzystnym czynnikiem jaki ma zawartość pyłów i kurzu w zasysanym powietrzu jest stopniowe zapychanie filtra powietrza, a w efekcie zubożenie mieszanki i obniżenie mocy silnika.

Wymiana filtra powietrza na nowy nie powinna być dokonywana rzadziej niż co 40 tysięcy kilometrów, a w przypadkach poruszania się w bardziej zapylonym środowisku , co 20 a nawet co 15 tysięcy kilometrów.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Skutki Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Filtr Oleju w BMW Serii 1 F20/F21

Filtr oleju jest niezbędny dla zachowania sprawności silnika samochodu BMW 1 F20/F21. Obecność filtra pozwala oczyścić olej w silniku. Dzięki temu olej silnikowy dłużej zachowuje swoje właściwości, a jednostka ma zapewnione odpowiednie smarowanie. Z czasem zanieczyszczenia i osady, które wyłapuje filtr, zapychają go. Objawem jazdy z zapchanym filtrem oleju jest spadek mocy silnika, który jest szczególnie odczuwalny podczas próby gwałtownego przyspieszenia. BMW 1 F20/F21 z zapchanym filtrem paliwa nie będzie przyspieszał tak skutecznie, jak wcześniej. Zauważalny może być także wzrost spalania.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Wymiana filtra oleju powinna być przeprowadzana podczas każdego serwisu olejowego. Pozostawienie starego filtra sprawi, że podczas kolejnej wymiany może być on zapchany. Pogorszy się wówczas jakość smarowania elementów silnika. Efektem tego mogą być również m.in. spadek ciśnienia smarowania czy rozszczelnienie filtra.

Koszty Wymiany Filtrów w BMW Serii 1 F20/F21

Cena wymiany filtra powietrza w BMW Serii 1 F20-21 wraz z usługą wymiany jest zależna od kilku czynników, takich jak producent filtra i warsztat. Klient może wybierać pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut.

Dostępność Filtrów i Producenci

Sklep motoryzacyjny e-autoparts.pl posiada w swojej ofercie bogaty asortyment filtrów powietrza do niemal wszystkich marek samochodów. Można u nas kupić filtry powietrza uznanych producentów, takich jak Bosch, Hengst, Man, Filtron, Champon oraz nieco tańsze zamienniki Japanparts, Optima, Alco. jednak trzeba wiedzieć, że oszczędzanie kosztem jakości może się nie do końca opłacać. Znane są przypadki, kiedy po założeniu nowego filtra powietrza od nieznanego producenta do samochodu z instalacją gazową, nie było możliwe prawidłowe ustawienie obrotów silnika.

Podsumowanie

Regularna wymiana filtrów w BMW Serii 1 F20/F21 jest kluczowa dla zachowania sprawności silnika, komfortu jazdy i zdrowia użytkowników. Pamiętaj o regularnych przeglądach i wymianach, aby cieszyć się bezproblemową eksploatacją swojego pojazdu.

tags: #bmw #f20 #wymiana #filtra #powietrza #cena

Popularne posty: