BMW E36: Problemy z silnikiem i możliwe przyczyny

Wielu użytkowników BMW E36 doświadcza problemów z silnikiem. Problemy te mogą objawiać się na różne sposoby, w tym szarpanie podczas jazdy, spadek mocy, falowanie obrotów, trudności z odpalaniem, a nawet gaśnięcie silnika.

Szarpanie i spadek mocy

Szarpanie podczas jazdy, szczególnie na niskich obrotach lub po zmianie biegu, jest częstym problemem. Samochód zaczyna się zbierać dopiero powyżej 3 tyś. obr/min., szarpie po zabraniu nogi z gazu i po wciśnięciu (po zmienię biegu), na niskich obrotach pracuje już w porządku. Dodatkowo wydaje mi się, że wzrosło zużycie paliwa.

Potencjalne przyczyny szarpania i spadku mocy:

  • Przepływomierz: Uszkodzony przepływomierz może powodować szarpanie, szczególnie po zmianie biegu. Odłączenie przepływomierza może pomóc w zdiagnozowaniu problemu. Jeśli po odłączeniu przepływomierza problem ustąpi, prawdopodobnie jest on uszkodzony.
  • Wtryskiwacze: Zawieszające się wtryskiwacze mogą powodować szarpanie. Mechanik mi powiedział, że najprawdopodobniej są to wtryski, cewki albo przepływomierz.
  • Filtr paliwa: Zatkany filtr paliwa może ograniczać dopływ paliwa do silnika, powodując szarpanie i spadek mocy. Przeczytałem, że może to być wina zużytego filtra paliwa albo źle pracującej pompy paliwa.
  • Pompa paliwa: Niewydolna pompa paliwa może nie dostarczać wystarczającej ilości paliwa do silnika, szczególnie przy wyższych obrotach. Wczoraj tak nią szarpało w zakresie od 2 do 2,5 tyś. obr/min., że postanowiłem zmieniłem cel podróży i pojechałem do swojego mechanika, którego na moje nieszczęście nie było.
  • Sonda lambda: Uszkodzona sonda lambda może powodować nieprawidłowe odczyty, prowadząc do złego składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Sonda nie musi wykazac bledu na kompie. Chodzi glownie o wartosci jakie pokazuje. Na wolnych obrotach powinno sie zmieniac od ok 150 do 850mv.
  • Czujnik położenia przepustnicy (TPS): Uszkodzony TPS może powodować szarpanie i problemy z przyspieszaniem.

Falowanie obrotów i gaśnięcie silnika

Falowanie obrotów, szczególnie na biegu jałowym, oraz gaśnięcie silnika to kolejne częste problemy w BMW E36. Często towarzyszy temu czarny dym z wydechu przy odpalaniu. Obroty znowu zaczynają spadać. Jak na jałowym trzymały się ok.750 obrotów na minute tak teraz są w zakresie 1250-1500. Podczas ruszania i wciśnięciu lekko gazu zaczynają schodzić do 500 i po przygazowaniu wraca wszystko do normy.

Potencjalne przyczyny falowania obrotów i gaśnięcia silnika:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Silnik krokowy: Zanieczyszczony lub uszkodzony silnik krokowy może powodować falowanie obrotów na biegu jałowym. Za gaśnięcia na biegu jałowym to raczej odpowiada krokowiec.
  • Nieszczelności w dolocie: Nieszczelności w układzie dolotowym mogą powodować zasysanie lewego powietrza, prowadząc do falowania obrotów.
  • Czujnik temperatury cieczy chłodzącej: Uszkodzony czujnik temperatury cieczy chłodzącej może powodować nieprawidłowe odczyty, wpływając na pracę silnika.

Trudności z odpalaniem

Trudności z odpalaniem, szczególnie rano lub po dłuższym postoju, mogą być spowodowane kilkoma czynnikami. Samochód zaczyna mieć problem z rozruchem. Trzeba przytrzymać dłużej podczas odpalania kluczyk, ale tylko rano jak jest 1 raz odpalany. Z wydechu idzie czarna chmura spalin tylko przy odpalaniu.

Potencjalne przyczyny trudności z odpalaniem:

  • Pompa paliwa: Uszkodzony zawór zwrotny w pompie paliwa może powodować spadek ciśnienia paliwa w układzie, utrudniając rozruch. To ze rano masz problem z odpalenie mogło by świadczyć o nie trzymaniu paliwa przez zawór zwrotny w pompie.
  • Akumulator: Słaby akumulator może nie dostarczać wystarczającej energii do rozrusznika, utrudniając rozruch.
  • Wtryskiwacze: Nieszczelne wtryskiwacze mogą powodować zalewanie silnika paliwem, utrudniając rozruch.

Inne potencjalne problemy

Oprócz wymienionych powyżej, istnieje wiele innych potencjalnych problemów, które mogą wpływać na pracę silnika BMW E36. Należą do nich:

  • Układ odpowietrzania zbiornika paliwa: Problemy z układem odpowietrzania zbiornika paliwa mogą powodować duże ciśnienie w zbiorniku i problemy z tankowaniem. Co może powodować duże ciśnienie w zbiorniku paliwa?
  • Cewki zapłonowe: Uszkodzone cewki zapłonowe mogą powodować wypadanie zapłonów i nierówną pracę silnika.
  • Świece zapłonowe: Zużyte świece zapłonowe mogą utrudniać rozruch i powodować nierówną pracę silnika.

Diagnostyka i naprawa

W przypadku wystąpienia problemów z silnikiem BMW E36, zaleca się przeprowadzenie diagnostyki komputerowej w celu zidentyfikowania potencjalnych błędów. Komputer nic nie wykazał, a dodam jeszcze, że jakiś miesiąc wcześniej miałem podobną historię i też komp nic nie pokazał. (Po zresetowaniu po przez odłączeniu samochodu od akumulatora, problem minął). Należy również sprawdzić stan wszystkich podzespołów, takich jak przepływomierz, silnik krokowy, sonda lambda, pompa paliwa, filtr paliwa, wtryskiwacze, cewki zapłonowe i świece zapłonowe. W zależności od zdiagnozowanego problemu, konieczna może być wymiana uszkodzonych części lub naprawa istniejących.

Potencjalne problemy i możliwe przyczyny w BMW E36
Problem Możliwe przyczyny
Szarpanie podczas jazdy Przepływomierz, wtryskiwacze, filtr paliwa, pompa paliwa, sonda lambda, TPS
Falowanie obrotów Silnik krokowy, nieszczelności w dolocie, czujnik temperatury cieczy chłodzącej
Trudności z odpalaniem Pompa paliwa, akumulator, wtryskiwacze
Duże ciśnienie w zbiorniku paliwa Problemy z układem odpowietrzania zbiornika paliwa

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #bmw #e36 #źle #założony #filtr #powietrza

Popularne posty: