Wymiana filtra powietrza w Opel Astra G: Kompleksowy przewodnik
- Szczegóły
Wymiana filtrów oraz odpowietrzanie skrzyni korbowej w Oplu Astra G to istotne czynności konserwacyjne wpływające na sprawność silnika i jego żywotność. Filtry odpowiedzialne są za odpowiednie oczyszczanie powietrza, paliwa oraz oleju, a ich zatkanie lub niesprawność prowadzi do spadku mocy, wzrostu zużycia paliwa, a także ryzyka uszkodzeń mechanicznych.
Typowe filtry w Astra G
Typowe filtry w Astra G to filtr powietrza, paliwa i oleju, które powinny być wymieniane według zaleceń serwisowych, ale w praktyce częstotliwość ich wymiany zależy od warunków eksploatacji i jakości paliwa.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?
Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza.
Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.
Co ile wymieniać filtr powietrza?
Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu. Warto również pamiętać o tym, aby przeprowadzić kompleksowy serwis auta używanego zaraz po zakupie.
Sposoby serwisowania auta
Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania.
- Zalecenia producenta auta. Producent samochodu może zalecać wymianę filtra co 20 tys. kilometrów przebiegu, 30 tys. albo 40 tysięcy kilometrów przebiegu.
- Zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys.
- Zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life. W tym przypadku producent zaleca, aby wymieniać filtr powietrza, filtr oleju i sam olej silnikowy zazwyczaj co 60 tys. kilometrów przebiegu.
Ten sposób serwisowania auta rodzi całe mnóstwo kontrowersji i ma wielu przeciwników. Uważa się, że stworzono go jedynie dla firm leasingujących nowe auta, aby te mogły maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji leasingowanego auta. Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys. km).
Jak sprawdzić, czy filtr jest zużyty?
Przede wszystkim warto go obejrzeć.
Samodzielna wymiana filtra powietrza - krok po kroku
W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko. Aby go odkręcić, kierowca musi mieć kanał.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Gdzie szukać filtra powietrza?
Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.
Montaż nowego filtra powietrza
Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.
Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra powietrza
Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza. Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu.
Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Dobór filtra powietrza
Dobór filtra powietrza również jest bardzo prosty. Przygotuj podstawowe dane swojego auta, takie jak marka, model, rocznik oraz wersja silnikowa. W naszej firmie zawsze możesz skorzystać z pomocy naszego personelu. Dobierzemy idealny filtr powietrza do Twojego samochodu dzięki katalogom referencji.
Przeczytaj także: Poradnik: Filtr kabinowy Opel Astra H
Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach. Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.
Koszty wymiany filtra powietrza w Opel Astra G
Cena wymiany filtra powietrza w Opel Astra G wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 20 minut.
Budowa i rodzaje filtrów powietrza
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Podział filtrów powietrza
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:
- Suche - jednorazowe
- Mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.
Interwały wymiany i konsekwencje zaniedbania
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej.
Problemy związane z nieprawidłową wymianą filtra
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Dodatkowy filtr na podszybiu - czy to dobry pomysł?
Niektórzy zabezpieczają wlot powietrza do kabiny zakładając pończochę w celu braku możliwości przedostania się do środka przewodów nadmuchowych większych śmieci typu liście itp. Niestety nie jest to do końca dobre zabezpieczenie gdyż większość kurzu i tak dostaję się na wentylator który rozpyla ten kurz na filtr kabinowy i szybko go zapycha.
Mianowicie ten filtr który chce założyć na podszybiu eliminuję filtr fabryczny który po prostu bym wyjął. Wtedy wszystkie czynniki o których kolega jurekk55 wspomniał ulegają degradacji . Tym sposobem uzyskuję niezanieczyszczony wentylator kurzem i grubszymi śmieciami i wg. Za to bardziej narażony na zawilgocenie i przez to zaparowane szyby.
Filtry powietrza i kabinowe w Opel Astra G
W Oplu Astra G filtry powietrza i kabinowe pełnią istotną rolę zarówno w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, jak i komforcie pasażerów. Filtr powietrza chroni jednostkę napędową przed zanieczyszczeniami z dolotu, a filtr kabinowy zapewnia czyste powietrze we wnętrzu, eliminując kurz, pyłki i nieprzyjemne zapachy.
Objawy zużytych filtrów
Typowe objawy zużytych filtrów to spadek mocy silnika, zwiększone spalanie, wyraźne szumy zasysanego powietrza, a w kabinie parowanie szyb i nieświeży zapach.
Przyczyny problemów z filtrami
Przyczyny problemów elektrycznych praktycznie nie występują, ale zablokowany filtr powietrza wpływa na czujniki mieszanki i przepływomierz powodując błędy w sterowniku. Mechaniczne powody to zapchane i rozdarte wkłady filtrów, nieszczelności w obudowie oraz deformacje powodujące ominięcie powietrza bokiem. Eksploatacyjne to brak regularnych wymian, stosowanie tanich zamienników i jazda w zapylonym środowisku.
Diagnostyka filtrów
Diagnostyka ogranicza się do wizualnej oceny stanu filtra przy każdej wymianie oleju oraz sprawdzenia drożności układu dolotowego.
Wymiana filtrów w Astra G
Wymiana filtra powietrza w Oplu Astra G jest prosta - znajduje się on w obudowie silnika, wystarczy odpiąć zatrzaski i wymienić wkład. Filtr kabinowy natomiast umieszczony jest pod schowkiem pasażera i wymaga zdemontowania pokrywy szczeliny. Dostęp jest stosunkowo łatwy, choć w niektórych wersjach konieczne jest odkręcenie elementów schowka.
Rodzaje filtrów kabinowych
Nowoczesne filtry kabinowe występują w wersjach przeciwpyłkowych i węglowych - te drugie dodatkowo wiążą zanieczyszczenia chemiczne i zapachy, zwiększając komfort.
Naprawa i profilaktyka
Naprawa problemów z filtrami to po prostu ich regularna wymiana oraz kontrola szczelności obudów i drożności układu wentylacyjnego. Profilaktyka obejmuje wymianę filtra powietrza co 15 tys. km lub częściej w trudnych warunkach oraz filtra kabinowego co sezon, najlepiej przed okresem wiosennym i jesiennym. Najczęstsze błędy kierowców to zaniedbywanie wymian, używanie tanich filtrów niepasujących do obudowy i ignorowanie zapachów w kabinie.
FAQ - Najczęściej zadawane pytania
- Czy można jeździć z zapchanym filtrem powietrza? - Tak, ale powoduje to spadek mocy i wzrost zużycia paliwa.
- Co grozi ignorowanie wymiany filtra kabinowego? - Gorsza jakość powietrza w kabinie i parujące szyby.
- Kiedy wymieniać filtry? - Regularnie co sezon lub maximum co 15 tys. km.
- Ile trwa wymiana filtrów? Czas wymiany filtrów i odpowietrzania to około 1 do 2 godzin.
Przykłady pasujących filtrów kabinowych do Vauxhall Astramax / Astra Van (Mk IV) z klimatyzacją:
- 1.6 With air condit.
- 1.7 CDTI With air condit.
- 1.7 TD With air condit.
- 2.0 Di With air condit.
- 2.0 DTI 16V With air condit.
tags: #astra #g #filtr #powietrza #wymiana

