Wymiana filtra powietrza w Alfa Romeo MiTo: Instrukcja krok po kroku
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza to jedna z podstawowych czynności serwisowych, którą można wykonać samodzielnie w Alfa Romeo MiTo. Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika, jego żywotności oraz optymalnego zużycia paliwa.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?
Filtr powietrza odgrywa istotną rolę w układzie dolotowym silnika spalinowego. Jego zadaniem jest:
- Oczyszczanie powietrza dostarczanego do silnika z zanieczyszczeń, takich jak kurz, pył, piasek i inne drobiny.
- Zapewnienie optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, co przekłada się na efektywną pracę silnika.
- Ochrona elementów silnika, takich jak tłoki i cylindry, przed uszkodzeniami spowodowanymi przez zanieczyszczenia.
Zanieczyszczony filtr powietrza ogranicza dopływ powietrza do silnika, co może prowadzić do spadku mocy, zwiększonego zużycia paliwa oraz problemów z rozruchem.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od kilku czynników, takich jak warunki eksploatacji pojazdu oraz zalecenia producenta. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować
Jak wymienić filtr powietrza w Alfa Romeo MiTo?
Wymiana filtra powietrza w Alfa Romeo MiTo jest stosunkowo prosta i nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Poniżej przedstawiamy instrukcję krok po kroku:
Przeczytaj także: Specyfikacja filtrów K&N dla Alfa Romeo
- Otwórz maskę silnika.
- Zlokalizuj obudowę filtra powietrza. W modelu MiTo znajduje się ona z przodu komory silnika.
- Odkręć 4 śruby mocujące obudowę filtra powietrza.
- Ściągnij rurę dolotu powietrza.
- Zwolnij 3 zatrzaski mocujące pokrywę obudowy filtra.
- Zdejmij pokrywę obudowy i wyjmij stary filtr powietrza.
- Wyczyść wnętrze obudowy filtra z ewentualnych zanieczyszczeń.
- Włóż nowy filtr powietrza, upewniając się, że jest on prawidłowo umieszczony.
- Załóż pokrywę obudowy i zabezpiecz ją zatrzaskami. Mały problem jest tylko przy domknięciu puszki przy nowym filtrze - tak żeby zatrzaski i śruby się zgrały.
- Przykręć śruby mocujące obudowę filtra powietrza.
- Załóż rurę dolotu powietrza.
- Zamknij maskę silnika.
Po wymianie filtra powietrza warto uruchomić silnik i sprawdzić, czy pracuje on prawidłowo.
Rodzaje filtrów powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów.
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Przeczytaj także: Filtr powietrza Alfa Romeo 147 Twin Spark
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Alfa 166?
tags: #alfa #romeo #mito #wymiana #filtra #powietrza

