Wymiana Filtra Powietrza w Alfa Romeo 147 Twin Spark i Modyfikacje Dolotu
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza w samochodzie, takim jak Alfa Romeo 147 Twin Spark, jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika. Wielu właścicieli zastanawia się również nad modyfikacjami dolotu powietrza, aby poprawić osiągi. Niniejszy artykuł omawia te zagadnienia, a także dzieli się doświadczeniami z różnymi markami filtrów dostępnych na rynku.
Modyfikacje Dolotu Powietrza - Czy Warto?
Czy modyfikacja dolotu powietrza w Alfa Romeo 147 z silnikiem Twin Spark, rocznik 2008, może przynieść korzyści? Wielu entuzjastów rozważa dołączenie dodatkowej rury do wejścia puszki filtra powietrza, aby zasysać chłodniejsze powietrze z zewnątrz. Temperatura w komorze silnika może osiągać wysokie wartości (około 90 stopni Celsjusza), więc zasysanie chłodniejszego powietrza teoretycznie powinno poprawić elastyczność silnika, szczególnie w ciepłe dni.
Pojawia się jednak pytanie, czy taka modyfikacja jest bezpieczna dla silnika, zwłaszcza zimą, gdy temperatura może spaść do -20 stopni Celsjusza lub niżej. Dawka paliwa w nowoczesnych Alfach jest sterowana komputerowo i mierzona przez czujniki lambda, co teoretycznie powinno kompensować zmiany temperatury powietrza. Niemniej jednak, warto rozważyć potencjalne skutki uboczne.
Jeden z użytkowników Seata Leona/Ibizy, który dokonał podobnej modyfikacji, wyraża zadowolenie. Jednak, czy taka modyfikacja zwiększa spalanie paliwa? ECU (Elektroniczny Moduł Sterujący) dostosowuje ilość paliwa do gęstości powietrza, więc teoretycznie spalanie nie powinno się znacząco zmienić.
Doświadczenia z Różnymi Markami Filtrów
Wybór odpowiedniego filtra powietrza jest kluczowy dla prawidłowej pracy silnika i jego ochrony przed zanieczyszczeniami. Na rynku dostępnych jest wiele marek, a użytkownicy mają różne doświadczenia z nimi związane.
Przeczytaj także: Specyfikacja filtrów K&N dla Alfa Romeo
Meyle
Użytkownicy wyrażają brak zaufania do marki Meyle. Jeden z nich miał problem z półosią tej firmy, która, mimo zgodności z katalogiem, powodowała hałas. Zmiana na SKF rozwiązała problem.
Puflux
Puflux jest oceniany jako marka trzymająca poziom pod względem jakości wykonania. Trudno jest ocenić walory filtrujące, ale wykonanie jest solidne.
Filtron
Filtron zaliczył wpadkę z filtrem oleju do 1.6 mjet, gdzie dołączona uszczelka puszczała olej. Okazało się, że uszczelka miała nieprawidłowy kształt. Użytkownik musiał założyć starą uszczelkę, aby rozwiązać problem.
Clean Filters
Clean Filters są oceniane pozytywnie, a użytkownik uważa, że wyglądają solidnie. Produkcja włoska dodaje im prestiżu.
Knecht
Knecht, produkowany w Chinach, zawiódł użytkownika jakością wykonania. Blacha była cienka i łatwo się przyginała.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Alfa 166?
Inne Marki
Wymieniane są również inne marki, takie jak PZL Sędziszów, Hengst, Starline, FEBI i HART. Filtry Starline są odradzane ze względu na problemy z uszczelkami. Hengst, produkowany w Polsce, jest porównywany do Filtrona pod względem wykonania.
Podsumowanie doświadczeń z różnymi markami filtrów:
| Marka | Ocena | Uwagi |
|---|---|---|
| Meyle | Negatywna | Problemy z jakością półosi. |
| Puflux | Pozytywna | Dobra jakość wykonania. |
| Filtron | Neutralna | Wpadka z uszczelką filtra oleju. |
| Clean Filters | Pozytywna | Solidne wykonanie, produkcja włoska. |
| Knecht | Negatywna | Cienka blacha, produkcja chińska. |
| Starline | Negatywna | Problemy z uszczelkami. |
| Hengst | Neutralna | Wykonanie podobne do Filtrona, produkcja polska. |
Interwały Wymiany Filtrów
Filtr powietrza w turbodieslu powinien być wymieniany co 10 000 km. Filtr paliwa można wymieniać rzadziej, nawet co 30 000 km, jeśli nie widać zanieczyszczeń.
Przy każdej wymianie filtra oleju warto również wymienić filtr kabinowy. Użytkownicy polecają filtry kabinowe FEBI (zwykły) i HART (węglowy), zwracając uwagę na różnice w jakości wykonania i użytych materiałach.
Przeczytaj także: Jak zamontować filtr stożkowy w Alfa 159?
tags: #alfa #romeo #147 #twin #spark #wymiana

