„Akademia Pana Kleksa”: Kreatywne metody sprawdzania wiedzy o lekturze
- Szczegóły
„Proszę pani, a test z lektury będzie trudny?” - to pytanie, które często zadają uczniowie, obawiając się tradycyjnych sprawdzianów. Jednak istnieją alternatywne, bardziej angażujące metody pracy z lekturą, które pozwalają na kształcenie kompetencji kluczowych, takich jak rozumowanie, tworzenie informacji, uczenie się i przedsiębiorczość.
Dlaczego tradycyjne testy nie zawsze działają?
Tradycyjne testy sprawdzające znajomość treści lektury często okazują się niewystarczające. Uczeń mógł przeczytać książkę, ale zapomnieć szczegóły, mieć problem ze zrozumieniem poleceń lub po prostu przeżywać gorszy dzień. Czy wynik testu rzeczywiście odzwierciedla znajomość lektury?
Sama też takowego nie potrafię stworzyć, a próbowałam, wierzcie mi. Widać słabo u mnie z umiejętnościami diagnosty. Dopadają mnie zawsze bowiem wątpliwości, duże. A jeśli z testu wyszło mu 3, czy tam 4 albo 30% (75%)?, czy to znaczy, że przeczytał połowę 🧐? Jaką cześć? A może ma problem ze zrozumieniem polecenia na teście? A przeczytał! Albo po prostu to nie ta chwila, nie ten dzień? Bo, no nie wiem - nie zjadł śniadania, zachorował dziadek, rodzice się pokłócili, kumpel zdradził, przegrali mecz albo czuje, że „Życie mnie Mnie”. Wiem coś o tym? No niestety rzadko… A może jednak przeczytał!? Jak wobec tego mam potraktować informację, którą daje mi takowy test???
Alternatywne metody pracy z lekturą
Zamiast tradycyjnych testów, warto skupić się na metodach, które angażują uczniów, rozwijają ich kreatywność i umiejętność pracy w grupie. Oto kilka propozycji:
Turniej „Akademickie mistrzostwo” (klasa 4, „Akademia pana Kleksa”)
Dzielimy klasę na 3-5 grup. Pierwsze zadanie dla grup - krzyżówka. Po upływie wyznaczonego czasu czytamy pytanie do krzyżówki, grupa, która zna odpowiedź, daje umówiony znak do odpowiedzi (trzeba ustalić takowy znak, ostatecznie może to być ręka w górę). Oklaski za poprawną odpowiedź. Pozostałe grupy uzupełniają krzyżówkę.
Przeczytaj także: Poznaj Technologie Filtracji Wody
Ważne zasady:
- Nie ma nagród.
- Nie ma ocen.
- Gratulujemy i oklaskujemy tych, co TO ZROBILI.
- Zachwycamy się, że ktoś WIEDZIAŁ i że możemy się dzięki temu też DOWIEDZIEĆ.
„Porządki w szafie” (klasa 5, „Lew, Czarownica i stara szafa”)
Dzielimy klasę na dwuosobowe grupy. Pierwsze zadanie dla par - odwrócona kartkówka.
- Pary losują odpowiedzi na 2- 3 pytania.
- Zadaniem każdej grup jest przygotowanie pytania, na które odpowiedzią jest to, co mają na pasku.
- Para zadaje pytanie innej, wskazanej przez n-la parze pytanie, które ułożyła, oraz uznaje, czy odpowiedź jest poprawna.
(Czuwamy nad tym, czy pytanie jest poprawne - poprawność pytania wskazuje na znajomość treści! Pilnujemy, żeby każda para miała możliwość zadania pytania i odpowiedzi na pytanie.)
Uważnotki Moniki Iwanowskiej. W 5. klasie próbujemy już swoich sił argumentowania. Pary losują po 2-3 uważnotki. Zadaniem każdej pary jest odpowiedź na dwa pytania:- Z jaką sytuacją w lekturze kojarzy się Wam ta grafika?- Odpowiedzcie na pytanie - dlaczego tak się Wam kojarzy? (użyj zwrotów: „Na ikonce jest…” „W lekturze …”).
„Wędrówką życie jest człowieka” (klasa 7, „Mały Książę”)
Zasady jak wyżej. Dzielimy klasę na dwuosobowe grupy. Pierwsze zadanie dla par - odwrócona kartkówka, odpowiedzi do niej znajdziecie TU..- Pary losują odpowiedzi na 2- 3 pytania ( trzeba pociąć na paski).- Zadaniem każdej grup jest przygotowanie pytania, na które odpowiedzią jest to, co mają na pasku.- Para zadaje pytanie innej, wskazanej przez n-la parze, pytanie, które ułożyła, uznaje, czy odpowiedź jest poprawna.(Czuwamy nad tym, czy pytanie jest poprawne - poprawność pytania wskazuje na znajomość treści! Pilnujemy, żeby każda para miała możliwość zadania pytania i odpowiedzi na pytanie.)Uważnotki Moniki Iwanowskiej.Przy okazji powiązania obrazu z treścią lektury ćwiczymy umiejętność argumentowania .Pary losują po 2-3 uważnotki. Zadaniem każdej pary jest odpowiedź na dwa pytania:- Z jaką sytuacją z lektury kojarzy się Wam ta grafika?- Odpowiedzcie na pytanie - dlaczego tak się Wam kojarzy? Powiąż grafikę z treścią lektury (użyj zwrotów: „Na ikonce jest…” „W lekturze …”).
Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J
„Walka o nieskończoność” (klasa 8, „Kamienie na szaniec”)
Zasady jak wyżej. Dzielimy klasę na dwuosobowe grupy. Pierwsze zadanie dla par - odwrócona kartkówka,.- Pary losują odpowiedzi na 2- 3 pytania (znajdziesz je TU, trzeba pociąć na paski).- Zadaniem każdej grup jest przygotowanie pytania, na które odpowiedzią jest to, co mają na pasku.- Para zadaje pytanie innej, wskazanej przez n-la parze pytanie, które ułożyła, uznaje, czy odpowiedź jest poprawna.(Czuwamy nad tym, czy pytanie jest poprawne - poprawność pytania wskazuje na znajomość treści! Pilnujemy, żeby każda para miała możliwość zadania pytania i odpowiedzi na pytanie.)Uważnotki Moniki Iwanowskiej.Przy okazji powiązania obrazu z treścią lektury ćwiczymy umiejętność argumentowania.Pary losują po 2-3 uważnotki. Zadaniem każdej pary jest odpowiedź na dwa pytania:- Z jaką sytuacją z lektury kojarzy się Wam ta grafika?- Odpowiedzcie na pytanie - dlaczego tak się Wam kojarzy? Powiąż grafikę z treścią lektury (użyj zwrotów: „Na ikonce jest…” „W lekturze …”).Tyle o „sprawdzaniu’ znajomości treści lektury.
Przykłady kreatywnych zadań z wykorzystaniem lektur szkolnych
- Wykonanie planet, których mieszkańcy obrazują wady lub zalety współczesnego człowieka (na podstawie „Małego Księcia”).
- Przygotowanie lapbooków, lektury w pudełku lub księgi cytatów (na podstawie „Małego Księcia”).
- Wykonanie makiet Mirmiłowa (po omówieniu lektury „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”).
- Stworzenie plakatów inspirowanych lekturą (np. „Hobbit, czyli tam i z powrotem”).
- Lekcja kleksografii i rozwiązywanie testów z wykorzystaniem TIK (technologii informacyjno - komunikacyjnych) na quizizz.com (na podstawie "Akademii Pana Kleksa").
- Wykonanie prac plastycznych do lektury (np. „Sposób na Elfa”)
Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy
tags: #akademia #pana #kleksa #odwrocona #kartkowka #pytania

