Wymiana filtra powietrza – instrukcja krok po kroku

Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Z naszego poradnika dowiesz się, co ile wymieniać filtr powietrza w aucie, gdzie jest filtr powietrza i jak go wymienić samodzielnie.

Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?

Silnik spalinowy potrzebuje do pracy mieszanki paliwowo-powietrznej. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza. Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.

Jest też tak zwana złota reguła. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu. Warto również pamiętać o tym, aby przeprowadzić kompleksowy serwis auta używanego zaraz po zakupie.

Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania. Pierwszy to zalecenia producenta auta. Producent samochodu może zalecać wymianę filtra co 20 tys. kilometrów przebiegu, 30 tys. albo 40 tysięcy kilometrów przebiegu. Drugi sposób serwisowania auta to zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys. Trzeci sposób serwisowania to zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life. W tym przypadku producent zaleca, aby wymieniać filtr powietrza, filtr oleju i sam olej silnikowy zazwyczaj co 60 tys. kilometrów przebiegu.

Przeczytaj także: Wymiana filtra w oczyszczaczu Philips AC3259

Ten sposób serwisowania auta rodzi całe mnóstwo kontrowersji i ma wielu przeciwników. Uważa się, że stworzono go jedynie dla firm leasingujących nowe auta, aby te mogły maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji leasingowanego auta. Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu).

Jak sprawdzić, czy filtr jest zużyty?

Przede wszystkim warto go obejrzeć. Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza. Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu.

Samodzielna wymiana filtra powietrza - krok po kroku

W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko. Aby go odkręcić, kierowca musi mieć kanał.

Gdzie szukać filtra powietrza?

Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę.

Jak wymienić filtr?

  1. Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę.
  2. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.
  3. Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze.
  4. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.

Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia ochronę silnika przed zanieczyszczeniami. Jeśli zechcesz wymienić brudny filtr powietrza u mechanika, musisz liczyć się z wydatkiem kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, czy wymiana jest prosta, czy trudna (wspomniana wcześniej konieczność demontażu filtra od dołu auta).

Przeczytaj także: Zmiana filtra powietrza i Dynojet: analiza osiagów

Dodatkowe wskazówki

  • Filtr powietrza dobrej jakości kupisz już za mniej niż 50 złotych.
  • W większości przypadków wymienisz go samodzielnie, w mniej niż 5 minut, bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi.
  • Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
  • Dobór filtra powietrza również jest bardzo prosty. Przygotuj podstawowe dane swojego auta, takie jak marka, model, rocznik oraz wersja silnikowa.
  • Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach.
  • Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.

Przykładowa instrukcja wymiany filtra kabinowego

Witam, wiosna w pełni, na liczniku pokazało się 80tyś km więc nadeszła pora na wymianę filtra kabinowego (klimatyzacji). Zakupiłem zamiennik ori filtra marki "Japan Filter Master" produkcji ... koreańskiej i zabrałem się do wymiany.

  1. Następnie demontujemy osłonę pod schowkiem pasażera, wystarczy nacisnąć na 2 zatrzaski z przodu osłony.
  2. Następnie za pomocą małego śrubokręta płaskiego odpinamy wtyczkę od lampki podświetlenia nóg pasażera.
  3. Następnie demontujemy białą pokrywę komory filtra, jest na niej przykręcona czarna obudowa czujnika.

Nowy filtr musi wejść w szczelinę, która leci po całym obwodzie komory na filtr (czerwona strzałka). Najpierw wkładamy górną część filtra z gąbką skierowaną do góry i przesuwamy do góry robiąc miejsce na drugą połowę filtra. Następnie wsuwamy dolną część. Na sam koniec najlepiej wsunąć rękę do komory filtra i sprawdzić czy wszystko siedzi w szczelinie na całym obwodzie filtra.

Następnie składamy całość w odwrotnej kolejności.

Kilka uwag na koniec:

  • Zamiennik kosztuje 42zł, oryginał widziałem za 160zł. Biorąc pod uwagę, że koszt produkcji tego cuda to maks 6-7zł, cena oryginału to jakaś paranoja.
  • Zamiennik jest troszkę węższy od oryginału (asymetryczna wsuwka pod szczelinę, widać to na zdjęciu boku filtra) co utrudnia montaż, trzeba się trochę nagimnastykować. Założenie zamiennika zajęło mi jakieś 10 minut, na ori potrzebowałem 1 minutę.
  • Komorę warto odkurzyć przed założeniem nowego filtra.
  • Stary filtr miał przejechane 40tyś km.

Filtry powietrza Briggs & Stratton

W silnikach firmy Briggs & Stratton stosowany jest jeden z trzech typów filtrów powietrza: papierowy, gąbkowy lub z podwójnym wkładem. Filtr powietrza w komplecie z wkładem filtra i filtrem wstępnym zapewni płynną pracę małego silnika w tym i następnym sezonie. Firma Briggs & Stratton posiada także w ofercie specjalne wysoko wydajne filtry powietrza, których celem jest wydłużanie żywotności urządzeń zasilających przeznaczonych do użytku na zewnątrz. Filtry te wytrzymują dwa razy dłużej niż zwykłe filtry i umożliwiają silnikowi uzyskiwanie maksymalnych osiągów. W naszych filtrach powietrza stosujemy doskonały materiał filtracyjny i bardzo dobre uszczelnienia, dzięki czemu wymagają one rzadszego serwisowania.

Filtr papierowy

W filtrze papierowym powietrze, które zostanie wprowadzone do komory spalania silnika, przechodzi przez mikroskopijne otwory filtra. Elementy papierowe wychwytują cząsteczki zanieczyszczeń i gromadzą je w zewnętrznej części filtra.

Przeczytaj także: Instrukcja wymiany filtra powietrza w Jawa 350

Filtr gąbkowy

Filtr powietrza „wykonany całkowicie z gąbki” wychwytuje brud i inne zanieczyszczenia, wykorzystując olej silnikowy, który jest rozpylany na cały gąbkowy nośnik oleju. Suchy lub niepokryty olejem filtr gąbkowy będzie wychwytywał tylko największe cząstki. Jeżeli wkład filtra powietrza jest wykonany tylko z gąbki, NALEŻY go regularnie oliwić i serwisować. Filtr gąbkowy należy wymieniać co 3 miesiące lub po 25 godzinach użytkowania, w zależności od tego, co nastąpi szybciej.

Kombinacyjne filtry powietrza

Kombinacyjne filtry powietrza zapewniają najwyższy stopień filtracji powietrza w branży. Część gąbkowa stanowi filtr wstępny dla papierowego wkładu. Wstępne czyszczenie powietrza wydłuża żywotność papierowego wkładu, który jest droższy. Oryginalny podwójny wkład filtra powietrza firmy Briggs & Stratton pomoże wydłużyć żywotność silnika. W przypadku korzystania z kombinacyjnego filtra powietrza, obejmującego filtr wstępny, filtr wstępny należy wymieniać co 25 godzin lub co sezon, a wkład filtra należy wymienić co 100 godzin.

Wymiana filtra Briggs & Stratton - instrukcja

  1. Wyjąć nakrętkę (nakrętki) mocującą pokrywę filtra powietrza.
  2. Zdemontować pokrywę.
  3. Wyjąć stary wkład filtra powietrza.
  4. Ponownie zamontować wkład filtra, nakrętkę (nakrętki) i pokrywę.

Jeżeli konieczna jest wymiana małego filtra w małym silniku, trzeba będzie poszukać numeru części, odnajdując numer modelu tego silnika i wyszukując na jego podstawie instrukcję do tego silnika.

tags: #zmiana #filtra #powietrza #z #gabki #instrukcja

Popularne posty: