Wymiana filtra powietrza w BMW E46: Poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza i paliwa w samochodach jest konieczna dla utrzymania i uzyskania prawidłowej kondycji naszego silnika. Będąc szczęśliwym posiadaczem samochodu marki BMW E36, trzeba co najmniej raz na dwa lata wymienić filtr powietrza, a w połowie tego okresu wyczyścić wkładki powietrza lub wymienić je na nowe.
Z tego co wiem to BMW zaleca wymianę filtra powietrza chyba co 45 kkm ale jest to zależne również od warunków jazdy i myśle, ze warto zajrzeć czasem do filtra i sprawdzić czy nie potrzebuje wymiany wcześniej. Z racji tego, że diesel lubi czysty filtr powietrza postanowilem wymieniać go co ok 20 kkm.
Rodzaje filtrów powietrza
W zależności od tego, jaką wersję silnikową BMW E36 posiadamy, zostały zastosowane w niej różne wkładki powietrza.
- W przypadku silników 316i, 318i, 318is, 318ti konieczne jest przy wyjmowaniu starego filtra, otwarcie czterech klamer mocujących. Umożliwi to zdjęcie górnej pokrywy filtru i wyjęcie wkładu.
- Natomiast, jeśli posiadamy BMW E36 z silnikiem 320i, 323i, 323ti, 325i i 328i na początku przy demontowaniu filtra powietrza, trzeba wcisnąć oba - lewy i prawy zatrzask specjalnego korytka, w którym umieszczony jest wkład filtra powietrza. Wyjmuje się go łącznie - korytko z wkładem. Także i tutaj zaleca się przeczyszczenie go za pomocą wilgotnej szmatki i osuszenie.
Czyszcząc jedynie wkład, trzeba go dobrze wytrzepać, a do tego celu można użyć sprężonego powietrza.
Wymiana filtra powietrza krok po kroku
Kupiłem filtr KNECHT LX 823, koszt 75-90 PLN. Zaczynamy od zdjęcia rury doprowadzającej powietrze do filtra. Jest tak zwykly zatrzask więc zdejmujemy bez problemu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Aby był łatwy dostęp do wszystkich srub obudowy filtra warto zdjąć łącznik/przewód idący od puszki z filtrem przeciwpyłkowym do kabiny. Znajdziemy go po lewej stronie w okolicy podszybia stojąc przed autem. Następnie po zwolnieniu zatrzasków, odginamy/przekręcamy łącznik zgodnie z ruchem wskazówek.
Jak poprawnie założyć filtr kabinowy ze strzałką?
Przeglądając forum i inne strony w internecie widzę że sporo osób ma problem z poprawnym założeniem filtra kabinowego jak jest na nim strzałka. Jedni piszą, że w instrukcji jest do góry i tak trzeba zakładać. Inni znowu, że odwrotnie. Więc jak to jest z tymi filtrami?
Jeżeli mamy filtr ze strzałką i obok niej mamy UP to sprawa jest prosta i zakładamy tak jak to jest dokładnie oznaczone. Problem pojawia się jak na filtrze mamy strzałkę i napis Air Flow. W tym przypadku strzałka oznacza przepływ powietrza. W przykładowym samochodzie na filmie przepływ powietrza jest z góry na dół (odwrotnie do oznaczenia UP) więc taki filtr musimy zamontować strzałką w dół. Wtedy jest poprawnie.
Dwie możliwości przy oznaczeniu filtra:
- Strzałka w górę i (UP) - filtr montujemy strzałką w górę niezależnie od przepływu powietrza.
- Strzałka i (Air Flow) - filtr montujemy zgodnie z przepływem powietrza strzałka nam go wskazuje.
Jeżeli nie wiemy w którą stronę przepływa powietrze to możemy to określić po wyjęciu starego filtra i strona brudniejsza (np. kawałki liści, kurz) będzie oznaczała wlot powietrza.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Filtr zwykły a węglowy
Przy zwykłym filtrze takie zapachy potrafią się już pojawić po kilku tygodniach od wymiany przy sprawnym układzie klimatyzacji. Tak naprawdę nawet te najtańsze filtry z wkładem węglowym są lepsze niż droższy zwykły filtr. Jakiś czas temu sprawdzałem to w swoim samochodzie i kupiłem filtry zwykły (renomowanego producenta) i węglowy (mało znanej firmy) praktycznie w takiej samej cenie. Wytrzymał dłużej ten z wkładem węglowym i jak go wymieniałem po około 6 m-c nie było czuć jeszcze żadnego nieprzyjemnego zapachu, natomiast przy zwykłym taki zapach pojawiał się już po około 2 m-c.
Specyfika filtra w BMW
To ze filtry są połączone paskami które widać na tym zdjęciu nie oznacza że po założeniu będą do siebie przylegały. Są tu dwie opcje: pierwsza to taka że będą zamontowane równolegle i między nimi będzie przestrzeń do której z obu stron przez filtry będzie zaciągane powietrze, druga opcja taka że powietrze będzie wypychane od środka na zewnątrz (filtry założone odwrotnie). Myślę że to będzie jedno z tych dwóch rozwiązań będzie tu zastosowane.
Tam, gdzie jest napis AIR FLOW i strzałka w dół, to filtr ma być założony strzałką w dół. Jak z drugiej strony jest napis UP i strzałka w górę, to w tym samym położeniu od strony napisu AIR FLOW strzałka powinna być w dół.
Trafiłem na filtr zamontowany w serwisie i ma tylko oznaczenie UP więc tu wszystko jasne i montujemy go zgodnie z oznaczeniem UP na plastiku w samochodzie. Jednak patrząc na niego przepływ powietrza jest w drugą stronę, przeciwną do strzałki. Przypuszczam, że tu chodzi o ułatwienie pracy serwisantom.
Zrobiłem zdjęcie na którym widać opisywany filtr i zanieczyszczenia w nim. Po nich można spokojnie stwierdzić w którą stronę przepływa przez filtr powietrze.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
tags: #zatrzask #filtra #powietrza #e46 #wymiana

