Zasysanie węża od filtra powietrza: przyczyny i diagnostyka
- Szczegóły
Problem zasysania węża powietrza doładowanego w samochodach, szczególnie po remoncie turbiny, może być frustrujący dla kierowców. Użytkownicy zgłaszają, że wąż między intercoolerem a kolektorem ssącym zapada się przy wysokich obrotach, co często prowadzi do trybu awaryjnego i pojawienia się błędu G31. Zjawisko to, choć na pierwszy rzut oka zaskakujące, może mieć kilka przyczyn, które warto dokładnie zbadać.
Potencjalne przyczyny zasysania węża
- Uszkodzona turbina: Przytarta turbina może powodować zasysanie węża, szczególnie w zakresie 1500-2000 obrotów. W skrajnych przypadkach, wałek turbiny może się zacinać, a sama turbina przestaje pompować powietrze.
- Zatkany intercooler: Intercooler, zapchany olejem lub zanieczyszczeniami, może stwarzać opór dla przepływającego powietrza, co prowadzi do podciśnienia w wężu.
- Niedrożny filtr powietrza: Zanieczyszczony filtr powietrza utrudnia dopływ powietrza do turbiny, co również może skutkować zasysaniem węża.
- Niedrożny układ wydechowy: Rozsypany katalizator lub zatkany wydech mogą powodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym, co wpływa na pracę turbiny i może prowadzić do zasysania węża.
- Uszkodzone węże: Pęknięcia, przetarcia lub inne uszkodzenia węży dolotowych mogą powodować nieszczelności i zakłócenia w przepływie powietrza.
Diagnostyka problemu
Aby zdiagnozować przyczynę zasysania węża, warto wykonać następujące kroki:
- Sprawdzenie filtra powietrza: Upewnij się, że filtr powietrza jest czysty i drożny.
- Kontrola intercoolera: Sprawdź intercooler pod kątem zanieczyszczeń i uszkodzeń. W razie potrzeby wyczyść go lub wymień.
- Ocena stanu turbiny: Zdemontuj wąż dolotu powietrza zasysanego z turbosprężarki i sprawdź, czy wirnik turbo obraca się swobodnie.
- Sprawdzenie układu wydechowego: Odkręć wydech, aby wykluczyć zatkanie katalizatora lub innych elementów układu wydechowego.
- Poszukiwanie nieszczelności w układzie dolotowym: Sprawdź wszystkie węże i połączenia pod kątem pęknięć, przetarć i nieszczelności.
Nieszczelność w układzie dolotowym
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki.
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Tabela potencjalnych przyczyn i objawów
| Przyczyna | Objawy |
|---|---|
| Uszkodzona turbina | Zasysanie węża przy określonych obrotach, spadek mocy, tryb awaryjny |
| Zatkany intercooler | Zasysanie węża, spadek mocy, przegrzewanie silnika |
| Niedrożny filtr powietrza | Zasysanie węża, spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa |
| Niedrożny układ wydechowy | Zasysanie węża, spadek mocy, problemy z obrotami silnika |
| Nieszczelność w układzie dolotowym | Spadek mocy, nierówna praca silnika, problemy z obrotami |
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
tags: #zasysa #waz #od #filtra #powietrza #przyczyny

