Yamaha Virago 535: Instrukcja Wymiany Filtra Powietrza i Paliwa oraz Porady Dotyczące Serwisowania

Filtr powietrza i paliwa to niewielkie, ale niezwykle ważne elementy motocykla Yamaha Virago 535. Odpowiadają za czystość powietrza i paliwa dostarczanego do silnika. Lekceważenie ich stanu i regularnej wymiany może doprowadzić do spadku mocy, wzrostu spalania, a nawet uszkodzenia silnika. Serwis i wymiana filtrów są proste i stosunkowo tanie, więc nie warto na nich oszczędzać.

Filtr Powietrza w Yamaha Virago 535

Filtr powietrza to element układu ssącego, który jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, jakie normalnie mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować niemałe spustoszenie. Jest to również część podlegająca okresowemu serwisowi i wymianie, ponieważ w końcu każdy filtr może ulec zapchaniu.

Gdzie Znajduje Się Filtr Powietrza w Virago 535?

Filtr powietrza w Yamaha Virago 535 znajduje się pod bakiem. Aby się do niego dostać, należy zdemontować bak.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie, co ile wymieniać filtr powietrza w motocyklu. Jeżeli filtr jest papierowy, to oczywiście najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest, że należy go wymienić wtedy, kiedy się mocno zabrudzi. Inna szkoła mówi, że wymianę warto wykonywać przy każdym przeglądzie, a te zazwyczaj są w interwałach co 10 do 20 tysięcy kilometrów lub co rok.

Jak Sprawdzić, Czy Filtr Powietrza Jest Do Wymiany?

Najczęstsze objawy nadmiernie zużytego filtra powietrza to spadek mocy i wzrost spalania. Wynika to z tego, że jak do silnika dociera mniej powietrza, to pobiera on więcej paliwa. Przy zapchanym filtrze może też pojawić się nierównomierna praca silnika.

Przeczytaj także: Filtr powietrza w Yamaha XVS 950

Jaki Filtr Powietrza Wybrać?

Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup filtra zgodnego ze specyfikacją fabryczną. Jeżeli jednak producent fabrycznie zastosował papierowy filtr, to można zastąpić go filtrem gąbkowym zwanym też bawełnianym. Będzie on droższy w zakupie, ale też odwdzięczy się dłuższą żywotnością i lepszą filtracją. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent.

Czy Warto Kupić Sportowy Filtr Powietrza?

Nie zawsze warto wymieniać filtr powietrza na sportowy, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Układy dolotowe są fabrycznie obliczone tak, by zapewniać silnikowi optymalną ilość powietrza niezbędną do dynamicznej jazdy. Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem.

Jak Wymienić Filtr Powietrza?

Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów.

Jak Dbać o Filtr Powietrza?

Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu. Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.

Filtr Paliwa w Yamaha Virago 535

Yamaha XV 535 Virago posiada układ standardowo wyposażony w filtr paliwa. Dzięki filtrowi paliwo wprowadzane do silnika jest pozbawione brudu i innych zanieczyszczeń utrudniających pracę jednostki napędowej.

Przeczytaj także: Porady dotyczące filtra powietrza Yamaha XS 400

Kiedy Wymieniać Filtr Paliwa?

Trudno przewidzieć, kiedy filtr paliwa straci swoje właściwości. Przy typowych warunkach jazdy, filtr paliwa warto wymienić po 2 latach lub 15-20 tysiącach kilometrów.

Objawy Zużytego Filtra Paliwa

Jeśli Yamaha XV 535 Virago wykazuje problemy podczas pokonywania wzniesień, silnik wyraźnie słabnie, pracuje nieregularnie, a czasem gaśnie, sprawdź stan filtra paliwa. Często to właśnie jego zużycie lub zabrudzenie sprawia, że Yamaha XV 535 Virago nie zaoferuje ci pełni możliwości swojego silnika.

Czy Można Czyścić Filtr Paliwa?

Najprościej powiedzieć tu: nie. Zwykle będziesz tu miał do czynienia z filtrem papierowym lub materiałem o podobnych właściwościach. A jedną z nich jest właśnie ryzyko uszkodzenia przy czyszczeniu. Ze względu na to i na w miarę niewielkie koszty wymiany filtra, lepiej postaw na nowy filtr paliwa. Tylko niektórzy producenci pozwolą ci czyścić filtr.

Jak Wymienić Filtr Paliwa?

To, jak samemu wymienić filtr paliwa, określisz po typie filtra. Taki filtr paliwa najłatwiej znajdziesz w mniejszych motocyklach i skuterach, a także tych z gaźnikiem. Zwykle jest on umieszczony przy kraniku lub blisko silnika. To, że widać go z zewnątrz, nie oznacza jednak, że łatwo się do niego dostaniesz. W małych jednośladach nie będzie z tym problemu, ale już w większych nawet tu będziesz musiał wymontować niektóre elementy nadwozia. Przy wymianie zwróć uwagę, w którą stronę płynie paliwo w filtrze, aby zamontować nowy filtr zgodnie z tym przepływem.

Więcej pracy będziesz miał z filtrem paliwa umieszczonym w zbiorniku przy pompie paliwa. Takie układy znajdziesz w większych jednośladach, w których silnik musi pobierać dużą ilość paliwa w krótkim czasie. Pamiętaj, że montażu układu z pompą często będzie wymagał odpowiedniego uszczelnienia. Zauważ też, że w takiej sytuacji zyskujesz łatwy dostęp do wnętrza zbiornika. Wykorzystaj to!

Przeczytaj także: Filtry powietrza do Yamaha: Przegląd i pielęgnacja

Jaki Filtr Paliwa Wybrać?

Typowe filtry paliwa to produkty dedykowane i przygotowane pod konkretny przepływ paliwa ze zbiornika do silnika. Jeśli nie zamierzasz wprowadzać tu żadnych zmian, wykorzystaj naszą wyszukiwarkę i znajdź swój model i rocznik motocykla, by dobrać do niego filtr.

Filtr paliwa OEM to produkt przewidziany przez producenta motocykla. Taki filtr da ci dokładnie to samo, co pierwotny zamontowany w jednośladzie. W zamiennikach znajdziesz natomiast różne materiały, papier filtracyjny czy siatki metalowe, mogą one różnić się kształtem i typem obudowy.

Sama wymiana filtra paliwa na taki o innych parametrach nie jest dobrym pomysłem. W tym przypadku albo pogorszysz przepływ paliwa do silnika, albo zwiększysz jego ilość i zalejesz nim silnik. Taka wymiana ma sens dopiero, jeśli wraz z nią modyfikujesz pracę gaźnika czy wtrysku albo tuningujesz cały silnik.

Jeśli nie jesteś pewien, jaki filtr paliwa do motocykla wybrać, postaw na produkt oryginalny, OEM. Wykorzystując taki filtr paliwa motocykl nie będzie narażony na jakiekolwiek skutki odstępstw od wytycznych producenta jednośladu.

Szukając dobrego zamiennika, zwróć uwagę na opinie na temat producenta i samego produktu. Dzięki nim stwierdzisz, czy dany filtr jest wart swojej ceny. Przy produktach uniwersalnych, wybierz te o parametrach bliskich standardowemu, w tym wymiarach i średnicy łączenia z przewodem.

Jeśli jest to filtr widoczny z zewnątrz, uwzględnij także materiał, z jakiego zbudowana jest obudowa filtra. Przezroczysty plastik ułatwi ci ocenę zabrudzenia filtra, ale będzie też mniej odporny na uszkodzenia.

Koszty Filtra Paliwa

Najprostsze filtry paliwa do motoroweru znajdziesz już za parę złotych. Marki takie, jak Kengo nawet tu gwarantują sprawność przynajmniej przez rok i dopasowanie do szeregu motocykli. Wyższej klasy filtry typu Mahle, wzmacniane, a także te z przewodami i łączeniami, to już koszt kilkudziesięciu złotych.

Olej i Filtr Oleju w Yamaha Virago 535

Wielu motocyklistów zastanawia się, jak często wymieniać olej i filtr oleju w Yamaha Virago 535. Częstotliwość wymiany oleju zależy od zaleceń producenta, rodzaju oleju i warunków eksploatacji. Warto regularnie kontrolować poziom i stan oleju, a także wymieniać go zgodnie z zaleceniami.

Wymiana oleju moze byc czesta np co 6tys km poniewaz producent ma wiedze ze olej ulega szybkiej degradacji. Moze to wystepowac wowczas gdy benzyna dostaje sie do oleju . Dlatego wymiana czesta oleju a filtra juz nie.

Jak Sprawdzić Poziom Oleju?

  1. Ustawić motocykl na równym podłożu w pozycji pionowej.
  2. Wyjąć wskaźnik poziomu oleju (2) otworu wlewu.
  3. Poziom oleju powinien zawierać się pomiędzy kreskami minimum (3) i maksimum (2). Podczas kontroli poziomu oleju motocykl musi stać idealnie prosto.

Jak Wymienić Filtr Oleju?

  1. Odkręcić śruby (2) mocujące pokrywę obudowy filtra oleju (1) i wyjąć pierścień uszczelniający oring oraz zużyty wkład filtra.
  2. Zamontować nowy wkład filtrujący (2), uszczelniacz o-ring (1) i pokrywę filtra.
  3. Uruchomić silnik, zostawić na luzie przez kilka minut, sprawdzić, czy nie ma nieszczelności.

Jaki Olej Wybrać?

  1. Oznaczenie GL-4 odnosi się do klasyfikacji oleju.

Co Ile Wymieniać Filtr Oleju?

Zajrzyj do firmowej instrukcji eksploatacji motocykla XVS, a tam odkryjesz, że Yamaha zaleca wymanę filtra oleju co drugą zmianę oleju silnikowego.

Każdy producent pojazdów silnikowych proponuje wymianę filtra oleju na nowy co drugą wymianę wymianę, ale koszt filtra jest na tyle niski, że nic nie stoi na przeszkodzie jak się go wymieni - dla siebie.

Filtr oleju to koszt 20-30zł nie są to chyba na tyle astronomiczne kwoty żeby nie wymieniać.

Dlaczego Warto Wymieniać Filtr Oleju Regularnie?

Na przyspieszone zużywanie się silnika wpływ mają stałe cząsteczki zanieczyszczeń w oleju i agresywne składniki w tzw. blow-by-gazach. Wielu kierowców zwleka z regularną wymianą oleju, argumentując wysoka jakością nowoczesnych, oferowanych na rynku olejów.

Filtr i olej ściśle ze sobą współpracują. W tej kooperacji wysokowydajne filtry oleju przejmują zadanie odfiltrowania stałych cząstek z oleju, które powstają na skutek zabrudzeń i zużycia w obiegu smarowania. Do szczególnie wysokiego zużycia przyczyniają się cząsteczki wielkości między 8 a 60 tysięcznych milimetra. Jeśli filtracja jest niedostateczna, to powstaje niebezpieczna dla silnika mieszanka oleju i ciał obcych. Cząsteczki odkładają się w wąskich kanalikach, co prowadzi do powstawania swego rodzaju blizn, wykazujących progresję zużycia elementów silnika.

Również olej przyjmuje coraz więcej zadań: smaruje ruchome części silnika, reguluje ciepło tarcia i chroni przed korozją.

Okresy wymiany oleju, jaki zaleca producent samochodu, służą jak najlepszej ochronie przed zużyciem. „Poprzez regularne serwisowanie, wymianę oleju i filtra, nie dochodzi do destrukcyjnego działania blow-by-gazów” - podkreśla Eugen Koch, szef managementu produktów w MANN+HUMMEL i dodaje: „wymiana oleju obniża koncentrację kwasów w oleju, odnawia dodatki i usuwa produkty starzenia. Wymiana filtra oleju pozwala usunąć produkty zużycia z obiegu oleju. Nowy filtr oleju przejmuje stałe cząstki i zapewnia wymagany przepływ oleju w obiegu”.

Przykładowe Filtry Oleju do Yamaha Virago 535

  • Hiflofiltro HF 303
  • K&N KN 303
  • Champion F-306
  • Fram PH 6017A

tags: #yamaha #virago #535 #wymiana #filtra #powietrza

Popularne posty: