Poradnik: Wymiana filtra powietrza na ciepłym silniku
- Szczegóły
Wymiana filtrów samochodowych jest jednym z kluczowych składników utrzymania samochodu w dobrej kondycji. Filtry powietrza, oleju i paliwa pełnią istotną rolę w systemach naszych samochodów, zapewniając czystość i wydajność, które w dużej mierze wpływają na ich długowieczność. Wymiana filtrów w samochodzie nie musi być skomplikowana, ale wymaga odpowiedniej wiedzy i precyzji.
Kiedy wymieniać filtry?
- Filtr oleju wymienia się zwykle podczas wymiany oleju, pozostawiając silnik w stanie rozgrzanym.
- Wymiana filtra oleju powinna nastąpić co 10-15 tys. km, chyba że instrukcja samochodu stanowi inaczej.
- Podobnie jak w przypadku filtra oleju, filtr powietrza powinien być wymieniany co 10-15 tys. km, lub co najmniej raz w roku.
- Wiele samochodów współczesnych wymaga wymiany filtra paliwa co 20-60 tys. km.
Oznaki zużytych filtrów
Objawy mogą być niezauważalne dla przeciętnego kierowcy, ale istnieją oznaki, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Mogą to być:
- Spadek ciśnienia oleju
- Nieprawidłowo i nierównomiernie gorący motor
- Wzrost zużycia paliwa
- Uszkodzenia silnika widoczne na bieżni korbowej
- Kopcący wydech
- Zatkany filtr paliwa może powodować różne problemy, takie jak utrata mocy, nierówna praca silnika, problem z uruchamianiem silnika czy nawet jego zatrzymaniem.
Wymiana filtra krok po kroku
Proces ten zaczyna się od ustalenia, który filtr wymaga wymiany. Następnie, zgodnie z instrukcją obsługi samochodu, należy zakupić nowy filtr tego samego typu. Filtrowi oleju, powietrza czy paliwa towarzyszy uszczelka, zawsze należy zwrócić uwagę czy w zestawie jest nowa.
Poniżej przedstawiamy kroki, które należy podjąć podczas wymiany filtra powietrza:
- Ściągamy osłonę silnika. Najpierw zaślepki później odkręcamy śrubki.
- Później zdejmujemy osłony pod silnikiem. Odkręcamy takie sprytne śrubki i cała osłona schodzi bez problemu.
- Odkręcamy korek wlewu oleju i wyciągamy miarkę.
- Lokalizujemy śrubkę w misce olejowej pod spodem silnika i odkręcamy ją, podstawiając wcześniej pojemnik na zużyty olej.
- Odkręcamy dekielek nad filtrem. Zmieniamy oringi. Możemy się pobawić i odessać trochę starego oleju z obudowy filtra i troszkę ją oczyścić.
- Zakładamy nowy filtr oleju do obudowy. Trzeba go troszkę na siłę wcisnąć żeby dobrze siadł. Zakręcamy dekielek. Możemy troszkę posmarować gwint i oring nowym olejem żeby dobrze się zakręcał. Na końcu dociągamy lekko kluczem dekielek.
- Zakładamy bagnet i lejemy olej sprawdzając stan. Ja nalałem na max stan poczekałem chwilkę jeszcze dolałem. Jak już był stabilny stan zapaliłem silnik. Pochodził chwilkę zgasiłem sprawdziłem stan i znów dolałem z 0.5 l. To wystarczyło. Całkowita ilość oleju jaka weszła to około 4,7-4,8 litra.
- W międzyczasie jak spuszczał się olej zająłem się filtrem paliwa i powietrza.
Wymiana filtra paliwa
- Zdejmujemy osłonę silnika (1).
- Za pomocą kombinerek cofamy zaciski na wężyk i ściągamy wężyki z filtra.
- Wyciągamy zawleczkę i wyciągamy do góry ten plastikowy łącznik.
- Odkręcamy śrubokrętem torx śrubę do momentu aż uchwyt ściskający da się zesunąć z uchwytu filtra.
- Wysuwamy filtr. Zakładamy nowy filtr (ja troszkę zalałem go ropą). Nasuwamy wężyki (1) nasuwamy zaciski, wsuwamy łącznik (2) wkładamy zawleczkę. Zakładamy uchwyt ściskający i skręcamy śrubką.
Wymiana filtra powietrza
- Zdejmujemy dolot. Odkręcamy dwie śrubki w pasie przednim (1) i wyciągamy dolot z zatrzasków w obudowie filtra (2). Następnie odpinamy taką wtyczkę na zatrzask (3).
- Wcześniej odkręcamy śrubki (1), odkręcamy śrubkę w obejmie i zdejmujemy tą dużą rurę. Nastęnie warto wypiąć (na siłę) zatrzask na którym trzyma się kabelek (3). Wtedy obudowa daje się łatwo wyjąć. Jest tylko zacięta o plastik na dole (4). Usuwamy stary filtr i zakładamy nowy. Składamy wszystko w odrotnej kolejności.
Filtr kabinowy
Filtr kabinowy znajduje się pod zaślepką po lewej ręce stojąc przodem do samochodu przy podszybiu. Żeby się do niego dostać trzeba odciągnąć kawałek uszczelki i wyjąć tą plastikową osłonę spod podszybia.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Najczęstsze błędy przy wymianie oleju
- Wymiana oleju na zimnym silniku. Olej w zimnym silniku jest gęstszy, co utrudnia jego pełne usunięcie wraz z zanieczyszczeniami. Dlatego zaleca się, aby przed wymianą oleju rozgrzać silnik do optymalnej temperatury. Kilkuminutowa jazda pozwoli olejowi osiągnąć właściwą lepkość, dzięki czemu zmiana oleju będzie bardziej efektywna.
- Pomijanie wymiany filtrów oleju. Filtr oleju odgrywa istotną rolę w oczyszczaniu oleju z zanieczyszczeń. Pomijanie jego wymiany może skutkować szybkim zabrudzeniem nowego oleju i obniżeniem jego właściwości smarnych. Zawsze wymienia się filtr podczas każdej wymiany oleju.
- Stosowanie niewłaściwego oleju. Używanie oleju, który nie spełnia specyfikacji producenta pojazdu, może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem.
- Zaniedbanie regularnej zmiany oleju. Odkładanie na później takiej czynności jak zmiana oleju może mieć negatywne konsekwencje dla silnika.
- Nieprawidłowy montaż filtra oleju. Niewłaściwe zamontowanie nowego filtra oleju może skutkować wyciekami oleju lub niewłaściwym ciśnieniem w układzie smarowania.
Samodzielna wymiana oleju - oszczędność i pewność
Wykonany we własnym zakresie przegląd olejowy daje nie tylko oszczędności finansowe. Wymiana oleju silnikowego to podstawowa czynność serwisowa w samochodzie. Większość kierowców zleca ją warsztatom, zostawiając tam auto na cały dzień. Tymczasem wymiana oleju z filtrem to czynność, którą nawet niedoświadczona osoba wykona w niecałą godzinę za pomocą nieskomplikowanych narzędzi.
Na samodzielnej wymianie oleju zaoszczędzimy od ok. 50 zł, jednak mamy pewność, że czynność została wykonana poprawnie, co nie jest regułą w serwisach.
Wymiana oleju krok po kroku
- Spuszczanie oleju: Wymianę oleju powinno się przeprowadzać na rozgrzanym silniku. Jeżeli auto wcześniej nie było uruchamiane, aby olej uzyskał ok. 80°C trzeba przejechać 5-10 km. Spuszczenie wymaga odkręcenia korka w misce olejowej, dlatego czynność wymaga dostępu do auta od spodu.
- Odkręcenie korka wlewowego: Przed przystąpieniem do wymiany powinno się odkręcić i odłożyć na bok korek wlewowy oleju. Ułatwia to ściekanie zużytego oleju z silnika.
- Zdjęcie płyty: W wielu autach, by dostać się do korka spustowego i filtra oleju trzeba zdjąć osłonę silnika. Często jest przykręcona na śruby typu Torx.
- Odkręcenie korka spustowego: Spust najlepiej odkręcić kluczem nasadowym. Gdy stawia opór, uderzenie ręką w rękojeść klucza powinno wystarczyć.
- Spuszczenie oleju: Przed wykręceniem korka pod spód należy podstawić miskę (w warsztacie zlewarkę). Uwaga! Olej jest gorący. Metalową uszczelkę korka spustowego powinno się wymienić.
- Zlanie oleju: Gdy wynajmujemy warsztat, stary olej możemy tam zostawić. W innych przypadkach musimy go oddać w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
- Wymiana wkładu filtra: Po zlaniu oleju z silnika trzeba wymienić filtr. W zależności od typu czynność może wymagać użycia specjalnego klucza. Należy pamiętać, że filtr jest odpadem niebezpiecznym.
- Poprawa dostępu: Gdy filtr umieszczony jest głębiej, czasem trzeba odkręcić elementy utrudniające dostęp. By dostać się do wkładu filtra trzeba odkręcić dekiel jego obudowy. Wcześniej należy dobrać nasadkę odpowiedniego rozmiaru. Do odkręcenia dekla przyda się przedłużka do klucza.
- Demontaż filtra: Należy pamiętać, żeby przed wyjęciem filtra umieścić pod nim szmaty. Podczas wyciągania dekla, z filtra wycieka jeszcze niewielka ilość oleju. Wkład filtrujący zamocowany jest do dekla na wcisk, aby go wyjąć należy po prostu mocno za niego pociągnąć.
- Utylizacja filtra: Podobnie jak z olejem filtr należy oddać do PSZOK. Jeśli korzystamy z wynajętego warsztatu nie ma z tym problemu. Zostawiamy go na miejscu.
- Wymiana uszczelki: Z filtrem powinna być nowa uszczelka. Zakładamy ją w miejsce starej.
- Smarowanie uszczelki: Nową uszczelkę dobrze jest posmarować olejem silnikowym. Tu należy użyć klucza dynamometrycznego. Za mocne dokręcenie może uszkodzić plastikowy gwint.
- Nalewanie świeżego oleju: Przed nalaniem oleju do silnika powinno się sprawdzić jaka jest objętość układu smarowania naszego samochodu. Dodatkowo dobrze jest ocenić dostęp do otworu wlewowego.
- Nalewanie oleju: Na początku powinno się wlać do silnika nieco mniej oleju, niż zaleca producent, tuż przed znakiem maks. na bagnecie. Stan obniży się po uruchomieniu silnika.
- Uruchomienie silnika: Na około 30 sekund trzeba uruchomić silnik. W tym czasie olej wypełnia kanały oraz filtr. Dopiero wtedy należy uzupełnić olej do 3/4 stanu.
- Zmycie oleju: Po zakończonej wymianie okolice prac powinno się oczyścić zmywaczem, pamiętając o podłożeniu pod spód szmaty. Ją, podobnie jak butelkę po oleju, trzeba zutylizować w PSZOK.
Wymiana filtra puszkowego
Jeżeli auto nie jest wyposażone w obudowę z wkładem filtrującym, należy szukać filtra w postaci metalowej puszki. Jest ona przykręcona do bloku silnika lub do podstawy zamontowanej blisko bloku. Najczęściej filtr znajduje się w przedniej lub tylnej części silnika, rzadziej od spodu. W niektórych autach łatwiej się do niego dostać spod maski. Uwaga! Po odkręceniu, w filtrze znajduje się około 100-200 ml oleju.
- Odkręcanie: Tu do odkręcenia metalowego filtra potrzebny jest specjalny klucz np. opaskowy. Czasem czynność wymaga użycia siły.
- Smarowanie: Po zdjęciu filtra powinno się oczyścić jego podstawę (miejsce mocowania w silniku) i nasmarować gumkę nowego filtra olejem.
- Przykręcanie: Do przykręcania nowego filtra nie używa się narzędzi. Puszkę dokręca się momentem ok. 20 Nm (do oporu ręką).
Wymiana oleju w motocyklu
Wymiana oleju w motocyklu, naprawdę nie jest trudna. Wystarczy pamiętać o kilku sprawach. Jakich? O wszystkim przeczytasz w tym artykule.
Zanim rozpoczniesz prace upewnij się, że posiadasz niezbędne narzędzia, nowy olej (o klasie lepkości i jakości opisanej w instrukcji obsługi) oraz wystarczającą ilość miejsca. Nie zapomnij o nowej uszczelce pod korek spustowy.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Pamiętaj, że niektóre motocykle posiadają tzw. suchą miskę olejową". W takim przypadku wymiana oleju może być nieco trudniejsza.
Wymiana oleju w motocyklu najczęściej nie jest ani trudna ani skomplikowana. Oczywiście bywają wyjątki od tej reguły, ale w przeważającej ilości wypadków, to jedna z najprostszych czynności serwisowych.
Czego nie robić?
- Przede wszystkim jeśli nie masz żadnego doświadczenia w serwisie motocykla, to po pierwsze zastanów się czym masz warunki do tego, aby podjąć się wymiany i posiadasz podstawowe narzędzia. Chodzi o to, że nawet najlepszy mechanik może paść łupem pechowej sytuacji, która doprowadzi do dłuższego postoju motocykla na stanowisku.
- Poza tym należy wcześniej przygotować zestaw potrzebnych narzędzi i nie kombinować: jeśli nie mamy jakiegoś klucza, to harcerstwo może doprowadzić nas tylko i wyłącznie do większych problemów - włącznie z urwaniem łba śruby czy zgnieceniem filtra powietrza (o tym za chwilę).
- W takim przypadku będziesz potrzebować najczęściej klucza nasadowego o rozmiarze 8 mm. Odkręcasz kilka śrub, zdejmujesz dekiel i filtr masz w dłoni. Filtr należy wyjmować powoli i zwrócić uwagę czy wraz z nim nie wyjmujesz jakiejś sprężyny, która ma za zadanie go dociskać. Zwróć również uwagę, w którą stronę był wsadzony filtr.
- Jeśli jednak filtr oleju jest na wierzchu (np. z przodu silnika), to odkręcisz go a pomocą specjalnej opaski do odkręcania filtrów oleju lub innego klucza przeznaczonego do tej czynności.
Należy zapamiętać, że procedura wymiany oleju silnikowego powinna zawsze się odbywać na rozgrzanym silniku. Dlaczego? Nagrzany olej będzie zdecydowanie rzadszy, co sprawi, że łatwiej spłynie przez korek spustowy do misy na brudny olej.
Jeśli silnik nie zostanie rozgrzany do temperatury roboczej, to będziesz musiał przyłożyć zdecydowanie więcej siły, aby odkręcić filtr. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do ślizgania się klucza po płaszczyźnie filtra lub nawet do zgniecenia filtra jeśli będziemy zmuszeni odkręcić filtr na siłę.
Sugerowałbym omijać klucze, które wyposażone są w łańcuch, którym owijamy filtr. Dlaczego? Powód jest jeden. Specyfiką takich kluczy jest fakt, że potrzebują one jednego punktu podparcia na filtrze. Jeśli filtr będzie dokręcony zbyt mocno, to będziesz zmuszony użyć tak dużej siły, że najprawdopodobniej zgnieciesz obudowę filtra, a przez to będzie jeszcze trudniej go odkręcić.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
Wystarczy na korek spustowy założyć klucz (może to być nasadowa 17-tka lub klucz imbusowy) i go odkręcić. Śruba powinna odkręcić się bez większego problemu. Po jej zluzowaniu sugerowałbym zdjąć klucz i powoli kręcić ręką.
Dodatkowe wskazówki
- Do silnika należy nalać taki olej, jaki… zalecił w instrukcji obsługi producent.
- Niekiedy silniki wymagają konkretnych olejów z konkretnymi dodatkami, właśnie dlatego należy słuchać się instrukcji obsługi.
- Należy również pamiętać, że po wykręceniu korka spustowego, należy zawsze wymienić uszczelkę - przynajmniej jeśli zauważysz, że uszczelka, która znajduje się na nim jest miedziana i “miękka”.
- Kilkukrotnie widziałem, że po odkręceniu zewnętrznego filtra, gumowa uszczelka została na płaszczyźnie silnika. Jeśli tego nie dostrzeżesz i zakręcisz na nią nowy filtr, to po odpaleniu olej będzie wyciekać z magistrali olejowej.
- Z kolei przy dokręcaniu należy pamiętać o dwóch sprawach: uszczelkę gumową filtra należy posmarować nowym olejem silnikowym: niektóre filtry już fabrycznie są posmarowane.
- Kolejną sprawą jest dokręcanie nowego filtra. Robimy to dłonią, nie używamy klucza. Dokręcasz ile możesz i zostawiasz. Filtr jest dokręcony.
- Olej silnikowy należy nalewać rozważnie i powoli. Ponadto pamiętaj, że aby ustalić poziom oleju motocykl musi stać w pionie.
tags: #wymiana #filtra #powietrza #na #ciepłym #silniku