Wymiana filtra powietrza w ciągniku Massey Ferguson – Instrukcja
- Szczegóły
Filtr powietrza w ciągniku to kluczowy element silnika, o którym często zapominamy. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego przez silnik, co zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do komór spalania. Brak regularnej wymiany lub czyszczenia filtra może prowadzić do poważnych awarii silnika i kosztownych napraw.
Filtry powietrza chronią silnik przed zanieczyszczeniami takimi jak kurz, brud, pyłki i inne cząstki, które mogą uszkodzić delikatne części silnika.
Filtr powietrza pojawił się już w pierwszych konstrukcjach ciągników, związanych z rozwojem motoryzacji. Początkowo były to proste sitka metalowe, które wymagały częstego czyszczenia. Wraz z rozwojem technologii i wzrostem mocy silników, konieczne stało się stosowanie bardziej zaawansowanych systemów filtracji.
Na początku XX wieku, wraz z rozwojem mechanizacji rolnictwa, pojawiła się potrzeba skuteczniejszej filtracji powietrza.
Rodzaje filtrów powietrza w ciągnikach rolniczych
Rodzaje filtrów powietrza w ciągnikach rolniczych dzielą się na filtry mokre i suche, które różnią się metodą filtracji i konserwacji. Filtry mokre wykorzystują olej do zatrzymywania zanieczyszczeń, podczas gdy filtry suche opierają się na papierowych wkładach filtracyjnych.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Filtry powietrza mokre
Filtry powietrza mokre składają się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską, w której znajduje się olej. Powietrze zasysane przez silnik przechodzi przez mgłę olejową, co zatrzymuje zanieczyszczenia. Filtry te wymagają regularnej wymiany oleju i czyszczenia.
Filtr powietrza mokry jest znany ze swojej skuteczności w zatrzymywaniu dużych cząstek zanieczyszczeń, dzięki czemu chroni silnik przed uszkodzeniem.
Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto oczywiście z motoryzacji. Filtr powietrza w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.
Mokry filtr powietrza zwany jest tak dlatego, że istotną części filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski wlewa się oznaczoną na podziałce ilość oleju (najczęściej silnikowego). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce. W ten sposób topią się w nim pomniejsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu.
Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, co jest związane z jego pojemnością skokową, wkładów filtra powietrza w ciągniku może być kilka. Ich gęstość i rodzaj wypełnienia także zależą od konstrukcji i specyfikacji silnika.
Tak oczyszczone w filtrze powietrze (monocyklon-kąpiel olejowa-wkłady filtracyjne) zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.
Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.
Filtry powietrza suche
Filtry powietrza suche są łatwiejsze w utrzymaniu. Składają się z papierowych wkładów umieszczonych w plastikowej lub metalowej obudowie. Wymagają okresowej wymiany i czyszczenia, ale są bardziej wydajne niż filtry mokre. Filtry suche są popularne ze względu na swoją prostotę i efektywność, szczególnie w nowoczesnych ciągnikach.
Suche filtry powietrza to właściwie nic innego jak wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości znane i stosowane od wielu lat. W przypadku ciągników wymagały one jednak pewnych zmian.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
W większości zbudowane są tak, jak na rysunku poniżej. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie.
Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.
Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.
Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika.
Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.
Wymiana i konserwacja filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta ciągnika, zazwyczaj co kilkaset motogodzin. Ważne jest także regularne czyszczenie filtra, szczególnie po pracy w bardzo zakurzonych warunkach. Ignorowanie konieczności wymiany filtra może prowadzić do obniżenia mocy silnika, zwiększonego zużycia paliwa i potencjalnych uszkodzeń mechanicznych.
Zakładanie filtra powietrza powinno być przeprowadzane zgodnie z instrukcją obsługi ciągnika. Należy upewnić się, że filtr jest dobrze osadzony i uszczelniony, aby zapobiec przedostawaniu się nieoczyszczonego powietrza do silnika. Prawidłowe założenie filtra powietrza wymaga również dokładnego oczyszczenia obudowy filtra przed zamontowaniem nowego wkładu.
Dobór filtra powietrza zależy od specyfikacji technicznych silnika i zaleceń producenta ciągnika. Ważne jest, aby wybrać filtr o odpowiedniej przepustowości i typie, aby zapewnić optymalną filtrację i wydajność silnika. Przy wyborze filtra warto zwrócić uwagę na jakość użytych materiałów filtracyjnych oraz renomę producenta.
Monocyklon
Monocyklon to element filtra powietrza, który wstępnie oczyszcza powietrze z większych zanieczyszczeń poprzez wprowadzenie go w ruch wirowy. Dzięki temu cięższe cząstki są odrzucane na zewnątrz, a oczyszczone powietrze trafia do głównego filtra. Monocyklon jest szczególnie skuteczny w zatrzymywaniu większych cząstek, takich jak kurz i piach, co znacząco zwiększa efektywność głównego filtra powietrza.
Znaczenie regularnej wymiany filtra powietrza
Tak, zapchany filtr powietrza może ograniczać przepływ powietrza do silnika, co skutkuje spadkiem mocy i wydajności. Odpowiednia filtracja powietrza jest kluczowa dla optymalnej pracy silnika.
Czysty filtr powietrza zapewnia maksymalną moc silnika i jego efektywność. Objawy zapchanego filtra powietrza to spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, trudności w rozruchu oraz dymienie z wydechu. Mogą także pojawić się problemy z niestabilną pracą silnika i zwiększoną emisją spalin.
Zapchany filtr powietrza może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, dlatego ważne jest jego regularne sprawdzanie i wymiana. Wymiana filtra powietrza zapewnia lepszy przepływ powietrza do silnika, co poprawia jego wydajność, zmniejsza zużycie paliwa i przedłuża żywotność silnika. Czysty filtr powietrza również pomaga w redukcji emisji spalin.
Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej pracy silnika i zapobiegania jego uszkodzeniom. Filtr powietrza należy wymienić, gdy jest wyraźnie zabrudzony, uszkodzony lub zgodnie z harmonogramem konserwacji podanym przez producenta.
Harmonogram wymiany filtrów
Poniżej przedstawiony jest ogólny harmonogram wymiany filtrów w ciągnikach rolniczych, w tym Massey Ferguson:
- Filtr oleju + olej: co 250 h lub co sezon.
- Filtr paliwa oraz filtry odwadniające: co 300 h, w pracach kukurydzianych co 200 h.
- Filtr powietrza: co 300 h, częściej w warunkach dużego zapylenia.
- Filtr hydrauliczny: co 600 h lub zgodnie z instrukcją producenta.
- Filtr kabinowy: minimum raz w roku lub gdy spada wydajność nawiewu.
Utwórz arkusz kalkulacyjny dla każdej maszyny: wpisz datę, liczbę motogodzin, kod filtra i dostawcę.
Podsumowanie
Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.
tags: #wymiana #filtra #powietrza #massey #ferguson #instrukcja

