Wymiana filtra powietrza Audi A6 C7 - Poradnik

Filtr kabinowy w Audi A6 C7 odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu komfortu i jakości powietrza wewnątrz pojazdu. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do kabiny, z kurzu, pyłków, zanieczyszczeń oraz nieprzyjemnych zapachów. Dzięki temu podróżowanie staje się bardziej przyjemne i zdrowe, zwłaszcza dla osób cierpiących na alergie.

Regularna wymiana filtra kabinowego w Audi A6 C7 jest kluczowa dla komfortu jazdy z kilku powodów. Po pierwsze, filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza pojazdu, co wpływa na jakość oddychania pasażerów. Zanieczyszczony filtr może prowadzić do gromadzenia się kurzu, pyłków i innych alergenów, co jest szczególnie uciążliwe dla osób z alergiami. Po drugie, czysty filtr zapewnia prawidłowe działanie systemu klimatyzacji i ogrzewania, co przekłada się na utrzymanie optymalnej temperatury wewnątrz pojazdu.

Filtr kabinowy w Audi A6 C7 jest kluczowym elementem systemu wentylacji, który zapewnia czyste i świeże powietrze wewnątrz pojazdu. Znajduje się on zazwyczaj za schowkiem po stronie pasażera, co umożliwia stosunkowo łatwy dostęp do jego wymiany. Regularna wymiana filtra kabinowego jest istotna dla utrzymania dobrej jakości powietrza w kabinie oraz dla prawidłowego funkcjonowania systemu klimatyzacji i ogrzewania. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do nieprzyjemnych zapachów oraz zmniejszenia efektywności działania systemu wentylacyjnego.

Kiedy wymienić filtr kabinowy? Objawy zatkanego filtra

  • Zanieczyszczenie filtra: Filtr kabinowy może się zatykać z powodu kurzu, pyłków i innych zanieczyszczeń.
  • Nieprzyjemny zapach: Może być spowodowany wilgocią i pleśnią.
  • Słaba wydajność nawiewu: Zatkany filtr ogranicza przepływ powietrza.
  • Hałas w układzie wentylacji: Może być wynikiem obecności liści lub innych obiektów w okolicach filtra.
  • Problemy z parowaniem szyb: Zanieczyszczony filtr może utrudniać odparowywanie szyb.

Gdzie szukać filtra kabinowego w Audi A6 C7?

W modelu Audi A6 C7 filtr kabinowy jest zazwyczaj umieszczony za schowkiem po stronie pasażera. Aby uzyskać do niego dostęp, konieczne jest zdemontowanie schowka lub jego częściowe opuszczenie, co umożliwia łatwą wymianę filtra na nowy.

Przygotowanie do wymiany

Upewnij się, że samochód jest wyłączony i zaparkowany na płaskiej powierzchni.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik

Plan serwisowy Audi - dlaczego warto go prowadzić?

Każdy producent samochodów oferuje swoim klientom pakiet przeglądów serwisowych. Programy przeglądów i napraw przynoszą wiele korzyści, związanych nie tylko z samą sprawnością samochodu. Oczywiście podstawową rolą regularnych wizyt w serwisie jest zapobieganie usterkom i przedłużanie żywotności auta, co przekłada się na komfortową i bezpieczną jazdę. Warto jednak pamiętać, że przejrzyste serwisowanie samochodu wpływa na jego wartość rynkową, dlatego uzupełniana skrupulatnie o przeglądy książka serwisowa Audi może być ważnym argumentem podczas negocjowania ceny przy odsprzedaży. Jest to istotne nawet w przypadku starszych modeli, jak np. Audi A4 B6.

Książka serwisowa Audi uzupełniana o regularnie wykonywanie przeglądy oferuje wiele korzyści, m.in.:

  • zapobieganie poważnym usterkom,
  • przedłużanie żywotności podzespołów,
  • wymiana zużytych części eksploatacyjnych,
  • wyższa cena rynkowa egzemplarza i mniejszy spadek na wartości,
  • lepsza pozycja negocjacyjna przy odsprzedaży,
  • udokumentowanie historii pojazdu.

Producenci samochodów zalecają oczywiście korzystanie z autoryzowanych serwisów (ASO) danej marki, co w przypadku nowych samochodów może mieć duże znaczenie. Autoryzowany serwis Audi dysponuje niezbędnym sprzętem, szczegółową wiedzą dotyczącą rozwiązań technicznych danego modelu oraz szerokim dostępem do oryginalnych części zamiennych. Jest jednak wyraźnie droższe od niezależnego serwisu.

W wielu przypadkach lepszym wyjściem jest skorzystanie z usług zewnętrznego warsztatu samochodowego, który wykona tę samą usługę z równie wysokim profesjonalizmem, ale dużo taniej niż serwis Audi. Plan serwisowy zrealizujesz, dzięki polecanym serwisom z Twojej okolicy. Znajdziesz je na stronie www.motointegrator.com

Co obejmują plany serwisowe Audi? Serwis krok po kroku

Plany serwisowe przygotowane przez Audi są bardzo szczegółowe i obejmują nawet tak drobne czynności, jak kontrola dyszy spryskiwaczy. Wiele rzeczy z listy można sprawdzić i wymienić samodzielnie, nawet bez dostępu do profesjonalnych narzędzi, np. filtr powietrza. Większość zadań lepiej jednak powierzyć specjalistom, bowiem niewłaściwa naprawa może mieć negatywne konsekwencje, a w okresie gwarancyjnym mogłaby dodatkowo skutkować utratą gwarancji.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?

Jeśli chodzi o zalecenia Audi, serwis pozwala w pełni zatroszczyć się o samochód. Wytyczne są bardzo jasne, dlatego trudno o pominięcie któregoś z etapów. Plany serwisowe oczywiście różnią się w zależności od modelu oraz jego wyposażenia, ale podstawa jest spójna. Typowe czynności wykonywane podczas przeglądu to m.in.:

  • kontrola i wymiana okładzin hamulcowych,
  • wymiana oleju silnikowego,
  • wymiana płynu hamulcowego,
  • wymiana płynu chłodniczego,
  • sprawdzanie szczelności klimatyzacji, odgrzybianie instalacji i uzupełnianie czynnika,
  • kontrola zawieszenia oraz układu kierowniczego i wymiana zużytych części,
  • kontrola szczelności układu wydechowego,
  • wymiana filtrów: powietrza, paliwa, oleju i kabinowego,
  • sprawdzenie stanu akumulatora,
  • kontrola szczelności szyberdachu, zawiasów drzwi, pracy podnośników szyb itd.,
  • pomiar kompresji silnika,
  • kontrola i wymiana elementów układu rozrządu,
  • diagnostyka i obsługa przekładni automatycznej lub manualnej.

Pełny serwis Audi jest więc bardzo dogłębny i precyzyjny, ale trzeba pamiętać, że nie wszystkie usterki da się w ten sposób wykryć. Kontrola niektórych elementów, np. panewek lub pierścieni tłokowych wymagałaby rozebrania silnika, czego oczywiście nie robi się prewencyjnie. Mimo to doświadczony mechanik wykryje usterki tych elementów pośrednio, np. nasłuchując cykanie panewek lub mierząc kompresję silnika z tzw. próbą olejową. Stąd też niezwykle ważne jest, aby udać się do zaufanego serwisu.

Przykładowe plany serwisowe, oleje i płyny eksploatacyjne dla popularnych modeli Audi

AUDI A3 8P 1.9 TDI (105 KM) WYSOKOPRĘŻNY

PLAN SERWISOWY:

  • Co rok lub 15 tys. km przebiegu:
    • Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju;
    • Sprawdzenie grubości okładzin hamulcowych.
  • Co rok:
    • Kontrola szczelności i wydajności oraz uzupełnienie czynnika w układzie klimatyzacji, jeśli jest na wyposażeniu.
  • Co 30 tys. km:
    • Kontrola szczelności silnika;
    • Wymiana filtra powietrza;
    • Kontrola szczelności mechanizmów różnicowych, skrzyni biegów oraz półosi;
    • Wymiana filtra kabinowego;
    • Kontrola napięcia akumulatora;
    • Kontrola stanu płynu chłodniczego i ewentualnie wymiana.
  • Co dwa lata:
    • Wymiana płynu hamulcowego;
    • Wymiana filtra osuszacza klimatyzacji, jeśli układ jest na wyposażeniu.
  • Co 60 tys. km:
    • Kontrola pasków napędowych;
    • Sprawdzenie dysz spryskiwaczy przedniej szyby;
    • W autach z szyberdachem kontrola jego szczelności i mechanizmów;
    • Sprawdzenie stanu zawiasów drzwi i ograniczników.
  • Co 90 tys. km:
    • Oczyszczenie korpusu filtra powietrza;
    • Wymiana filtra paliwa;
    • Kontrola przegubów kulowych (np. końcówek drążków kierowniczych) i stanu osłon elastycznych (manszet).
  • Co 100 tys. km:
    • Wymiana świec żarowych;
    • Wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej.
  • Co 120 tys. km lub co cztery lata:
    • Wymiana paska rozrządu wraz z krążkiem napinającym;
    • Wymiana pompy cieczy chłodzącej.

OLEJE I PŁYNY EKSPLOATACYJNE - ILOŚĆ I SPECYFIKACJE:

  • Olej silnikowy - max 4,3 l - zalecany VW 506 01, alternatywny 5W30/5W40
  • Olej przekładniowy - 2.0 l - zalecany VAG G052 726 A2, alternatywny 75W90
  • Płyn chłodniczy - 6.0 litra
  • Płyn hamulcowy - DOT 5.1

AUDI A4 B7 1.6 BENZYNA (102 KM)

PLAN SERWISOWY:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?

  • Co 15 tys. km lub co roku:
    • Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju (jeśli nie jest stosowany olej Long Life);
    • Kontrola ilości płynu wspomagania w hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy, uzupełnienie w razie potrzeb.
  • Co roku:
    • Kontrola szczelności i wydajności układu klimatyzacji, jeśli występuje, uzupełnienie czynnika i oleju, jeśli jest taka potrzeba.
  • Co dwa lata:
    • Wymiana płynu hamulcowego;
    • Wymiana płynu chłodzenia;
    • Wymiana filtra osuszacza klimatyzacji, jeśli układ występuje.
  • Co 30 tys. km lub co dwa lata:
    • Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju, jeśli stosowany jest olej Long Life;
    • Wymiana filtra powietrza;
    • Wymiana filtra kabinowego;
    • Kontrola stanu akumulatora;
    • Kontrola wizualna szczelności silnika pod kątem wycieków oleju (np. pokrywa głowicy);
    • Kontrola układu hamulcowego pod kątem szczelności - sprawdzenie pompy, stałych oraz elastycznych przewodów hamulcowych;
    • Sprawdzenie grubości okładzin hamulcowych;
    • Kontrola szczelności elementów układu wydechowego;
    • Jeśli samochód posiada szyberdach - oczyszczenie i nasmarowanie elementów suchym sprayem silikonowym, kontrola szczelności szyberdachu;
    • Sprawdzenie właściwego działania zawiasów i ograniczników drzwi, nasmarowanie ich;
    • Kontrola stany przegubów kulowych (końcówek drążków kierowniczych i innych) pod kątem sprawności;
    • Sprawdzenie stanu elastycznych gumowych osłon przegubów;
    • Sprawdzenie silnika, skrzyni biegów i półosi napędowych a także mechanizmów różnicowych pod kątem wycieków;
    • Kontrola ilości oleju przekładniowego w skrzyni biegów i uzupełnienie w razie potrzeby.
  • Co 30 tys. km:
    • Kontrola stanu paska rozrządu i elementów towarzyszących (napinacz, rolki) i ich wymiana w razie konieczności;
    • Kontrola stanu pozostałych pasków napędowych i ich elementów towarzyszących, wymiana w razie pojawienia się oznak starzenia paska lub innych niedomagań;
    • Kontrola hydraulicznego układu wspomagania kierownicy pod kątem wycieków.
  • Co cztery lata:
    • Wymiana paska rozrządu (i ewentualnie elementów towarzyszących rolek i napinacza);
    • Wymiana pompy cieczy chłodzącej.
  • Co 60 tys. km:
    • Wymiana świec zapłonowych;
    • Wymiana filtra paliwa.
  • Co 90 tys. km:
    • Oczyszczenie obudowy filtra powietrza.
  • Co 100 tys. km:
    • Wymiana oleju przekładniowego w manualnej skrzyni.

OLEJE I PŁYNY EKSPLOATACYJNE - ILOŚĆ I SPECYFIKACJE:

  • Olej silnikowy - max 3,7 l - zalecany VW 500 00, 502 00, 501 00, alternatywny 5W30, 5W40
  • Płyn chłodniczy - 5 l
  • Płyn hamulcowy - DOT 5.1
  • Płyn wspomagania - 1.0 l - zalecany G 002 000
  • Czynnik chłodzący klimatyzacji - R134a
  • Olej przekładniowy - 2.3 l - zalecany VW Gear Oil G052911

AUDI A6 C6 2.0 TDI 140 KM WYSOKOPRĘŻNY

PLAN SERWISOWY:

  • Co 15 tys. lub co rok:
    • Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju;
    • Kontrola grubości tarcz i klocków hamulcowych.
  • Co rok:
    • Serwis klimatyzacji, sprawdzenie wydajności i szczelności, uzupełnienie czynnika chłodzącego i oleju mineralnego.
  • Co 2 lata:
    • Kontrola terminu przydatności płynu do naprawy opon w zestawie do naprawy koła;
    • Kontrola stanu akumulatora;
    • Wymiana płynu hamulcowego;
    • Wymiana filtra osuszacza w układzie klimatyzacji.
  • Co 30 tys. km:
    • Wymiana filtra powietrza;
    • Wymiana automatycznego napinacza paska rozrządu;
    • Kontrola szczelności hydraulicznego układu wspomagania kierownicy, uzupełnienie płynu wspomagania w razie potrzeby;
    • Sprawdzenie poprawności działania układów chłodzenia oraz ogrzewania;
    • Kontrola poprawności pracy dysz spryskiwaczy;
    • Wymiana filtra kabinowego;
    • Sprawdzenie szczelności przewodów układu hamulcowego z uwzględnieniem elastycznych końcówek;
    • Kontrola silnika, przekładni i półosi pod kątem wycieków;
    • Oczyszczenie kratki przeciwśnieżnej;
    • Oczyszczenie, nasmarowanie, sprawdzenie drożności odpływów, sprawdzenie szczelności i poprawności pracy mechanizmów szyberdachu;
    • Sprawdzenie poprawności pracy i ustawień zawiasów i ograniczników drzwi, nasmarowanie ich;
    • Kontrola szczelności i stanu układu wydechowego.
  • Co 60 tys. km:
    • Wymiana oleju przekładniowego w skrzyniach automatycznych Multitronic a także filtra automatycznej skrzyni biegów.
  • Co 90 tys. km:
    • Wymiana obudowy filtra powietrza;
    • Wymiana filtra paliwa.
  • Co 100 tys. km:
    • Wymiana świec żarowych;
    • Wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej.
  • Co 120 tys. km lub co 4 lata:
    • Wymiana paska rozrządu;
    • Wymiana pompy cieczy chłodzącej;
    • Sprawdzenie stanu przegubów nośnych i prowadzących oraz drążków kierowniczych, w przypadku luzów dokonać wymiany

OLEJE I PŁYNY EKSPLOATACYJNE - ILOŚĆ I SPECYFIKACJE:

  • Olej silnikowy - 3.8 l - specyfikacja 5W30
  • Płyn chłodniczy - 2 - zalecany VW G12 plus
  • Płyn wspomagania - zalecany G 002 000
  • Czynnik chłodzący klimatyzacji - R134a (ok. 530 g)/ olej mineralny do kompresora - PAG (130 cm3)
  • Olej przekładniowy do skrzyni manualnej - 3.0 l - zalecany G052 911A, alternatywny SAE 75W90
  • Olej przekładniowy do skrzyni automatycznej Multitronic - 7.5 l plus 5 na wymianę dynamiczną - zalecany G052 180A2
  • Olej przekładniowy do napędu osi (w autach z napędem Quattro) -1.3 l - zalecany G052 190 A2

tags: #wymiana #filtra #powietrza #Audi #A6 #C7

Popularne posty: