Wydział Ochrony Środowiska i Oczyszczalnie Ścieków

Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego zajmuje się sprawami związanymi z ochroną środowiska, w tym nadzorem nad eksploatacją oczyszczalni ścieków.

Rozpoczęcie eksploatacji oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3/d, wykorzystywanych na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego wymaga wcześniejszego zgłoszenia instalacji do eksploatacji. Zgłoszenia należy dokonać przed rozpoczęciem eksploatacji instalacji.

Przepisy Prawne i Obowiązki Właścicieli Nieruchomości

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 z późn. zm.), właściciel nieruchomości ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.

Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych zobowiązani się do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych - art. Burmistrz kontroluje posiadanie ww. umów oraz dowodów uiszczenia opłat. Kontrolę przeprowadza się co najmniej raz na dwa lata - art. 6 ust.

Zgodnie z § 13 ust. 3 pkt 2 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tarnowskie Góry, przyjętego Uchwałą Nr LXII/630/2023 Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia 29 marca 2023 r. Zgodnie z art. 3 ust.

Przeczytaj także: Przepisy BHP w oczyszczalniach ścieków

Procedurę budowy przydomowej oczyszczalni ścieków rozpoczyna się od określenia, jaka będzie jej przepustowość. Zgodnie z art. 29. ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r., poz.

Zgodnie z art. 30 ust. 1b oraz ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych dokonuje się organowi administracji architektoniczno-budowlanej (Starostwo Powiatowe). Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw.

Burmistrz Rzgowa informuje, że zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz.

Zgodnie z art. 152, art. 153 oraz art. 378 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 647), w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz.

W przypadku zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest właściwy w sprawach przyjmowania zgłoszeń, o których mowa w art. 152 obowiązek zgłoszenia instalacji ust.

Przeczytaj także: Wszystko o oczyszczalniach wody

Na podstawie art. 2 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111), zwalnia się z opłaty skarbowej dokonanie zgłoszenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego.

Zgłoszenia dokonuje się w Referacie ochrony środowiska w pok.

Wymagane Dokumenty i Opłaty

PODSTAWA PRAWNA: art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 733)

  1. WYMAGANE DOKUMENTY: Ankieta
  2. OPŁATY: Bez opłat
  3. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA: Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska - Referat Gospodarki Odpadami i...

Opłatę skarbową można uiścić przelewem na rachunek bankowy Gminy nr 68 1160 2202 0000 0006 3274 2220, kartą w Referacie Podatków Urzędu Miejskiego przy ul.

Rodzaj opłaty i wysokość:

Przeczytaj także: Możliwości studiowania ochrony środowiska w Warszawie

Rodzaj opłaty Wysokość opłaty
Opłata skarbowa od złożonego dokumentu pełnomocnictwa 17 zł
Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej:(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)Urząd Miasta Łodzi Wydział Podatkowyul. Sienkiewicza 61A, 90-009 ŁódźBank Pekao S.A.

Gdzie Złożyć Zgłoszenie?

Zgłoszenie należy złożyć w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego przy ul. Rynek 4, parter, pok. Nr 3 lub w punkcie Kancelarii Ogólnej przy ul. Sienkiewicza 2, parter, pok.

Przetwarzanie Danych Osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 z późn.

Dane osobowe przetwarzane będą w celu przyjęcia zgłoszenia oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5m3/d wykorzystywanej na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód, na podstawie art. 152 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, wpisu do ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków prowadzonej przez Gminę, na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia RODO oraz numer telefonu na podstawie zgody - art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia RODO.

Posiadają Państwo prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podanie przez Państwa danych jest wymogiem ustawowym.

Dodatkowe informacje

Do zgłoszenia należy załączyć dokumenty umożliwiające weryfikację zgodności planowanej eksploatacji instalacji z przepisami prawa lub zawrzeć w nim informacje wynikające z art. Rozpoznanie sprawy następuje po złożeniu zgłoszenia (wraz z załącznikami umożliwiającymi organowi weryfikację zgodności planowanej eksploatacji instalacji z przepisami prawa).

Organ po analizie złożonej dokumentacji:

  • sporządzi wezwanie, jeżeli zgłoszenie nie będzie spełniało wymogów formalnych lub znajdą się w nim braki merytoryczne (w wezwaniu zostanie podany termin usunięcia braków),
  • sporządzi pismo, w którym poinformuje zgłaszającego o przyjęciu zgłoszenia

Organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 152 ust. 4 Prawa ochrony środowiska, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, oraz uprawnia zgłaszającego do rozpoczęcia eksploatacji instalacji.

Podstawa Prawna

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia

tags: #wydział #ochrony #środowiska #oczyszczalnia #ścieków

Popularne posty: