Wyciek oleju do komory filtra powietrza: przyczyny i rozwiązania
- Szczegóły
Jeśli podczas jazdy samochodem zauważyłeś problem z niestabilnymi obrotami albo dymieniem z wydechu, to znak, że być może została uszkodzona odma olejowa. Awaria może doprowadzić do problemów dotyczących wyciekania oleju. Wymiana tego elementu może i nie jest droga, jednak warto wiedzieć, kiedy udać się z takim problemem do specjalisty. Wycieki oleju, skoki obrotów oraz dymienie z wydechu sprawiają, że jazda samochodem z zatkaną odmą jest nie tylko mało komfortowa, ale również niebezpieczna. Na szczęście usterka, pomimo tego, że z początku może wydawać się bardzo poważna, jest łatwa do uniknięcia. Warunek jest jeden - właściwa diagnoza w odpowiednim czasie.
Czym jest odma olejowa?
Zanim zajmiemy się opisem objawów usterek związanych z odmą, warto napisać kilka słów o tym, czym jest ten niezwykle ważny element wyposażenia samochodu. Układ, w którym się znajduje, nazywany jest układem przewietrzenia skrzyni korbowej. Gdyby wyeliminować całkowicie z konstrukcji samochodu układ odpowietrzania, mogłoby dojść do zebrania się ciśnienia w komorze spalania. W rezultacie tworzyłoby ryzyko rozszczelnień, a w najgorszym wypadku wybuchu. Jak więc widzisz, odma olejowa to element czuwający nad bezpieczeństwem kierowcy oraz pasażerów.
Silniki starszego typu były konstruowane w taki sposób, aby zbierające się podczas pracy gazy wydostawały się na zewnątrz. W dzisiejszych czasach odma olejowa nie jest już niczym, co przypomina rozwiązania stosowane w przeszłości. Obecnie jest ona zintegrowana z separatorem oleju, a jej główne zadanie polega na skraplaniu mgły olejowej oraz kierowanie tego aerozolu do wnętrza silnika. Odmy stosowane w nowoczesnych samochodach są również wyposażone w podgrzewacz. Ten element ma za zadanie rozpuszczanie gęstych osadów oraz utrzymywanie odpowiedniego poziomu czystości w układzie. Bez niego osady szybko sprawiłyby, że odpowietrzanie nie byłoby możliwe.
Podczas omawiania działania odmy olejowej nie sposób też nie wspomnieć o zaworach PCV. Ich rola polega na odprowadzaniu gazów bezpośrednio z silnika oraz przepuszczaniu w ich miejsce świeżego powietrza pochodzącego z filtra. Wyróżnić można też zawór membranowy do wyrównywania ciśnienia. W bloku silnika znajduje się centralna część układu napędowego, czyli komora korbowa z obracającym się wałem. Powstała w wyniku sprężenia mieszanka razem z olejem silnikowym jest kierowana do komory spalania silnika.
Przyczyny wycieku oleju do komory filtra powietrza
Olej w filtrze powietrza może pojawić się z układu odpowietrzenia skrzynki korbowej w sytuacji, gdy z silnikiem lub jego osprzętem nie wszystko jest w porządku. Układ odpowietrzania skrzynki korbowej (odma), występujący w najprostszych jednocylindrowych silnikach czterosuwowych, nie dopuszcza do powstania szkodliwego nadciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu ssania i suwu pracy. Jeżeli jest to układ odpowietrzania pracujący dwukierunkowo, to zapobiega także powstawaniu podciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu sprężania i suwu wydechu.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtry w C5 III 16V?
Niezależnie od typu silnika, jego praca powoduje przedostawanie się niewielkiej ilości sprężonej mieszanki i gazów spalinowych do skrzynki korbowej, gdyż uszczelnienie tłoków w cylindrach nigdy nie jest stuprocentowe. Nadciśnienie ze skrzynki korbowej dostaje się do filtra powietrza lub do rury dolotowej przez układ odpowietrzania. Powietrze to zawsze zawiera drobiny rozpylonego oleju silnikowego.
Inne potencjalne przyczyny wycieku oleju do komory filtra powietrza:
- Wyciek oleju z silnika lub oleju napędowego - zasysane opary powietrza brudzą filtr.
- Wypychanie oparów oleju z rury odpowietrzającej komorę zaworową brudzi filtr.
- Niesprawność turbosprężarki - występuje wówczas, jeśli przepuszczają uszczelniacze w turbosprężarce.
Objawy zatkanej odmy olejowej
Odma olejowa jak każdy element samochodu z czasem się zużywa, co jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. W jaki jednak sposób rozpoznać usterki związane z odmą? Czy trzeba być do tego wykwalifikowanym specjalistą z zakresu mechaniki samochodowej?
Oto najczęściej występujące symptomy:
- Wycieki oleju silnikowego - jeśli ciśnienie w komorze silnika jest za wysokie, dochodzi do wypychania uszczelek oraz wycieku oleju.
- Duże zużycie oleju silnikowego - w momencie, gdy odma jest zatkana, automatycznie zwiększa się spalanie oleju.
- Dziwne dźwięki w trakcie korzystania z bagnetu - specyficzny syk podczas wyciągania bagnetu w celu pomiaru oznacza bez żadnych wątpliwości, że w komorze znajduje się za dużo gazów, które ulatniają się z silnika. Zatkana odma olejowa może sprawić też, że bagnet samoczynnie podnosi się.
- Nieprawidłowa praca silnika - zatkana odma olejowa wpływa na pracę całego silnika, co jest bardzo trudne do przeoczenia.
- Niestabilne obroty silnika
- Dymienie z wydechu
Powinieneś też wiedzieć, że układ odmy nie zawsze daje tak jasne i czytelne sygnały. Bywa, że masz do czynienia z wadliwym lub przytkanym zaworkiem PCV odpowiedzialnym za wentylację silnika.
Przeczytaj także: Metody filtracji oleju zasysanego
Z tego względu warto mieć świadomość, że domowa diagnoza nie zawsze jest możliwa. O ile w większości przypadków można wychwycić samodzielnie kłopoty w obrębie układu odmy, o tyle istnieją sytuacje, gdy uszkodzenia nie będą widoczne na pierwszy rzut oka. Z tego względu niezwykle ważne jest poddawanie samochodu regularnym przeglądom stanu technicznego.
Diagnostyka i naprawa wycieku oleju
Jeśli masz podstawowe narzędzia i odrobinę cierpliwości, możesz spróbować samodzielnie zlokalizować problem.
- Przegląd wizualny podzespołów silnika: Najpierw oczyść obszar wokół filtra oleju i misy olejowej. Możesz użyć benzyny ekstrakcyjnej lub specjalnego sprayu do czyszczenia silnika. Następnie rozgrzej silnik do temperatury roboczej i dokładnie obejrzyj te miejsca. Szukaj świeżych śladów oleju. Zwróć uwagę na kolor i konsystencję wycieku - olej silnikowy jest zazwyczaj ciemniejszy i gęstszy niż płyn chłodniczy.
- Sprawdzenie poziomu oleju: Regularnie sprawdzaj poziom oleju na bagnecie. Jeśli poziom szybko spada, to potwierdza, że masz do czynienia z aktywnym wyciekiem. Pamiętaj, żeby sprawdzać poziom na płaskiej powierzchni i po kilku minutach od zgaszenia silnika (daj olejowi czas na spłynięcie do misy).
Zatkana odma olejowa wpływa na pracę całego silnika. Dlatego konieczne jest podjęcie szybkich i stanowczych kroków w celu rozwiązania tego problemu. Czyszczenie odmy powinno odbywać się w wyspecjalizowanych warsztatach mechanicznych, ponieważ podczas prac bardzo często niezbędna okazuje się wymiana separatorów oraz przewodów. Niekiedy należy zastąpić całą pokrywę silnika. Dostęp do tych wszystkich elementów nie jest jednak łatwy i wymaga odpowiednich narzędzi oraz wiedzy z zakresu budowy pojazdów mechanicznych.
Tak naprawdę czyszczenie odmy olejowej można przeprowadzić na kilka sposobów.
- Mechaniczne czyszczenie odmy - To klasyczny demontaż układu odmy i dokładnie oczyszczenie jego poszczególnych elementów. W ten sposób specjalista usuwa wszelkie osady i zanieczyszczenia, zwiększając wydajność tej części jednostki napędowej.
- Chemiczne czyszczenie odmy - W tym przypadku stosuje się specjalistyczne środki chemiczne, które mają rozpuszczać nagromadzony w układzie osad. Preparat wprowadza się do układu i pozostawia na jakiś czas w przewodach. Następnie dokładnie spłukuje się pozostałości chemikaliów. Metoda ta jest mniej kosztowna i skomplikowana, ale również niższa jest jej efektywność względem czyszczenia mechanicznego.
Profilaktyka
Jak już wspominaliśmy wyżej, profilaktyka jest skuteczniejsza i tańsza niż leczenie, dlatego możesz zadbać o odmę jeszcze zanim ulegnie uszkodzeniu. Wystarczy tylko, że przy każdej wymianie oleju silnikowego zostanie sprawdzona drożność układu. Zwróć na to uwagę i poproś serwisanta zajmującego się zmianą oleju, aby poświęcił kilka chwil układowi odmy w Twoim samochodzie.
Przeczytaj także: Sprawne działanie Grande Punto 1.4
Aby odpowiednio zadbać o odmę olejową, musisz regularnie wymieniać olej oraz korzystać tylko ze smarów wysokiej jakości. Najlepiej będzie, gdy zastosujesz się do zaleceń producenta pojazdu. W wiekowych modelach filtry zapychają się o wiele szybciej, na co należy zwrócić szczególną uwagę. Same zabiegi konserwacyjne nie są drogie. Jeśli potrzebujesz nowych odpowietrzników, to musisz przygotować się na wydatek od kilkudziesięciu do około 200 zł. Nie są to więc kwoty zbyt mocno drenujące portfel.
Pamiętaj, że możesz zadbać zawczasu o stan odmy poprzez kontrolę jej stanu podczas wymiany oleju oraz baczną obserwację tego, co dzieje się z samochodem w czasie jazdy. Warto też zwrócić uwagę na zachowanie bagnetu do pomiaru oleju. Koszty napraw odmy nie są wysokie, ale niestety w większości przypadków będziesz zmuszony do oddania pojazdu do serwisu. Wynika to z konieczności użycia specjalistycznych narzędzi. Należy także mieć szeroką wiedzę z zakresu budowy samochodów, ponieważ odma nie zawsze jest widoczna od razu po otwarciu maski.
tags: #wyciek #oleju #do #komory #filtra #powietrza

