Szarpanie Silnika na Gazie: Przyczyny i Rozwiązania
- Szczegóły
„Silnik szarpie na gazie, na benzynie wszystko jest OK!”. Każdego dnia do warsztatów samochodowych trafiają właściciele aut z takim właśnie problemem. Co jest powodem szarpania w samochodach z instalacją gazową LPG? Czy winna jest sama instalacja LPG, a może problem leży gdzie indziej? Po polskich drogach porusza się wiele aut z instalacją LPG, dlatego prawdopodobieństwo wizyty w warsztacie klienta, któremu auto „szarpie na gazie” jest bardzo duże.
Szarpanie silnika na gazie - czy zawsze winna jest instalacja LPG?
Szarpanie silnika przy zasilaniu paliwem LPG to temat rzeka. Najczęstszą przyczyną jest niesprawny układ zapłonowy, lecz równie dobrze może być to źle przeprowadzona regulacja instalacji LPG (lub jej brak), uszkodzone/brudne wtryskiwacze LPG lub niesprawny podzespół samochodu, odpowiedzialny za tworzenie mieszanki paliwowej.
Niesprawny układ zapłonowy
Układ zapłonowy to zbiór elementów: świec zapłonowych, cewki lub cewek oraz występujących jeszcze w niektórych autach przewodów zapłonowych. Jeśli przynajmniej jeden z tych podzespołów jest uszkodzony, natychmiast odczujemy to przy pracy na gazie. Mieszanina powietrza z gazem zapala się trudniej, dlatego często słyszy się, że auto „na benzynie jeździ dobrze, a na gazie szarpie”. W rzeczywistości problemy, które pojawiają się przy pracy na LPG, w niedługim czasie zaczną występować również „na benzynie”.
Zużyte przewody zapłonowe
Zużyte przewody zapłonowe, stosowane w starszych samochodach, z mechanicznym rozdzielaczem zapłonu, są najczęstszą przyczyną szarpania w autach z LPG. Tanie zamienniki charakteryzują się bardzo niską trwałością - niektóre przewody zapłonowe potrafią przestać działać już po 20 tys. km przebiegu. Nawet niewielkie uszkodzenie izolacji powoduje przebicia i szarpanie. To dlatego problemy z szarpaniem, w autach z przewodami zapłonowymi, występują najczęściej w trakcie deszczowych dni.
Zużyty palec rozdzielacza i elementy kopułki rozdzielacza
Zużyty palec rozdzielacza i elementy kopułki rozdzielacza, a dokładnie styki w autach z mechanicznym rozdzielaczem zapłonu, w trakcie eksploatacji wycierają się i przepalają.
Przeczytaj także: Wpływ integracji na środowisko
Świece zapłonowe
Świeca zapłonowa, przystosowana do pracy z instalacją LPG ma inną konstrukcję i jest wykonana z bardziej wytrzymałych materiałów. Świeca taka generuje iskrę o dużej energii zapłonu, wyzwalaną pomiędzy elektrodą środkową i elektrodą boczną. Świece wykonane są z bardziej odpornych na ciepło materiałów, albowiem pracują w znacznie wyższych temperaturach. Elektrody środkowe mają mniejszą średnicę, dzięki czemu napięcie, niezbędne do wygenerowania iskry, jest mniejsze. Świece przeznaczone do pracy z samochodami, zasilanymi LPG mają także dłuższe stożki izolatorów (wpływa to pozytywnie na temperaturę samooczyszczania) oraz mniejszy odstęp pomiędzy elektrodami.
Zapchany filtr powietrza
Zapchany filtr powietrza (zazwyczaj po prostu niewymieniany przez długi czas) również może być przyczyną szarpania silnika, zarówno na gazie, jak i na benzynie. Zapchany filtr utrudnia dopływ powietrza do układu dolotowego. Warto jednak wprowadzić tu istotne rozróżnienie - filtr powietrza w przypadku nowoczesnych instalacji gazowych nie ma zbyt dużego znaczenia. Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza.
Nieszczelności w układzie dolotowym
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza, co wpływa na parametry spalania paliwa. Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki.
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Jak sprawdzić nieszczelność w dolocie?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Przeczytaj także: Definicja wilgotności bezwzględnej gazu
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Przewody gazowe
Mechanicy w pierwszej kolejności zawsze sprawdzają stan przewodów gazowych oraz szczelność wszystkich złączek i podłączy. Przewody łączą wszystkie podzespoły instalacji gazowej, na linii od zbiornika do silnika. Wykonuje się je z metalu (najczęściej z miedzi). Od zewnątrz są one pokryte gumą. W trakcie eksploatacji mogą one ulec uszkodzeniom mechanicznym, obluzowaniu albo zużyciu. Uszkodzone mogą być również przewody, doprowadzające gaz do wtryskiwaczy. Wycieki gazu mogą powodować szarpanie (zbyt mała ilość gazu trafia do silnika).
Kalibracja instalacji LPG
Kolejny możliwy powód to brak kalibracji instalacji LPG albo źle przeprowadzona kalibracja. Kalibracja (regulacja) instalacji LPG ma na celu dostosowanie parametrów pracy sterownika LPG. Kalibracja jest prowadzona za pośrednictwem komputera diagnostycznego, podłączonego do złącza OBD2. Niewłaściwe ustawienie parametrów, albo brak regulacji może powodować przerywanie pracy silnika, zasilanego LPG.
Uszkodzony parownik (reduktor)
Uszkodzony albo zużyty parownik (reduktor) instalacji gazowej LPG (niestosowany w instalacjach VI - generacji) ma za zadanie rozprężać ciekły gaz do stadium lotnego.
Zabrudzone lub uszkodzone wtryskiwacze gazu
Ostatnie źródło problemu, o którym wspomniał nasz ekspert, to zabrudzone lub uszkodzone wtryskiwacze gazu. Jednym z najważniejszych objawów ich awarii jest właśnie szarpanie. Wtryskiwacze LPG są dość trwałe, potrafią wytrzymać nawet 200 tys. km przebiegu, jednak tylko w odpowiednich warunkach eksploatacji. Przede wszystkim muszą być one odpowiednio dobrane do silnika (odpowiednia wydajność wtryskiwaczy do odpowiedniej mocy silnika). Bardzo ważny jest właściwy montaż oraz adaptacja, czyli wspomniana wcześniej regulacja (kalibracja) instalacji gazowej. Ważna jest również regularna wymiana filtrów fazy ciekłej (zwłaszcza) i fazy lotnej, które chronią wtryskiwacze LPG przed przyspieszonym zużyciem.
Przeczytaj także: Przygotowanie wody gazowanej: ile z naboju?
Filtr gazu i jego wymiana
Warto pamiętać, że instalacja gazowa, podobnie jak większość podzespołów w samochodzie, wymaga regularnego serwisowania. Zaniedbując wymianę elementów takich, jak np. filtr gazu narażasz się na dodatkowe koszty związane z awariami całego układu. Jedną z nich może być niedrożność wspomnianego filtra. Filtr do gazu ma oczywiście za zadanie oczyszczenie paliwa ze znajdujących się w nim zanieczyszczeń.
Objawy zapchanego filtra gazu
Objawy często nie są jednoznaczne i łatwo pomylić je z innymi popularnymi usterkami silnika. Należy do nich m.in. falowanie obrotów na biegu neutralnym oraz szarpanie w trakcie przyspieszania. Mogą również pojawić się odczuwalne spadki mocy silnika po przełączeniu jego zasilania z benzyny na instalację gazową. Wymiana filtra gazu może być również konieczna, gdy zaobserwujesz znacznie podwyższone zużycie LPG w stosunku do wcześniejszego okresu użytkowania samochodu. Często o niedrożnym filtrze gazu poinformuje Cię komputer sterowania instalacją gazową. Jeżeli wyświetla on komunikat lub kod błędu oznaczający zbyt niskie ciśnienie gazu, to prawdopodobnie jego przyczyną jest właśnie zatkany filtr LPG. Mogą pojawić się również problemy z reduktorem i wtryskiwaczami, czyli elementami podatnymi na zanieczyszczenia gazu.
Co ile wymieniać filtr gazu?
Serwis, w którego skład wchodzi wymiana filtrów LPG, powinien odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta instalacji. Interwały wymian to zwykle od 10 do 15 tys. kilometrów lub 12 miesięcy, ale na ich długość wpływ ma również sposób eksploatacji samochodu. W przypadku auta użytkowanego głównie w mieście i na krótkich odcinkach częstotliwość serwisów instalacji powinna być zdecydowanie mniejsza, niż ma to miejsce w samochodach, które na co dzień pokonują dłuższe trasy.
| Typ użytkowania samochodu | Zalecany interwał wymiany |
|---|---|
| Użytkowanie głównie w mieście i na krótkich odcinkach | Częstsza wymiana niż standardowo |
| Samochody pokonujące dłuższe trasy na co dzień | Standardowe interwały (10-15 tys. km lub 12 miesięcy) |
Samodzielna wymiana filtra gazu - czy warto?
Stanowczo odradza się samodzielne próby wymiany filtra gazu, jeżeli nie posiadasz stosownych uprawnień. Aby instalacja gazowa była bezpieczna, musi być całkowicie szczelna. W przeciwnym razie może dojść do wybuchu gazu, który może być tragiczny w skutkach. Z tego powodu to wykwalifikowanym profesjonalistom powinniśmy powierzyć naprawy takie jak wymiana filtrów gazu. Cena wymiany to zwykle zaledwie kilkadziesiąt złotych. W jej trakcie mechanik wymieni uszczelnienia filtra oraz sprawdzi szczelność całej instalacji. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wymiana filtrów LPG została przeprowadzona poprawnie, a użytkowanie samochodu jest w pełni bezpieczne.
tags: #wtrysk #gazu #do #filtra #powietrza #przyczyny

