Woda Destylowana w Chłodnicy Zimą: Czy To Dobry Pomysł?

Ochrona układu chłodzenia pojazdu przed zimą to kwestia kluczowa dla każdego kierowcy. Zima to wyjątkowo wymagający okres dla każdego kierowcy, ale szczególnie dla tych, którzy zaniedbali odpowiednie przygotowanie układu chłodzenia.

Woda zamiast płynu do chłodnic w dzisiejszych czasach może zaskakiwać, jednak kiedyś takie rozwiązanie było normą. Warto wiedzieć, czy do układu chłodzenia pojazdu można wlać wodę i jakie konsekwencje może przynieść jazda na wodzie zamiast na płynie do chłodnic.

Woda a Płyn Chłodniczy - Kluczowe Różnice

Odpowiedź jest jednoznaczna - sama woda w układzie chłodzenia zamarza już przy temperaturze 0°C, podczas gdy profesjonalny płyn chłodniczy wytrzymuje nawet temperatury do -35°C. To właśnie dlatego tak istotne jest, by przed sezonem zimowym upewnić się, że w układzie chłodzenia znajduje się odpowiedni płyn, a nie sama woda. Kluczowym składnikiem płynu chłodniczego jest glikol, który nie tylko zapobiega zamarzaniu, ale również chroni metalowe elementy przed korozją.

Większość dostępnych na rynku preparatów tego typu bazuje na glikolu etylenowym. Tworzy on doskonałą mieszaninę właśnie z wodą. Jest ona uszlachetniana dodatkami mającymi na celu ochronę układu chłodzenia pojazdu przed odkładaniem się kamienia oraz rdzewieniem.

Płyn chłodniczy ma jeszcze szereg innych zalet. Przede wszystkim jego temperatura zamarzania może wynosić nawet poniżej 30 ℃, a wrzenia 110 i więcej ℃. Są to właściwości fizyczne zdecydowanie lepsze od czystej wody, która przecież krzepnie w ok. 0℃ i wrze przy ok. 100 ℃. Płyn chłodniczy przynosi więc korzyści zarówno zimą, jak i latem.

Przeczytaj także: Gdzie kupić wodę destylowaną?

Warto też wspomnieć, że we współczesnych pojazdach w układzie chłodzenia podczas pracy wytwarza się ciśnienie, które dodatkowo podnosi temperaturę wrzenia obecnego w nim płynu.

Konsekwencje Używania Wody w Układzie Chłodzenia

Napełnienie układu chłodzenia wodą ma jednak sporo wad, które w naszym klimacie zdecydowanie dominują. Należą do nich:

  • niższa temperatura wrzenia czystej wody, niż płynu chłodniczego - latem może to prowadzić do przegrzania silnika, np. w korku i przy włączonej klimatyzacji. W niektórych pojazdach może to prowadzić do poważnych awarii, np. deformacji albo pękania głowicy;
  • odkładanie się kamienia w układzie chłodzenia - z wody pod wpływem ogrzewania i stygnięcia wytrącają się rozpuszczone w niej minerały. Osad z nich twardnieje i tworzy tzw. kamień. Może on zatykać kanały przepływu chłodziwa w silniku, chłodnicy i nagrzewnicy;
  • szybsze zużycie pompy wody - czysta woda ma gorsze właściwości smarne od płynu chłodniczego, co powoduje szybsze zużywanie się łopatek w pompie wody. Dodatkowo uszkodzenia powoduje wspomniany wyżej kamień;
  • rdzewienie elementów silnika i układu chłodzenia od wewnątrz - czysta woda nie chroni przed rdzą, a wręcz przyczynia się do jej powstawania;
  • wysoka temperatura zamarzania czystej wody - jeżdżenie na wodzie wymaga spuszczania zimą całej cieczy z układu chłodzenia i ponowne napełnianie go przed jazdą. Kiedyś było to zjawisko powszechne, bowiem w czasach Polski Ludowej obywatele nie mieli dostępu do chłodziwa, dzisiaj jednak nie ma już takiej potrzeby.

Co się stanie zimą, jeśli auto będzie zalane wodą?

Pozostawienie zimą na noc samochodu z układem chłodzenia napełnionym wodą może mieć opłakane skutki dla pojazdu. Zamarzanie wody fizyk określiłby jako krystalizację. Cząsteczki cieczy w czasie krzepnięcia zaczynają układać się w regularne struktury. W tym procesie przemieszczają się, co prowadzi do zwiększenia objętości. Blisko temperatury krzepnięcia, objętość tej cieczy jest najwyższa (ok. 4 ℃). Zmieniając stan skupienia rozpycha się więc, a nie mając ujścia powoduje destrukcję naczynia.

I tak też dzieje się w samochodowym układzie chłodzenia wypełnionym wodą. W najlepszym przypadku rozszczelni się chłodnica, w najgorszym ogromna siła, z jaką zamarzająca woda prze na ścianki, spowoduje pęknięcie bloku silnika, co wiąże się z jego całkowitą destrukcją.

Kiedy zamarzł płyn w chłodnicy, który składa się głównie z wody, następuje zwiększenie objętości o około 9%. W zamkniętym układzie chłodzenia to pozornie niewielka zmiana generuje ogromne ciśnienie, które może prowadzić do katastrofalnych skutków. Szczególnie narażone są połączenia metalowo-gumowe oraz cienkie ścianki chłodnicy, które jako pierwsze ulegają uszkodzeniu.

Przeczytaj także: Inwestycje w Jakość Wody w Proszówkach

Zamarznięty płyn w chłodnicy może doprowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Koszt wymiany pękniętej chłodnicy to wydatek rzędu 500-1500 złotych, ale to dopiero początek potencjalnych problemów. W przypadku pęknięcia bloku silnika naprawa może przekroczyć wartość samego pojazdu. Do tego dochodzą koszty holowania, które w okresie zimowym są znacznie wyższe.

Diagnostyka Układu Chłodzenia

Zanim zamarznięty płyn w chłodnicy spowoduje poważne szkody, warto przeprowadzić dokładną diagnostykę układu chłodzenia. Najprostszym narzędziem do wstępnej oceny jest refraktometr, który pozwala określić temperaturę zamarzania płynu chłodniczego. To urządzenie powinno znajdować się w każdym warsztacie samochodowym. Prawidłowy odczyt powinien wskazywać temperaturę zamarzania poniżej -20°C. Jeśli wynik jest bliższy zeru, oznacza to, że w układzie znajduje się zbyt dużo wody.

Wybór Odpowiedniego Płynu Chłodniczego

Wybór odpowiedniego płynu chłodniczego to nie tylko kwestia ochrony przed mrozem. Nowoczesne płyny chłodnicze to zaawansowane mieszaniny chemiczne, które pełnią wiele istotnych funkcji w układzie chłodzenia. Oprócz zabezpieczenia przed zamarzaniem zawierają inhibitory korozji, dodatki zmniejszające pienienie oraz składniki poprawiające przewodność cieplną. Kluczowe jest dobranie płynu zgodnego z zaleceniami producenta samochodu. Warto wiedzieć, że mieszanie różnych typów płynów chłodniczych może prowadzić do ich wzajemnej neutralizacji i utraty właściwości ochronnych.

Co Zrobić, Gdy Zamarznie Płyn w Chłodnicy?

Absolutnie nie wolno uruchamiać silnika, dopóki układ nie zostanie rozmrożony w naturalny sposób. Po rozwiązaniu problemu z zamarzniętym płynem należy przeprowadzić jego całkowitą wymianę.

Proces wymiany rozpoczyna się od całkowitego opróżnienia układu i przepłukania go specjalnym preparatem czyszczącym. Następnie system należy przepłukać czystą wodą destylowaną, aby usunąć pozostałości starego płynu i środka czyszczącego. Nowy płyn należy wlewać powoli, aby uniknąć zapowietrzenia układu.

Przeczytaj także: Woda mineralna Józef: Zalety

Woda Destylowana - Alternatywne Zastosowania

Woda destylowana znajduje zastosowanie nie tylko w motoryzacji. Używana jest przede wszystkim w różnych gałęziach przemysłu. Jest ważnym elementem przy produkcji kosmetyków, leków czy odbitek fotograficznych. Bardzo często woda destylowana jest także używana do tworzenia luster kryształowych czy bombek choinkowych. Jednak z powodzeniem możesz korzystać z niej w swoim gospodarstwie domowym oraz garażu.

Wielu mechaników zaleca stosowanie samej wody destylowanej jako płynu chłodzącego w chłodnicy samochodowej. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko korozji oraz osadzania kamienia wewnątrz jednostki napędowej pojazdu.

Dlaczego warto korzystać z wody destylowanej w przypadku chłodnicy? Przede wszystkim, jak już wspomnieliśmy, nie zawiera ona minerałów i zanieczyszczeń. Jest to więc bezpieczna substancja, która nie zniszczy poszczególnych elementów układu. Oprócz tego woda destylowana ma wyższy współczynnik wymiany ciepła.

Jeśli masz wodę destylowaną, warto dokupić do zestawu koncentrat płynu chłodniczego. W jego składzie znajduje się najczęściej glikol monoetylenowy lub propylenowy. Zazwyczaj substancja jest wzbogacona także dodatkami antykorozyjnymi. Koncentrat płynu chłodniczego należy wymieszać z wodą destylowaną w odpowiednich proporcjach.

Woda destylowana jest idealną substancją do uzupełnienia poziomu płynu w akumulatorze. Warto wozić ze sobą ciecz szczególnie w upalne dni. Praca samochodu w wysokich temperaturach sprawia, że poziom elektrolitu w baterii może się znacząco obniżyć.

Woda destylowana sprawdzi się także podczas mycia samochodu. Wielu specjalistów zajmujących się detailingiem korzysta z niej w trakcie swojej pracy. Woda destylowana przyda się na sam koniec mycia do spłukania samochodu. Dzięki temu na lakierze pojazdu nie pozostaną plamy z twardej wody. Dodatkowo woda destylowana eliminuje nieprzyjemne zapachy, które czasami mogą pojawić się po myciu samochodu wodą z kranu.

Mieszanie Płynu do Chłodnic z Wodą

Tak, można to robić. W sytuacjach awaryjnych dolanie wody do układu chłodzenia napełnionego dedykowanym płynem jest absolutnie dopuszczalne i nie spowoduje żadnych przykrych konsekwencji dla silnika. Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • do układu chłodzenia dolewaj tylko wody demineralizowanej! W procesie produkcji została ona oczyszczona z normalnie obecnych w cieczy minerałów, które powodują osadzanie się kamienia. Woda demineralizowana dostępna jest powszechnie w hipermarketach (używa się jej do żelazek), sklepach motoryzacyjnych i na stacjach paliw. Bezwzględnie unikaj mieszania płynu chłodniczego z wodą z kranu albo mineralną, a jeśli będziesz do tego zmuszony, koniecznie po usunięciu awarii wymień zawartość układu chłodzenia na dedykowane chłodziwo;
  • pamiętaj, że rozcieńczanie płynu chłodniczego wodą zmienia jego właściwości fizyczne - temperaturę wrzenia i krzepnięcia. Jeśli dolewka była duża, np. 5 litrów wody, wtedy koniecznie dolej do układu koncentrat płynu do chłodnic. Wymiesza się on z wodą w silniku. Celem sprawdzenia jakości chłodziwa w układzie można użyć jednorazowych testerów, które wskażą temperaturę krzepnięcia płynu;

Kolor Płynu Chłodniczego - Czy Ma Znaczenie?

Kolory zazwyczaj nie mają znaczenia. Tak naprawdę większość obecnych na rynku płynów chłodniczych bazuje na glikolu etylenowym, a w opisie produktu można znaleźć informację o tym, że są mieszalne z innymi chłodziwami.

Kolor płynu chłodniczego ma tak naprawdę na celu wskazanie, że układ nie jest napełniony wodą. Ponadto, jaskrawa barwa pozwala łatwo zidentyfikować wycieki.

Jak Wybrać Najlepszy Płyn do Chłodnic?

W wyborze odpowiedniego płynu do chłodnic pomoże instrukcja obsługi pojazdu. Zawsze należy stosować środki aprobowane przez producenta (dotyczy do też oleju, płynu do wspomagania kierownicy itd.), spełniające określone normy eksploatacyjne. W razie wątpliwości warto udać się do sklepu motoryzacyjnego, w którym obsługa dobierze odpowiednie chłodziwo na podstawie nr. VIN pojazdu.

Pamiętaj! Płyn do chłodnic jest silnie trujący!

Konserwacja Układu Chłodzenia

Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia i uniknąć problemów związanych z używaniem niewłaściwych płynów, warto regularnie przeprowadzać jego konserwację. Monitorowanie poziomu płynu chłodniczego oraz jego jakości powinno stać się rutyną. Warto również inwestować w płyny chłodnicze wysokiej jakości, które zawierają dodatki zapobiegające korozji i osadzaniu się kamienia, co znacznie wydłuży żywotność układu.

Podsumowanie

Odpowiedź na tytułowe pytanie jest jedna woda to absolutnie zły wybór! Pomysły kierowców, którzy latem zalewają silniki wodą, zaś jedynie zimą uzupełniają je płynem chłodzącym są delikatnie mówiąc niewłaściwe. Płyn chłodzący to jedyny słuszny wybór, chyba, że jesteśmy kierowcami sportowymi w trakcie wyścigu płyn może być zbyt niebezpieczny dla uczestników.

Aby zapewnić chłodnicy odpowiednie środowisko do pracy, należy dostarczyć jej odpowiednio dobranej substancji płynnej. Po wykonaniu tej czynności można rozpocząć eksploatację pojazdu, nie zapominając przy tym o regularnych kontrolach. Przynajmniej raz w miesiącu należy sprawdzać stan płynu chłodzącego. Jeśli spotkamy się z sytuacją, że poziom jest niższy niż zalecany, należy bezzwłocznie uzupełnić braki. W zimie, okresie wymagającym szczególnej dbałości o silnik, należy sprawdzić temperaturę zamarzania płynu. Jeśli jest zbyt niska należy wymienić go na właściwy lub udoskonalić jego możliwości (obniżyć temperaturę zamarzania) dolewając koncentrat płynu chłodniczego.

Szczególnie w przypadku starszych aut warto regularnie kontrolować szczelność układu i sprawdzać czy nie ma wycieków. To jak często będziemy musieli wymieniać płyn w chłodnicy zależy od wielu czynników. Na częstotliwość procesu rzutuje rodzaj użytej cieszy oraz wymagania przedstawione w instrukcji obsługi pojazdu przez producenta. Najczęściej okres ten oscyluje w okolicach 1-3 lat, w niektórych przypadkach będąc nieznacznie wydłużonym.

Tabela Porównawcza Właściwości Wody i Płynu Chłodniczego

Właściwość Woda Destylowana Płyn Chłodniczy
Temperatura Zamarzania 0°C Do -35°C (zależnie od składu)
Temperatura Wrzenia 100°C 110-130°C
Ochrona przed Korozją Brak Zawiera inhibitory korozji
Ochrona przed Osadzaniem się Kamienia Brak (może powodować osadzanie się) Zawiera dodatki zapobiegające osadzaniu się kamienia
Właściwości Smarne Słabe Lepsze, chroni pompę wody

tags: #woda #destylowana #do #chłodnicy #zimą

Popularne posty: