Wkłady Filtrów Powietrza Romet: Rodzaje i Znaczenie

Filtry powietrza są płucami naszych motocykli, dlatego istotnie ważna jest odpowiednia filtracja powietrza i spalin. Paliwo w silniku motocykla spala się z udziałem tlenu.

Im więcej tlenu otrzymuje silnik, tym jest wydajniejszy. Niestety jakość powietrza w miastach jest zła, ponieważ jest zanieczyszczone pyłami, sadzą itp. Jeśli takie powietrze zostanie dostarczone do silnika motocykla, doprowadzi to do niepełnego spalania benzyny, zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. W najgorszym wypadku może dojść do awarii silnika.

Rola i Umiejscowienie Filtra Powietrza

Zasadniczą rolą filtra powietrza jest eliminacja zanieczyszczeń. Filtr znajduje się z boku motocykla, w pobliżu zaworu powietrza dolotowego. Wewnątrz posiada jedną lub więcej warstw membran filtracyjnych. Przechodząc przez nie, powietrze zostaje oczyszczone i trafia do szczelnej komory spalania silnika.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Obecnie, w motocyklach najczęściej stosuje się filtry z wkładami papierowymi (suchymi) lub gąbkowymi (mokrymi, nasączanymi olejem). Poniżej omówione są poszczególne rodzaje filtrów:

Filtr Papierowy

Filtr papierowy pasuje do większości motocykli. Jako element filtracyjny wykorzystany został materiał przypominający gruby papier. Jego mikro pory przepuszczają powietrze, ale zatrzymują cząstki stałe. Papier jest jednym z najlepszych materiałów pod względem stosunku zdolności filtracyjnej do przepustowości. Filtr może posiadać jedną lub więcej membran papierowych, ułożonych jedna na drugiej. Ta druga opcja jest znacznie bardziej wydajna, ponieważ posiada dużo grubszą warstwę filtracyjną. Są stosowane głównie w motocyklach ulicznych i działają dobrze, dopóki nie zamokną.

Przeczytaj także: Wkład filtra Zipp Vapor 2011

Filtr Gąbkowy

Filtr gąbkowy jest montowany w motocyklach sportowych i enduro. Filtr piankowy jest impregnowany olejem, który poprawia oczyszczanie powietrza. Pianka jest tu zaangażowana tylko jako podpora i baza dla oleju. Aby filtr działał prawidłowo, pianka w filtrze musi być nasączona olejem.

Filtry o Niskiej (Zerowej) Rezystancji

Membrany filtracyjne w filtrach o niskiej rezystancji wykonane są ze specjalnej tkaniny, czyli gazy wewnątrz metalowej obudowy. Filtry te działają doskonale i zapewniają dobry przepływ powietrza. Filtr jest wypełniony olejem. Sama gaza jest nasączona olejem, który przyciąga najmniejsze cząsteczki. W przeciwieństwie do filtrów papierowych, wielowarstwowy filtr z gazy zatrzymuje większość zawieszonych cząstek nie tylko na swojej powierzchni, ale także w swojej grubości. Do czyszczenia możesz użyć mydła i wody, a następnie dokładnie go wysuszyć przed olejowaniem.

Objawy Zabrudzonego Filtra Powietrza

Brudny filtr przepuszcza bardzo mało powietrza do cylindrów, a zauważamy to w zmniejszonej mocy przy pokonywaniu średnich prędkości. Kolejnym objawem zabrudzonego filtra jest większe zużycie paliwa (średnio o 10 procent więcej niż zwykle) oraz zwiększone zużycie oleju. Jeśli nie zainterweniujesz przy pierwszych oznakach, może się to skończyć na tym, że filtr po prostu zapadnie się wewnątrz i silnik będzie miał najwyżej 20 godzin aktywnej jazdy... Co można zrobić, gdy już Ci się to przytrafi? To zależy od filtra. Filtr papierowy wystarczy wymienić na nowy, piankowy wystarczy dokładnie umyć i nasączyć czystym olejem.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Wymiana filtra powietrza powinna być przeprowadzana według wytycznych, podanych przez producenta pojazdu. Filtr traci swoje właściwości filtracji już po 10 tysiącach kilometrów. Aby silnik nadal utrzymywał swoją sprawność i nie przedostawały się do niego zanieczyszczenia, zaleca się wymianę do 5-10 tysięcy kilometrów. Jeżeli podróżujemy po miejscach o znacznym zapyleniu, zalecane jest skrócenie tego czasu nawet do 4-7 tysięcy kilometrów. Wilgotność powietrza w okresie jesiennym i wiosennym też wymaga szczególnej uwagi na system filtrów powietrza. Ponieważ pył i wilgoć występują na przemian, przyspiesza to zanieczyszczenie filtrów.

Konsekwencje Zaniedbania Filtra Powietrza

Jeżeli filtr powietrza nie będzie działał tak jak powinien, zanieczyszczenia przedostaną się z powietrzem do środka silnika. Układ sterujący wtryskiem dobiera ilość paliwa do ilości zassanego powietrza, brudny filtr może znacznie zredukować powietrze przedostające się do komory spalania, działa wtedy tak, jakby przepustnica była zamknięta. Jeśli filtr o ograniczonej wydajności nie zostanie wymieniony na czas, nastąpi reakcja łańcuchowa: cząstki przedostaną się do silnika i go zniszczą.

Przeczytaj także: Rodzaje wkładów do filtrów powietrza

Dodatkowe Wskazówki

Ważne jest częste czyszczenie filtra, używanie dobrego oleju do natłuszczania filtra, a w przypadku dużego narażenia na pył, używanie specjalnej, gąbkowej nakładki na filtr, która utrudni przedostanie się pyłu wraz z zasysanym powietrzem.

Filtry Powietrza w Skuterach Dwusuwowych

Filtr powietrza to kluczowy element w systemie dolotowym skutera dwusuwowego o pojemności 50 cm³, takiego jak Keeway, CPI, Romet i wiele innych marek. Ten rodzaj skutera jest popularny ze względu na swoją kompaktową budowę i łatwość obsługi.

Wygląd i Funkcja

Wkład filtra powietrza to zazwyczaj gąbka lub materiał włóknisty o określonym kształcie i rozmiarze, który jest zamocowany w plastikowej obudowie. Filtry powietrza do skuterów 2T zwykle mają prosty kształt, dopasowany do obudowy filtra powietrza w skuterze. Wkład filtra powietrza działa jako bariera dla drobnych cząstek kurzu, piasku, owadów i innych zanieczyszczeń, które mogą dostawać się do silnika wraz z powietrzem. Skuteczna filtracja powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności i żywotności silnika.

Lokalizacja Filtrów w Pojazdach

Nawet doświadczeni mechanicy mają czasami nie lada problem, aby znaleźć lokalizację filtra kabinowego, powietrza czy paliwowego. No, gdzie „oni” schowali ten filtr - takie słowa cisną się na myśl, kiedy użytkownik pojazdu lub mechanik bezskutecznie próbują odszukać filtr paliwa, powietrza, oleju lub kabinowy. Warto w tym miejscu zdawać sobie sprawę z tego, że przeróżne utrudnienia i niedogodności w tym zakresie nie są efektem bezmyślności lub złośliwości konstruktorów, a jedynie następstwem optymalizacji i cięcia kosztów. Najczęściej chodzi o to, że wybrane zespoły napędowe lub instalacje klimatyzacji stosowane są w wielu różnych modelach danej marki, a nierzadko także w wielu różnych modelach różnych producentów. Taka unifikacja sprawia, że w jednym aucie wymiana filtrów trwa kilkanaście minut, a w innym - z tym samym silnikiem - ponad godzinę. Ten sam silnik może być przecież zamontowany poprzecznie lub wzdłużnie, różnią się także gabaryty aut i ilość miejsca pod maską.

Filtr Powietrza w Samochodach

Zazwyczaj najłatwiej go znaleźć, ponieważ na ogół mieści się w dużej kasecie, doskonale widocznej po otwarciu maski z lewej lub z prawej strony silnika. Ale w niektórych samochodach sprawa nie jest już taka prosta. Doskonałym przykładem jest 3-litrowy turbodiesel BMW. Znajdziemy go np. w modelu X5 E70. Filtr powietrza ma imponujące rozmiary, walcowaty kształt i znajduje się w obudowie niemal zintegrowanej z deklem zaworowym. Żeby ją rozebrać, trzeba odkręcić nawet korek wlewu oleju, który przechodzi przez jej górną część.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Kymco Super 8 2T - dlaczego jest ważny?

Filtr Kabinowy

Tu najpopularniejsze są trzy lokalizacje - pod maską w okolicy podszybia, w kabinie - pod schowkiem pasażera, w kabinie za schowkiem pasażera (aby się dostać do filtra należy wymontować schowek lub otworzyć klapkę w jego wnętrzu), w kabinie w konsoli centralnej, w kabinie w okolicy pedału gazu. Dla przykładu - aby wymienić filtr kabinowy w Fordach Focus MK2 czy Volvo V50 I, należy odkręcić pedał gazu. W innym przypadku w zasadzie nie da się wymienić filtra.

Filtr Paliwa

W samochodach z silnikami wysokoprężnymi filtr znajduje się zazwyczaj w okolicy pompy wtryskowej lub pompy wysokiego ciśnienia. Może to być filtr puszkowy lub wkład filtra zamknięty w obudowę metalowej lub z tworzywa sztucznego. W samochodach z silnikami benzynowymi do wspomnianych lokalizacji dochodzą jeszcze dwie - pod samochodem w pobliżu zbiornika z paliwem lub w zbiorniku paliwa. Na rynku spotykamy także samochody benzynowe z niewymiennym filtrem paliwa.

Filtr Oleju

Filtr oleju zazwyczaj przykręcony jest bezpośrednio do bloku silnika lub do jakiegoś elementu połączonego z blokiem (wspornika lub chłodnicy oleju). Na ogół filtry oleju znajdują się w przedniej części samochodu (między silnikiem a chłodnicą), ale często zdarza się, że są umieszczone z innej strony, np. pod kolektorem wydechowym.

Utrudniony Dostęp a Wymiana Filtrów

Nie jest tajemnicą, że utrudniony dostęp do jednego z filtrów „kusi” aby pominąć jego wymianę i niestety tak czasami się dzieje nawet w profesjonalnych warsztatach.

tags: #wkład #filtra #powietrza #romet #rodzaje

Popularne posty: