Wilgotność Powietrza w Garażu Podziemnym: Przyczyny, Skutki i Rozwiązania

Wilgoć w garażu to problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak rozwój pleśni, korozja metalowych elementów oraz ogólny spadek trwałości przechowywanych tam przedmiotów. Często pojawia się w wyniku niedostatecznej wentylacji, braku odpowiedniej izolacji, a także wprowadzania wilgoci z zewnątrz, na przykład przez samochody po deszczu czy śniegu.

Zwykle stanowią one zaskoczenie dla mieszkańców czy zarządcy, choć obiektywnie rzecz biorąc, ich pojawienie się było w wielu przypadkach do przewidzenia. W eksploatacji budynków mieszkalnych łatwo o usterki i uszkodzenia, które mogą degradować obiekt, przyczyniać się do strat finansowych oraz zagrażać bezpieczeństwu osób.

ALSAN® DOM - grupa produktów do wykonania płynnych hydroizolacji posadzek, balkonów, tarasów, schodów, przydomowych fontann oraz garaży. Żywice z grupy ALSAN® DOM umożliwiają wykonanie ciężkiej hydroizolacji, warstw przeciwwilgociowych oraz małych i dużych napraw.

Przyczyny Wilgoci w Garażu Podziemnym

Wilgoć w garażu może powstawać na różne sposoby, a jej obecność często wiąże się z poważnymi problemami dla właścicieli garaży. Główne źródła wilgoci to opady atmosferyczne, topniejący śnieg oraz kondensacja pary wodnej na zimnych powierzchniach.

Dodatkowo poziom wilgotności zwiększa się, gdy wprowadzamy do garażu samochód po jeździe w deszczu czy po zaśnieżonej nawierzchni. Brak odpowiedniej wentylacji również przyczynia się do problemu. Bez stałej cyrkulacji powietrza wilgoć nie ma możliwości odparowania, co prowadzi do jej kumulacji. Właściwa izolacja ścian i podłogi garażu odgrywa ważną rolę w zapobieganiu przedostawania się wilgoci z zewnątrz. Kolejnym czynnikiem jest brak odpowiednich systemów odprowadzania wody.

Przeczytaj także: Poradnik: walka z wilgocią w mieszkaniu

Lista możliwych błędów wykonawczych wpływających na zawilgocenie obejmuje też: źle wykonane dylatacje, powodujące wycieki, nieszczelności ścian mających styczność z gruntem, nieodpowiednie pokrycie stropu i brak obróbek blacharskich kominów wentylacyjnych. Kondensację wilgoci powodują też źle zaizolowane izolacje przejść instalacyjnych, brak ocieplenia ścian i stropu, obecność w powietrzu mieszaniny powietrza z sublimatami solnymi wchłanianymi przez strop i ściany, złe zaprojektowanie płyty powierzchni jezdnej podatnej na spękania i uszkodzenia hydroizolacji, zaleganie wody naniesionej przez pojazdy, która w obecności soli jezdnej powoduje korozję posadzki i inne.

Częstym problemem zgłaszanym przez użytkowników jest wilgoć na wewnętrznej ścianie piwnicy w garażu podziemnym, prowadząca do uszkodzeń tynku. Po przeprowadzonym remoncie, wilgoć nadal się pojawia, co sugeruje, że nie jest to problem z podciąganiem wody z gruntu, lecz z kondensacją wilgoci z powietrza.

Rodzaje Izolacji

Powszechnie do ochrony wodoszczelnej i przeciwwilgociowej stosuje się izolacje typu lekkiego, średniego i ciężkiego.

  • Izolacje typu lekkiego: stosuje się na obszarach, gdzie poziom wód gruntowych jest niski, grunty są przepuszczalne (piaskowo-żwirowe), brak jest parcia hydrostatycznego wód na podziemną (garażową) część budynku, a wody opadowe są szybko odprowadzane z pobliża ścian garażowych.
  • Izolacje typu średniego: stosuje się zwykle na terenach o niskim poziomie wód gruntowych, obiektach posadowionych na gruntach gliniastych i ilastych o spowolnionej przepuszczalności. Układane są na ściany fundamentowe do wysokości około 50 cm ponad strefą wód zawieszonych.
  • Izolacje typu ciężkiego: winny sięgać do wysokości co najmniej 50 cm ponad poziom wody gruntowej.

Skutki Wilgoci w Garażu

Na skutek zbyt wysokiej wilgotności dochodzi do korozji samochodów, rowerów, narzędzi czy innych przedmiotów metalowych znajdujących się w garażu. Szczególnie zimą, gdy na drogi wysypywana jest sól i dostaje się ona na podwozia samochodów. Szacuje się, że przy wilgotności względnej powyżej 60% powstają idealne warunki do rozwoju rdzy, natomiast przy 70% na powierzchniach w garażu zaczyna się pojawiać pleśń. Powoduje ona stęchły zapach, przebarwienia na ścianach, problemy z oddychaniem, takie jak kaszel, świszczący oddech i duszności oraz alergie - kichanie, katar i swędzenie oczu. Optymalna wilgotność względna powietrza w garażu to 30-60%.

Metody Zapobiegania i Usuwania Wilgoci

Na szczęście istnieje kilka skutecznych metod, które pozwalają zminimalizować wilgotność w garażu, chroniąc w ten sposób jego wnętrze oraz przechowywane tam przedmioty.

Przeczytaj także: Wakacje w Bodrum

Wentylacja

Zapewnienie podstawowej wentylacji jest bardzo ważne w walce z wilgocią w garażu. Odpowiednia cyrkulacja powietrza pomaga w odparowywaniu wilgoci, co znacząco redukuje ryzyko kondensacji i rozwoju pleśni. W przypadku garaży ogrzewanych wymagana jest wentylacja grawitacyjna. Nadmierna wilgotność powietrza w garażu może być spowodowana niewystarczającą wydajnością lub nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu wentylacji.

Osuszacze Powietrza

Inwestycja w osuszacz powietrza przeznaczony do garażu jest szczególnie polecana dla osób, które z różnych powodów mają problem z nadmierną wilgocią. Takie urządzenie skutecznie redukuje wilgoć, eliminując ryzyko kondensacji i rozwoju pleśni. Osuszacz powietrza działa poprzez zbieranie wilgoci z powietrza i skraplanie jej, co prowadzi do obniżenia poziomu wilgotności w pomieszczeniu.

Dogrzewanie Garażu

Dogrzewanie wnętrza garażu poprzez montaż przenośnej klimatyzacji, jest skutecznym sposobem na utrzymanie niskiego poziomu wilgotności. Ciepłe powietrze generowane przez te urządzenia przeciwdziała skraplaniu się wody na zimnych powierzchniach. Dobrze dobrane urządzenie klimatyzacyjne zapewni nie tylko komfort termiczny, ale także ochroni przed szkodliwym działaniem wilgoci, przyczyniając się do utrzymania garażu w dobrym stanie technicznym.

Termoizolacja

Skraplanie się pary wodnej na ścianach lub suficie często jest spowodowane niskimi temperaturami, zwłaszcza zimą. Skutecznym sposobem na to jest izolacja cieplna garażu - od zewnątrz styropianem lub wełną mineralną. Od wewnątrz ściany pokrywamy folią paroizolacyjną, natomiast podłogę betonową można pokryć żywicą poliasparginową, która posiada dużą odporność mechaniczną i chemiczną oraz zapobiega kondensacji pary wodnej.

Inne Metody

  • Ogrzewanie garażu: Najtańsze, ale i najdroższe w eksploatacji jest elektryczne, np. popularny termowentylator. Droższe w zakupie, ale bardziej opłacalne w użytkowaniu będzie ogrzewanie gazowe lub olejowe.
  • Odprowadzanie (drenaż) wody: W garażu murowanym warto zainstalować odpływ z kratką oraz rynny.
  • Osuszanie samochodu: Przed wjechaniem do garażu mokrym samochodem dobrze jest pozostawić go na kilka minut na zewnątrz.
  • Przechowywanie odpowiednich rzeczy i utrzymywanie porządku w pomieszczeniu: Duża ilość przedmiotów zakłóca cyrkulację powietrza, co pogarsza skuteczność wentylacji i sprzyja zawilgoceniu.

Tabela: Czynniki Wpływające na Wilgotność w Garażu i Metody Zaradcze

Czynnik Skutek Metoda Zaradcza
Niedostateczna wentylacja Kumulacja wilgoci, rozwój pleśni Montaż okien, kratek wentylacyjnych, osuszaczy powietrza
Brak izolacji Przedostawanie się wilgoci z zewnątrz Ocieplenie ścian i podłogi, hydroizolacja
Wprowadzanie wilgoci przez pojazdy Zwiększenie wilgotności wewnątrz Osuszanie pojazdu przed wjazdem, odprowadzanie wody
Kondensacja pary wodnej Zawilgocenie powierzchni, korozja Dogrzewanie garażu, termoizolacja

Podsumowując, jeżeli zauważamy wilgoć na ścianie w garażu należy umiejscowić źródło zawilgocenia, naprawić przyczynę oraz usunąć szkody, które powstały.

Przeczytaj także: Poradnik pomiaru wilgotności

tags: #wilgotność #powietrza #w #garażu #podziemnym #problem

Popularne posty: