Funkcje wężyka podciśnienia od filtra powietrza w VW Touran
- Szczegóły
Wężyk podciśnienia od filtra powietrza pełni kluczową rolę w prawidłowym działaniu układu dolotowego w samochodach takich jak VW Touran. Jego głównym zadaniem jest dostarczanie świeżego powietrza do siłowników, co ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy silnika.
Rola wężyka podciśnienia
Ten przewód, wychodzący z obudowy filtra powietrza, jest podłączony do różnych elementów, w tym elektrozaworów i króćca atmosferycznego. W starszych modelach samochodów, takich jak Uno, podobny przewód łączył filtr powietrza z gaźnikiem.
Wężyk podciśnienia od filtra powietrza jest kluczowy dla prawidłowego działania układu, ponieważ dostarcza świeże powietrze do siłowników.
Gdy silnik jest zimny, wężyk podciśnienia otwiera klapkę, która zasysa ciepłe powietrze ogrzane przez kolektor, co poprawia pracę silnika w niskich temperaturach. Dzieje się tak, ponieważ katalizator zaczyna skutecznie pracować dopiero powyżej temperatury ok. 300 do 350 °C, jest w tym czasie konieczne zastosowanie innych skutecznych sposobów redukcji emisji. Aby w fazie nagrzewania zimnego silnika, przy bardzo bogatej mieszance, zapewnić wystarczającą ilość tlenu do przebiegu tej reakcji, do strumienia spalin doprowadzane jest dodatkowe powietrze.
Objawy i diagnoza nieszczelności
Nieszczelność w układzie podciśnienia może prowadzić do różnych problemów, takich jak spadek mocy silnika. Użytkownik, który zauważył brak mocy w swoim VW Passat B5, odkrył, że przyczyną był uszkodzony króciec od pompy vacum. Innym przykładem jest sytuacja, w której zaślepienie wężyka podciśnienia idącego do filtra powietrza przywróciło normalną pracę silnika.
Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy
Objawy nieszczelnego układu dolotowego mogą być mylące, ponieważ przypominają awarie innych podzespołów. Niemniej jednak, warto zwrócić uwagę na następujące symptomy:
- Spadek mocy silnika
- Szumy podczas przyspieszania
- Nierówna praca silnika
- Wzrost zużycia paliwa
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Metody diagnozowania nieszczelności
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić kilkoma prostymi metodami:
- Użycie łatwopalnego aerozolu: Rozpyl środek (np. sprej do wspomagania rozruchu) nad elementami układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik zassie środek, co wpłynie na jego pracę.
- Wykorzystanie dymu: Wprowadź dym (np. z e-papierosa) do układu dolotowego i obserwuj, gdzie wydostaje się na zewnątrz.
- Pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym: Użyj wakuometru, aby zmierzyć podciśnienie. Nieprawidłowe wartości mogą wskazywać na nieszczelność.
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Naprawa nieszczelności
Naprawa nieszczelności zależy od przyczyny problemu. Uszkodzone elementy, takie jak gumowe rury, zwykle wymagają wymiany. W przypadku nieszczelności na połączeniach można wymienić uszczelki. Awarie układu recyrkulacji spalin (EGR) mogą wymagać czyszczenia lub wymiany zaworów podciśnieniowych. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.
Wpływ na wydajność silnika i tuning
Tuningowy układ dolotowy, taki jak MST Performance, może poprawić przepływ powietrza, co przekłada się na przyrost mocy silnika rzędu 5-7 KM. Dodatkowo, poprawia reakcję przepustnicy, zwiększając elastyczność silnika.
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.
Podsumowanie
Wężyk podciśnienia od filtra powietrza w VW Touran jest istotnym elementem układu dolotowego, wpływającym na pracę silnika. Regularne sprawdzanie szczelności i dbałość o stan wężyków podciśnienia może zapobiec problemom z mocą i wydajnością silnika.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
tags: #wężyk #podciśnienia #od #filtra #powietrza #vw