Wąż z gaźnika do filtra powietrza w Vectrze – budowa i problemy

Kolektor dolotowy to jeden z najważniejszych elementów układu dolotowego samochodu, który zapewnia wystarczające zaopatrzenie cylindrów w niezbędną mieszankę paliwa i tlenu. Element ten, zwany również kolektorem ssącym, ma za zadanie doprowadzać tlen lub mieszankę paliwowo-powietrzną równomiernie do komór spalania. W silnikach spalinowych kolektor dolotowy rozdziela strumień powietrza, bądź mieszanki paliwowo-powietrznej z kanału dolotowego i kieruje go równomiernie do komory spalania.

Funkcja kolektora dolotowego w samochodzie

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.

Przyczyny usterek w kolektorze ssącym

Za powstawanie problemów w obrębie kolektora dolotowego mogą odpowiadać różne przyczyny. Najczęstszą przyczyną usterki kolektora dolotowego są obciążenia spowodowane wysoką temperaturą i jej wahaniami. W pobliżu silnika kolektor jest narażony na działanie wysokich temperatur, co prowadzi do jego szybszego zużycia. W nowoczesnych pojazdach coraz częściej stosowane są różne rozwiązanie proekologiczne.

Jednym z nich jest system recyrkulacji spalin, który jest w stanie znacząco obniżyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jednak ponieważ spaliny z silnika kierowane są z powrotem do rury dolotowej, rury ulegają zabrudzeniu, a nawet całkowitemu zatkaniu. Powodem są pozostałości po spalaniu w postaci cząstek stałych i składników oleju zawartych w spalinach.

Gdy do cylindrów dostaje się zbyt dużo powietrza nie musi to zawsze oznaczać, że kolektor dolotowy jest pęknięty. Znacznie częściej kolektor dolotowy zasysa powietrze, ponieważ uszczelka tego elementu ulega zużyciu. Element ten jest wykonany z tworzywa sztucznego lub gumy, dlatego w wyniku starzenia się oraz działania wysokiej temperatury może nie przylegać szczelnie do kolektora lub stać się kruchym i z łatwością pęknąć.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Typowe objawy uszkodzonego kolektora dolotowego

Jeśli kolektor dolotowy jest uszkodzony, często pojawiają się typowe objawy. Na przykład pęknięty kolektor dolotowy lub uszkodzona uszczelka często sprawiają, że silnik zasysa niepotrzebne powietrze. To tak zwane “lewe” powietrze powoduje zakłócenia w procesie spalania, gdyż wpływa ono negatywnie na stosunek powietrza do paliwa, który zostaje wytrącony z równowagi i nie jest już utrzymywany na prawidłowym poziomie.

Uszkodzony kolektor dolotowy często powoduje ospałą pracę silnika. Słabo pracujący silnik daje o sobie znać przede wszystkim poprzez mniejsze przyspieszenie. Kierowca samochodu często najpierw zauważa usterkę kolektora dolotowego, gdy jego pojazd traci moc. Usterka kolektora ssącego często objawia się wahaniami prędkości obrotowej silnika i jego nierówną pracą, która staje się odczuwalna już na biegu jałowym. Oprócz wymienionych objawów, brudny lub pęknięty kolektor dolotowy może również powodować drgania powstające w wyniku złej pracy silnika.

Problem z kolektorem ssącym - wymieniać czy czyścić?

W przypadku problemów z kolektorem dolotowym często pojawia się pytanie: wymieniać czy czyścić? Odpowiedź na to pytanie zależy od rodzaju wady. Jeśli kolektor dolotowy jest pęknięty lub w inny sposób uszkodzony, samo czyszczenie nic nie da. Układ dolotowy powinno czyścić się za pomocą środków chemicznych przeznaczonych do skutecznego usuwania nagromadzonego nadgaru. W przypadku zabrudzonego kolektora dolotowego, który sprawia problemy, o dalszym postępowaniu decyduje niekiedy stopień zanieczyszczenia i sama budowa elementu.

Niektóre specjalistyczne firmy oferują profesjonalny remont i czyszczenie wszystkich rodzajów kolektorów dolotowych. Jeśli jednak kolektor ssący zawiera klapy wirowe, samo czyszczenie jest często zbyt skomplikowane i nierzadko nie daje porządanego efektu. Jeśli po dokładnej diagnozie okaże się, że kolektor dolotowy jest uszkodzony, należy wymienić ten element. Części układu dolotowego takie jak kolektor ssący nie nadają się do naprawy, a ich czyszczenie nie przynosi długotrwałych eftektów.

Jak sprawdzić nieszczelność w dolocie?

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim. Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie.

Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Procedura wymiany kolektora dolotowego

Procedura wymiany kolektora dolotowego może się różnić w zależności od pojazdu i zamontowanego silnika.

  1. Przygotuj się do wymiany: Przed wymianą kolektora dolotowego należy wykonać pewne prace wstępne. W zależności od modelu może to obejmować najpierw usunięcie filtra powietrza lub przewodu doprowadzającego powietrze.
  2. Wymontuj kolektor dolotowy: Kolejnym krokiem w naprawie jest wymontowanie kolektora ssącego.
  3. Przygotuj instalację: Następnie należy przygotować montaż nowego kolektora dolotowego. Jeśli kolektor dolotowy nie jest dostarczany z uszczelkami, zaleca się je zakupić oddzielnie.
  4. Zamontuj kolektor dolotowy: Ostatnim krokiem jest montaż sprawnie działającego kolektora dolotowego. Montaż części odbywa się w odwrotnej kolejności do demontażu.

Jednak w celu zdiagnozowania innych możliwych usterek w silniku, warto wcześniej przyjrzeć się kanałom dolotowym na głowicy cylindra.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

tags: #wąż #z #gaznika #do #filtra #powietrza

Popularne posty: