Guma od Gaźnika do Filtra Powietrza: Rodzaje i Wymiana
- Szczegóły
Guma filtra powietrza jest bardzo przydatnym akcesorium do silnika, ponieważ jest to miejsce, w którym przefiltrowane powietrze przepływa z obudowy filtra powietrza do gaźnika. Jakość wykonania oraz materiały zastosowane w łączniku zapewniają najwyższą jakość produktu.
Rola Filtrów w Motocyklach
Filtry motocyklowe pełnią kluczową rolę w zapewnianiu optymalnej pracy silnika i układów pomocniczych. Odpowiednio dobrane filtry powietrza, filtry paliwa i filtry oleju pomagają zachować czystość układu spalania, zmniejszają zużycie podzespołów i poprawiają osiągi pojazdu.
Rodzaje Filtrów Motocyklowych i Ich Zastosowanie
- Filtry powietrza - oczyszczają powietrze dostające się do silnika.
- Filtry paliwa - zapobiegają dostawaniu się zanieczyszczeń do układu wtryskowego lub gaźnika.
- Filtry oleju - eliminują zanieczyszczenia i drobiny metalu z układu smarowania.
- Filtry oparów - minimalizują emisję substancji lotnych.
Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach Motocyklowych
Każdy filtr do motocykla składa się z kilku kluczowych elementów:
- Obudowa - metalowa lub plastikowa, zapewniająca stabilność i ochronę elementów filtracyjnych.
- Element filtrujący - może być wykonany z papieru, bawełny, włókna szklanego lub metalu.
- Uszczelnienia - zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń poza filtr.
Najczęściej stosowane materiały to:
- Bawełna - stosowana w wysokowydajnych filtrach powietrza.
- Celuloza - powszechnie używana w filtrach paliwa.
- Siatka metalowa - stosowana w filtrach wielokrotnego użytku.
Typy Filtrów Powietrza
Wyróżniamy dwa podstawowe typy filtrów powietrza:
Przeczytaj także: Aprilia RX 50 - konserwacja filtra powietrza
- Filtr Powietrza Mokry: W filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona.
- Filtr Powietrza Suchy: W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.
Konserwacja i Wymiana Filtrów
Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.
W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.
Częstotliwość Wymiany Filtrów Motocyklowych
Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także użytkowania motocykla. W twoim przypadku, te liczby mogą być wyraźnie inne. Przed wymianą zwróć uwagę na czynności, które przygotują motocykl i filtr do wymiany. Po wyborze i mocowaniu, o filtr będziesz też musiał dbać. Pamiętaj, że niektóre działania są związane ściśle z danym typem filtra i stosowanym tam materiałem.
| Rodzaj Filtra | Częstotliwość Wymiany |
|---|---|
| Filtry powietrza i paliwa | Co 5000-10000 km |
| Filtry oleju | Przy każdej wymianie oleju |
- filtr powietrza warto wymienić co rok lub po przejechaniu 6-12 tys. km,
- filtr paliwa warto wymienić co 1-2 lata lub po przejechaniu 10-15 tys. km,
- filtr oleju warto wymienić co rok lub po przejechaniu 10 tys. km.
Wybór i Montaż Filtra
Przy wyborze filtra do motocykla zwróć uwagę na kilka podstawowych kwestii. W przypadku filtrów do motocykli możesz spotkać filtry przeznaczone ściśle do danego modelu, jak i oferowane do szerokiej gamy pojazdów. Nawet w tym drugim przypadku, lista motocykli, do których możesz zamontować dany filtr, jest ograniczona.
Standardowy, dobrej jakości filtr spełni swoją rolę przy typowej jeździe. Jeśli jednak chcesz poprawić parametry pracy filtra, możesz wykorzystać te z nietypowego materiału. Materiały syntetyczne czy gąbka zapewnią tu lepszą filtrację, niż bawełna czy papier, o ile wybierzesz dobrej jakości zamienniki o sprawdzonych właściwościach.
Przeczytaj także: Wymiary gumy filtra Romet R 250
Żaden filtr motocyklowy nie spełni swojej roli, jeśli go odpowiednio nie zamontujesz i nie zadbasz o jego działanie. Typowa wymiana filtra jest względnie prosta, o ile dokonasz ją ściśle według zaleceń producentów motocykla i filtra.
Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza BMW E34
tags: #guma #od #gaznika #do #filtra #powietrza

