Przyczyny problemów z dopływem powietrza do filtra w VW Passat B7
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane.
Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Nieszczelność w układzie dolotowym - przyczyny i objawy
Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową. Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa.
Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki.
Przeczytaj także: Jak wymienić osłonę filtra powietrza w Passacie B5 FL?
Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem. Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza. Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego.
Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie. Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego.
Jak sprawdzić nieszczelność w dolocie?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Przeczytaj także: Wszystko o filtrze powietrza Turbo Passat
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt.
Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia.
Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.
Przeczytaj także: Gdzie kupić rurę dolotu powietrza do VW Passat B5 TDI?
Przepustnica - budowa, działanie, objawy uszkodzenia
Jednym z podstawowych elementów silnika spalinowego jest przepustnica. Aby silnik samochodu pracował prawidłowo, potrzebna mu jest odpowiednia ilość powietrza dostarczanego do cylindrów. Za dostarczanie powietrza do silnika odpowiedzialny jest układ dolotowy składający się z orurowania, filtra powietrza oraz kolektora ssącego. Za regulację odpowiedniej ilości powietrza trafiającego do silnika odpowiedzialna jest przepustnica. Jest to element działający na zasadzie zaworu motylkowego, który umieszczony jest za filtrem powietrza, w kanale dolotowym silnika. Klapka przepustnicy połączona jest bezpośrednio z pedałem gazu.
Objawy uszkodzenia przepustnicy są często bardzo trudne do zidentyfikowania. Tak jak wspomnieliśmy już wyżej, przepustnica to pewien rodzaj zaworu motylkowego. Składa się ona z korpusu i klapki wykonanych ze stali oraz obudowy z tworzywa. Cały zespół zamontowany jest w kanale dolotowym za filtrem powietrza. Korpus przepustnicy posiada na środku otwór ssący, którym przepływa powietrze oczyszczone przez filtr. Jeszcze do niedawna klapka przepustnicy była fizycznie połączona z pedałem gazu za pomocą metalowej linki.
Jak zachowuje się klapka przepustnicy w zależności od pozycji pedału gazu? Gdy jest on naciśnięty, klapka unosi się, dzięki czemu do komór spalania trafia większa ilość powietrza, przez co samochód przyspiesza. Jeżeli kierowca odpuszcza gaz, klapka się zamyka, a dopływ powietrza do silnika jest zmniejszany. Na osi klapki znajduje się czujnik położenia przepustnicy. Jak jednak zachowuje się przepustnica w sytuacji, w której gaz jest całkowicie odpuszczony, czyli np. w trakcie postoju samochodu? Jeżeli jej klapka byłaby całkowicie zamknięta, to silnik natychmiast by zgasł. Dlatego na osi klapki przepustnicy zamontowany jest również silnik krokowy. Jego zadaniem jest otwieranie przepustnicy na tyle, by silnik nie zgasł w sytuacji, w której pedał gazu jest opuszczony.
Jakie mogą być objawy uszkodzonej przepustnicy? Benzyna oraz diesel w razie awarii będą zachowywać się podobnie. Najczęstszą przyczyną problemów jest brudna przepustnica. Objawy, jakie mogą jej towarzyszyć to zwykle nierówna praca silnika na biegu jałowym lub jego niekontrolowane gaśnięcie. Skąd biorą się zanieczyszczenia, którymi spowodowana może być awaria przepustnicy? Objawy jej uszkodzenia mogą wywoływać zabrudzenia, pochodzące z zabrudzonego filtra powietrza oraz paliwa. W jaki sposób, poza zabrudzeniem, może zostać uszkodzona przepustnica? Za jej niepoprawne działanie może odpowiadać również czujnik położenia przepustnicy oraz silnik krokowy.
Wspominaliśmy już wcześniej, że wielu kierowców ma problem z rozpoznaniem tego, że w ich samochodzie jest uszkodzona przepustnica. Dlatego, jeżeli w swoim samochodzie zaobserwujesz opisane przez nas wyżej objawy, warto jest sprawdzić, czy źródłem Twoich problemów nie jest zepsuta przepustnica. Czy można jeździć samochodem, w którym występują symptomy awarii przepustnicy? Zdecydowanie odradzamy odkładanie wizyty u mechanika na ostatnią chwilę.
Czyszczenie i naprawa przepustnicy
Tak jak wspomnieliśmy, za problemy z poprawnym działaniem silnika bardzo często odpowiedzialna jest brudna przepustnica. W jaki sposób można ocenić to, czy przepustnica nadaje się do czyszczenia? Wstępną weryfikację można przeprowadzić „na oko”: jeżeli podzespół nie będzie wymagał czyszczenia, to jego elementy powinny posiadać metaliczny kolor. W jaki sposób należy wyczyścić element tak, by zlikwidować objawy uszkodzonej przepustnicy? Benzyna ekstrakcyjna albo specjalny środek do czyszczenia przepustnic będzie w tym przypadku niezbędny. Benzynę lub preparat należy nanieść na elementy przepustnicy, a następnie, gdy chemia rozpuści już brud, należy go usunąć za pomocą miękkiej szmatki.
Co w sytuacji, w której czyszczenie przepustnicy nie przyniosło pożądanych efektów i problemy z silnikiem nadal występują? Wtedy można założyć, że ich źródłem nie jest zabrudzenie, a awaria przepustnicy. Objawy towarzyszące jej uszkodzeniu mogą być wywoływane przez źle działający czujnik położenia klapki.
Jeżeli w Twoim samochodzie obserwujesz nierówną pracę silnika, jego niekontrolowane gaśnięcie oraz szarpanie w trakcie przyspieszania, to odpowiedzialna za to może być uszkodzona przepustnica. Bardzo często powodem problemów z przepustnicą jest jej zabrudzenie, dlatego, zanim zdecydujesz się na wymianę, warto poddać ją czyszczeniu, które może zlikwidować usterkę. Jeżeli czyszczenie nic nie zmieni, to bardzo możliwe, że za problemy z silnikiem odpowiada zepsuta przepustnica.
Dudnienie w filtrze powietrza w silniku diesel - przyczyny i diagnostyka
Dudnienie w filtrze powietrza w silniku diesel to problem, który może wskazywać na szereg poważnych usterek. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że dźwięki te mogą być sygnałem, że coś jest nie tak z ich pojazdem. Zrozumienie przyczyn tych dźwięków jest kluczowe dla utrzymania silnika w dobrym stanie i zapewnienia jego efektywności. Nieprawidłowe działanie filtra powietrza może prowadzić do obniżenia mocy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa.
Gdy filtr jest zapchany, ilość powietrza dostarczanego do silnika jest ograniczona, co negatywnie wpływa na jego efektywność. Warto zatem zwracać uwagę na wszelkie niepokojące objawy, aby uniknąć kosztownych napraw. Objawy dudnienia w filtrze powietrza diesel mogą być różnorodne. Wiele osób zauważa nietypowe dźwięki wydobywające się z silnika, które mogą być oznaką problemów z filtracją powietrza. Ponadto, kierowcy mogą doświadczać spadku mocy, co objawia się trudnościami w przyspieszaniu lub utrzymywaniu prędkości. Innym ważnym objawem jest zapalenie się kontrolki silnika.
Gdy filtr powietrza jest zbyt zapchany, komputer pokładowy może zareagować, sygnalizując problem. Wczesne zidentyfikowanie tych symptomów pozwala na szybszą diagnostykę i naprawę, co może zminimalizować ryzyko poważniejszych uszkodzeń silnika. Dudnienie w filtrze powietrza diesel może być spowodowane różnymi czynnikami. Właściwe zrozumienie przyczyn tego zjawiska jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Problemy te mogą prowadzić do poważnych usterek, jeśli nie zostaną odpowiednio zdiagnozowane i naprawione.
Możliwe przyczyny dudnienia
- Użycie niewłaściwego oleju w silniku diesel.
- Rozcieńczenie oleju silnikowego ropą.
- Zapchany filtr powietrza.
Zapchany filtr powietrza ma istotny wpływ na wydajność silnika diesel. Gdy filtr jest zanieczyszczony, ilość powietrza dostarczanego do silnika jest ograniczona, co prowadzi do spadku jego mocy. To z kolei może powodować dudnienie oraz inne nieprawidłowe dźwięki. Ograniczenie przepływu powietrza może również prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji spalin. Właściwa konserwacja filtra powietrza jest kluczowa, aby zapobiec takim problemom. Regularne sprawdzanie i czyszczenie filtra mogą pomóc w utrzymaniu silnika w dobrym stanie.
Diagnostyka dudnienia w filtrze powietrza diesel jest kluczowa dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silnika. Wczesne zidentyfikowanie problemu może zapobiec poważniejszym uszkodzeniom oraz kosztownym naprawom. Ważne jest, aby nie ignorować żadnych niepokojących objawów, ponieważ mogą one wskazywać na poważne usterki.
Aby samodzielnie zdiagnozować dudnienie w silniku diesel, warto zacząć od kilku podstawowych kroków. Po pierwsze, zwróć uwagę na dźwięki wydobywające się z silnika. Niepokojące dźwięki, takie jak stuki czy dudnienia, mogą wskazywać na problemy z filtracją powietrza lub olejem. Następnie, sprawdź kontrolki na desce rozdzielczej - ich zapalenie może sugerować, że coś jest nie tak. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie stanu filtra powietrza. Jeśli jest on zanieczyszczony lub zapchany, należy go wymienić. Warto również zwrócić uwagę na poziom oleju i jego jakość. Zmiana oleju na niewłaściwy lub przeterminowany może prowadzić do dudnienia oraz innych problemów związanych z silnikiem. Regularna kontrola tych elementów pomoże w szybkiej diagnostyce.
Konserwacja i zapobieganie problemom
Istnieje wiele skutecznych rozwiązań, które mogą pomóc w eliminacji dudnienia w filtrze powietrza diesel. Regularna konserwacja to klucz do zapobiegania problemom związanym z silnikiem. Warto zwracać uwagę na jakość używanych materiałów i terminowość wymian, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Aby zapewnić długowieczność silnika diesel, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad konserwacji.
Po pierwsze, regularnie wymieniaj olej silnikowy oraz filtr powietrza. Zmiana oleju co 10 000 km lub zgodnie z zaleceniami producenta pomoże utrzymać silnik w dobrej kondycji. Ponadto, sprawdzaj stan filtra powietrza co najmniej co 15 000 km, aby upewnić się, że nie jest on zapchany. Inne istotne czynności konserwacyjne obejmują kontrolę poziomu płynów eksploatacyjnych oraz regularne przeglądy techniczne. Wczesne wykrywanie problemów pozwala na szybszą reakcję i minimalizację kosztów napraw. Utrzymanie silnika w dobrej kondycji to klucz do jego długotrwałej wydajności.
Problemy z regeneracją filtra cząstek stałych (DPF)
Problem pojawia się podczas próby regeneracji filtra cząstek stałych w Audi A4 (8EC) 2.0 TDI 125kW (BRD). Pojawia się kontrolka MIL na desce wskaźników, przy czym obroty silnika są stabilne. Sterownik wtrysku zapisuje ten kod usterki, jeżeli procedura regeneracji filtra cząstek stałych, zarówno podczas jazdy jak i w serwisie, nie może zostać prawidłowo wykona z powodu zbyt małej ilości powietrza potrzebnego do wykonania tej czynności.
Sterownik wtrysku również ocenia prawidłowe ciśnienie różnicowe DPF, prawidłową pozycję zaworu EGR, temperaturę spalin przed i za DPF, pozycję pedału gazu oraz inne parametry, których prawidłowa wartość ma wpływ na regenerację filtra cząstek stałych. Ustalenie przyczyny problemu zaczynamy od diagnostyki sterowania układu wtrysku. Podczas diagnostyki możemy wybierać odpowiednie parametry, najlepiej nie więcej niż 8 na raz, następnie uruchamiamy test jazdy, podczas którego sterownik wtrysku będzie wykonywał regenerację filtra DPF.
Procedurę naprawy należy zacząć od demontażu EGR i obudowy przepustnicy kolektora dolotowego łącznie z przewodami kolektora dolotowego. Następnie należy oczyścić je z nagromadzonego osadu. Jeżeli po wykonaniu tych czynności błąd powróci, należy sprawdzić stan czujnika ciśnienia różnicowego i jego przewodów oraz stan filtra cząstek stałych.
Dodatkowe problemy i rozwiązania
Użytkownik zauważył spadek podciśnienia w VW Passat B5, co skutkowało brakiem mocy. Po sprawdzeniu wężyków podciśnienia i ich zaślepieniu, problem ustąpił. Okazało się, że przyczyną był uszkodzony króciec od pompy vacum, który przepuszczał powietrze. Wężyk podciśnienia do obudowy filtra powietrza jest kluczowy dla prawidłowego działania układu, ponieważ dostarcza świeże powietrze do siłowników.
Po odpaleniu auta z okolicy turbiny dochodzi dzwiek jakby helikopter lecial, szczegolnie mocno slyszalny w filtrze powietrza. Jak zdejmiesz rurę dolotową przy zaworze EGR to sprawdź czy nie jest wyraźnie wyczuwalne to "walenie" ( coś jakbyś przyłożył rękę do rury wydechowej ). Jeśli jest, to prawdopodobnie masz zjechaną krzywkę na wałku rozrządu i uszkodzoną szklankę ( co najmniej jedną może kilka ).
tags: #vw #passat #b7 #dopływ #powietrza #do

