Uszkodzona rura filtra powietrza: Przyczyny, objawy i naprawa

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza.

Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.

Przyczyny uszkodzenia rury filtra powietrza

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.

Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.

Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku, gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.

Przeczytaj także: Golf 4: Uszkodzona Klapka Filtra Powietrza - Diagnoza i Naprawa

Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.

Objawy uszkodzonej rury filtra powietrza

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa.

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika, przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym.

Objawy związane z kodem błędu P0099:

Przeczytaj także: Naprawa Obudowy Filtra Powietrza w Passacie B7

  • Auto zaczyna palić więcej niż zwykle
  • Silnik pracuje nierówno, szczególnie na zimno
  • Obroty na biegu jałowym falują
  • Kontrolka check engine świeci lub miga

Inne objawy uszkodzonego układu dolotowego:

  • Spadek mocy silnika
  • Zwiększone spalanie paliwa
  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym
  • Syczenie powietrza wydobywające się z kolektora
  • Problemy z rozruchem silnika

Diagnostyka uszkodzonej rury filtra powietrza

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe.

Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.

Przeczytaj także: Jak wymienić obudowę filtra powietrza w VW Passat B7?

Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Diagnostyka krok po kroku kodu P0099

  1. Sprawdź, czy producent nie wydał biuletynu serwisowego (TSB) do tego auta.
  2. Podłącz komputer diagnostyczny, zapisz błędy i zerknij na dane z chwili ich wystąpienia.
  3. Skasuj błędy i rusz na krótką jazdę próbną, żeby sprawdzić, czy kod wróci.
  4. Dokładnie oglądaj przewody i wtyczki przy IAT2 - szukaj śladów korozji, przetarć, poluzowań.
  5. Sprawdź stan filtra powietrza i rur dolotowych - szukaj pęknięć, nieszczelności albo brudu mogącego blokować przepływ.
  6. Porównaj wskazania IAT2 na komputerze diagnostycznym z rzeczywistą temperaturą powietrza.
  7. Sprawdź oporność oraz napięcie zgodnie z dokumentacją techniczną.
  8. Zmierz napięcie zasilania i masę na wtyku.
  9. Podejrzewaj sterownik silnika (PCM).

Naprawa uszkodzonej rury filtra powietrza

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym.

W przypadku, gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.

Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.

Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące stanu intercoolera w swoim pojeździe lub potrzebujesz profesjonalnej porady, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami w re-part.

Czyszczenie kolektora dolotowego

Jeśli chcesz uniknąć awarii, musisz koniecznie zadbać o regularne czyszczenie kolektora dolotowego. Szczególnie jeśli Twój pojazd posiada silnik Diesla, w którym osadza się więcej zanieczyszczeń. Układ dolotowy możesz wyczyścić sam, jednak lepiej tę część pracy oddać w ręce specjalistów i udać się do warsztatu. Aczkolwiek jeśli, chcesz spróbować własnych sił, zdemontuj kolektor powietrza i starannie usuń z jego wnętrza wszystkie zanieczyszczenia. Pamiętaj, że po umyciu element musi dokładnie wyschnąć, zanim z powrotem umieścisz go na swoim miejscu. W sklepach znajdziesz specjalne środki, które przeznaczone są do czyszczenia kolektora dolotowego bez konieczności demontażu.

Podsumowanie

Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe. Znasz już objawy, a także przyczyny nieszczelności w układzie dolotowym. Odpowiednia diagnostyka, a następnie rozwiązanie problemu może uchronić jednostkę napędową przed uszkodzeniem.

tags: #uszkodzona #rura #filtra #powietrza #przyczyny #objawy

Popularne posty: