Szum z Okolic Filtra Powietrza - Przyczyny i Diagnostyka

Szum z okolic filtra powietrza może być objawem różnych problemów w układzie dolotowym silnika. Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika spalinowego.

Potencjalne Przyczyny Szumu

Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki powietrza może być nieszczelność w układzie dolotowym. Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza, co wpływa na parametry spalania paliwa.

Najczęstsze przyczyny nieszczelnego układu dolotowego to:

  • Uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów (gumowe rury, tworzywa sztuczne).
  • Niewidoczne gołym okiem pęknięcia na gumowym wężu.
  • Uszkodzenia chłodnicy powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów.
  • Błędy po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach.
  • Niedomknięta obudowa filtra powietrza.
  • Awaria dodatkowych układów połączonych z dolotem (np. system recyrkulacji spalin EGR).

Objawy Nieszczelności w Układzie Dolotowym

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki.

Symptomy, które mogą wskazywać na problem:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

  • Głośniejsza praca silnika.
  • Stukot dochodzący z filtra powietrza.
  • Spadek mocy podczas przyspieszania.
  • Buczący dźwięk z okolic obudowy filtra powietrza przy gwałtownym wciśnięciu pedału gazu.
  • Mulenie silnika w określonym zakresie obrotów.
  • Zwiększone zużycie paliwa.

Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić prostymi, domowymi sposobami lub za pomocą specjalistycznych narzędzi w warsztacie samochodowym.

Domowe Sposoby:

  1. Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik na wolnych obrotach i rozpyl środek (np. sprej do wspomagania rozruchu) nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, co wpłynie na jego pracę.
  2. Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza, zakryj szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Wprowadź dym (np. z waporyzatora) do układu przez odłączony przewód podciśnieniowy od serwa wspomagania hamulców. Obserwuj, gdzie wydobywa się dym.

Diagnostyka Warsztatowa:

  • Pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym: Wakuometr pozwala ocenić, czy podciśnienie jest prawidłowe i stabilne.
  • Diagnostyka komputerowa (złącze OBD): Umożliwia wykrycie awarii układu recyrkulacji spalin lub innych części połączonych z dolotem.

Naprawa Nieszczelności

Sposób naprawy zależy od przyczyny nieszczelności. Możliwe działania:

  • Wymiana uszkodzonych elementów dolotu (rury, węże, obudowy).
  • Wymiana uszczelek (o-ring) na połączeniach elementów.
  • Wymiana uszczelki kolektora ssącego.
  • Naprawa lub wymiana zaworów podciśnieniowych sterujących recyrkulacją spalin (EGR).
  • Naprawa lub wymiana intercoolera i przewodów do niego prowadzących.

Przykładowe Wartości Spalin

Poniżej przedstawiono przykładowe wartości toksyczności spalin, które mogą być mierzone podczas diagnostyki:

Parametr 800 obr/min 3000 obr/min
CO 0,00% 0,00%
COcor ---- ----
CO2 15,2% 15,4%
HC 4 PPM 7 PPM
O2 0,59% 0,28%
Lambda 1,027 1,012

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

tags: #szum #z #okolic #filtra #powietrza #przyczyny

Popularne posty: