Szum z Okolic Filtra Powietrza - Przyczyny i Diagnostyka
- Szczegóły
Szum z okolic filtra powietrza może być objawem różnych problemów w układzie dolotowym silnika. Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika spalinowego.
Potencjalne Przyczyny Szumu
Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki powietrza może być nieszczelność w układzie dolotowym. Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza, co wpływa na parametry spalania paliwa.
Najczęstsze przyczyny nieszczelnego układu dolotowego to:
- Uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów (gumowe rury, tworzywa sztuczne).
- Niewidoczne gołym okiem pęknięcia na gumowym wężu.
- Uszkodzenia chłodnicy powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów.
- Błędy po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach.
- Niedomknięta obudowa filtra powietrza.
- Awaria dodatkowych układów połączonych z dolotem (np. system recyrkulacji spalin EGR).
Objawy Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki.
Symptomy, które mogą wskazywać na problem:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- Głośniejsza praca silnika.
- Stukot dochodzący z filtra powietrza.
- Spadek mocy podczas przyspieszania.
- Buczący dźwięk z okolic obudowy filtra powietrza przy gwałtownym wciśnięciu pedału gazu.
- Mulenie silnika w określonym zakresie obrotów.
- Zwiększone zużycie paliwa.
Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić prostymi, domowymi sposobami lub za pomocą specjalistycznych narzędzi w warsztacie samochodowym.
Domowe Sposoby:
- Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik na wolnych obrotach i rozpyl środek (np. sprej do wspomagania rozruchu) nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, co wpłynie na jego pracę.
- Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza, zakryj szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Wprowadź dym (np. z waporyzatora) do układu przez odłączony przewód podciśnieniowy od serwa wspomagania hamulców. Obserwuj, gdzie wydobywa się dym.
Diagnostyka Warsztatowa:
- Pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym: Wakuometr pozwala ocenić, czy podciśnienie jest prawidłowe i stabilne.
- Diagnostyka komputerowa (złącze OBD): Umożliwia wykrycie awarii układu recyrkulacji spalin lub innych części połączonych z dolotem.
Naprawa Nieszczelności
Sposób naprawy zależy od przyczyny nieszczelności. Możliwe działania:
- Wymiana uszkodzonych elementów dolotu (rury, węże, obudowy).
- Wymiana uszczelek (o-ring) na połączeniach elementów.
- Wymiana uszczelki kolektora ssącego.
- Naprawa lub wymiana zaworów podciśnieniowych sterujących recyrkulacją spalin (EGR).
- Naprawa lub wymiana intercoolera i przewodów do niego prowadzących.
Przykładowe Wartości Spalin
Poniżej przedstawiono przykładowe wartości toksyczności spalin, które mogą być mierzone podczas diagnostyki:
| Parametr | 800 obr/min | 3000 obr/min |
|---|---|---|
| CO | 0,00% | 0,00% |
| COcor | ---- | ---- |
| CO2 | 15,2% | 15,4% |
| HC | 4 PPM | 7 PPM |
| O2 | 0,59% | 0,28% |
| Lambda | 1,027 | 1,012 |
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
tags: #szum #z #okolic #filtra #powietrza #przyczyny

