Spinki Obudowy Filtra Powietrza VW: Rodzaje i Znaczenie

Zapewnienie optymalnych warunków pracy jednostki napędowej to w motoryzacji absolutna podstawa. Fundamentem są między innymi filtry samochodowe, które skutecznie oczyszczają różne media z zanieczyszczeń stałych oraz gazów czy wilgoci, i w ten sposób chronią pozostałe podzespoły przed ich uszkodzeniem i nadmiernym wyeksploatowaniem.

W naszym sklepie znajdziesz filtry kabinowe, oleju, paliwa, powietrza i wiele innych. Zachęcamy do przejrzenia wszystkich już dziś!

Funkcje Filtrów Samochodowych

Filtry samochodowe mają z reguły dość podobną konstrukcję. Składają się z zewnętrznej monolitycznej obudowy, zazwyczaj wykonanej z lekkiego tworzywa sztucznego, oraz z elementu filtrującego (wkładu), który oczyszcza medium z różnych zanieczyszczeń. To właśnie budowa wkładu ma bezpośredni wpływ na przebieg filtracji i powinna być dopasowana do wybranej instalacji.

Wszystkie powyższe materiały mają na swojej powierzchni tysiące mikroskopijnych otworów, które skutecznie zatrzymują zanieczyszczenia przed ich przeniknięciem na drugą stronę filtra. W efekcie przez wkład przechodzi wyłącznie wybrane medium, a drobinki, np. kurz, piasek, pył, roztocza lub inne zanieczyszczenia, są zatrzymywane na jego powierzchni.

Ta zasada pracy łączy się z tym, że należy wymieniać filtry samochodowe co pewien czas lub konkretny przebieg.

Przeczytaj także: Problemy z Obudową Filtra Powietrza w Audi A4 B8

Rodzaje Filtrów Samochodowych

  • Filtr oleju: Służy do usuwania zanieczyszczeń z oleju silnikowego, które mogą uszkodzić jednostkę napędową.
  • Filtr paliwa: Służy do oczyszczania benzyny oraz ropy z zanieczyszczeń różnego pochodzenia, które bez niego mogą przedostać się aż do komory spalania w jednostce napędowej.
  • Filtr kabinowy: Służy do poprawy komfortu jazdy i usuwania z powietrza wszystkich drobinek, które mają wpływ na wygodę, zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów.
  • Filtr powietrza: Służy do oczyszczania powietrza przeznaczonego do stworzenia przez silnik odpowiedniej mieszanki spalania. Zatem mają bezpośredni wpływ na sposób pracy jednostki napędowej.

Filtry znajdą także zastosowanie w autach zasilanych gazem LPG. W tym przypadku służą do oczyszczania z zanieczyszczeń znajdujących się właśnie w nim. Są montowane pomiędzy wtryskiwaczami gazu a reduktorem i realizują swoją pracę w chwili, gdy paliwo znajduje się jeszcze w fazie lotnej.

Każdy rodzaj wymaga zachowania odpowiedniego interwału jego wymiany - tylko w ten sposób chronimy wszystkie podzespoły przed nadmiernym wyeksploatowaniem oraz przyspieszonym zużyciem. Z tego względu zapraszamy do ich zakupu.

Przewód Filtra Powietrza - Kluczowy Element Układu Dolotowego

Przewód filtra powietrza pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika każdego pojazdu spalinowego. Jego główne zadanie to dostarczanie powietrza do komory spalania w wymaganej ilości oraz oczyszczenie go. Bez takiej rury nie byłoby możliwe spalanie paliwa, a więc i praca silnika. Dlatego tak ważne jest, aby przewód filtra powietrza był zawsze w dobrym stanie, czyli bez pęknięć i nieszczelności.

Rodzaje Przewodów Filtrów Powietrza

Przewody powietrza to jeden z najważniejszych elementów układu dolotowego, który decyduje o pracy silnika. W zależności od specyfiki auta możemy wyróżnić różne typy tych części. W przypadku silników z turbosprężarką wymagane są przewody o wysokiej i dynamicznej przepustowości. W przypadku silników wolnossących, przewody powietrza i rury dolotowe muszą utrzymywać określone ciśnienie i temperaturę. Także rura do intercoolera powinna być wykonana ze stosownych materiałów.

Wybór Odpowiedniego Przewodu Filtra Powietrza

Wybór odpowiedniego przewodu filtra powietrza jest kluczowy do tego, żeby jednostka napędowa pracowała sprawnie przez długi czas. Warto zwrócić uwagę na materiał, z którego jest wykonana rura do filtra powietrza. Z materiału, który wyróżnia odporność na wysokie temperatury i ciśnienie oraz na to, czy jest dostosowany do specyfiki pojazdu.

Przeczytaj także: Jak zdemontować filtr powietrza w BMW E61?

Kupując taką część, warto skorzystać z oferty sprawdzonych producentów. Marka i renoma mają tutaj niebagatelne znaczenie. Tu obowiązuje podobna zasada, kiedy zamawiasz inne części samochodowe.

Użytkowanie i Pielęgnacja Przewodów Filtrów Powietrza

Aby przewód filtra powietrza służył nam jak najdłużej, warto dbać o regularną konserwację. To głównie oznacza utrzymanie go w czystości, zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz. Niezwykle ważne jest też monitorowanie stanu uszczelek, które, jak wiadomo, decydują o szczelności przewodu.

Jak dbać o przewód filtra powietrza?

  • Pamiętaj o regularnym czyszczeniu przewodu filtra powietrza. Do tego celu można użyć specjalnych preparatów dostępnych na rynku.
  • Warto też kontrolować stan uszczelek i wymieniać je na nowe, gdy tylko pojawią się oznaki ich zużycia.
  • Pamiętaj też, aby zawsze stosować odpowiednie części zamienne do Twojego modelu samochodu.

Wymiana Filtrów - Porady i Wskazówki

Częstotliwość wymiany filtrów określa producent samochodu i z założenia robi się to przy okazji tzw. przeglądów olejowych. Jednak w rzeczywistości terminy te nie zawsze się pokrywają.

Wielu kierowców, by poprawić warunki pracy wtryskiwaczy czy turbosprężarki, skraca interwał wymiany filtra paliwa lub powietrza. Podobnie z filtrem kabiny - często jest wymieniany przed zimą. To z kolei staje się uciążliwe, ponieważ wymaga dodatkowych wizyt w serwisie. Okazuje się, że w większości przypadków filtry te każdy może wymienić sam. Na dodatek zwykle da się to zrobić bez użycia podnośnika, za pomocą podstawowych narzędzi.

Osoby bez doświadczenia powinny jednak wcześniej zapoznać się z procedurą wymiany poszczególnych filtrów. Może się okazać, że w niektórych przypadkach trzeba dysponować np. specjalnym kluczem.

Przeczytaj także: Jak zdemontować obudowę filtra powietrza w Peugeot 307?

Wymiana Filtra Powietrza

Wymiana filtra powietrza jest zwykle najmniej skomplikowana. Dostęp do niego jest często dobry, a wymiana ogranicza się do demontażu obudowy. Wkręty wykręcamy tak, by zostały w pokrywie górnej. W niektórych samochodach zamiast wkrętów stosowane są druciane zatrzaski.

Zużyty filtr trzeba zastąpić nowym. Ważne jest aby docisnąć gumkę uszczelniającą po obwodzie tak, by nie wychodziła spod obudowy. Wkręty dokręcamy delikatnie, do pierwszego oporu.

Wymiana Filtra Kabiny

Tu największym problemem jest ustalenie lokalizacji i uzyskanie dostępu do filtra. Wcześniej warto obejrzeć film instruktażowy w internecie.

Osłona tapicerska mocowana jest najczęściej na spinki lub wkręty. Zdarza się, że trzyma się na zatrzaskach.

Pokrywę zdejmujemy, przesuwając w bok. Może być zabezpieczona wkrętami - wtedy trzeba je odkręcić.

Stary filtr wyciągamy delikatnym szarpnięciem. Podczas wymiany warto wyssać zanieczyszczenia z obudowy za pomocą odkurzacza. W wielu autach filtr znajduje się za schowkiem. W niektórych autach filtr znajduje się w tunelu środkowym, obok pedałów.

Wymiana Filtra Paliwa

Przed samodzielną wymianą filtra paliwa warto zapoznać się z procedurą np. w książce obsługi czy internecie. Zdarza się, że niektóre auta nie mają pompy wstępnej w baku i do przepompowania paliwa przez filtr trzeba użyć komputera diagnostycznego. W takich przypadkach wymianę filtra powinno się zlecić serwisowi.

Wymieniając filtr we własnym zakresie, należy pamiętać, aby nie wyrzucać zużytego do przydomowego śmietnika. Jako odpad niebezpieczny, powinien on być oddany do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

By uzyskać dobry dostęp do filtra, trzeba często wypiąć przewody ze spinek lub zdemontować np. elementy układu dolotowego.

Przed rozszczelnieniem obudowy filtra powinno się umieścić wokół niej szmaty. Wyciekające paliwo wsiąka wtedy w materiał. Rozlane w komorze silnika nieprzyjemnie pachnie.

Śruby trzymające pokrywę filtra należy całkowicie wykręcić. Obudowa może też być skręcana za pomocą dużej centralnej nakrętki.

Za pomocą płaskiego wkrętaka należy podważyć pokrywę obudowy filtra. Wkład filtrujący jest zamocowany na wcisk do pokrywy. Demontuje się go przez pociągnięcie.

Zanieczyszczenia takie jak piasek w filtrze oznaczają nieszczelność układu paliwowego. Metalowe opiłki świadczą o zużyciu układu wtryskowego.

Na pokrywie obudowy, w rowku, znajduje się uszczelka. Trzeba ją wymienić na nową. Powinna być dołączona do filtra.

Przed przykręceniem pokrywy warto posmarować nową uszczelkę olejem napędowym lub silnikowym. Ułatwi to dokręcanie i zmniejszy ryzyko uszkodzenia uszczelki. Śruby dokręcamy stopniowo, po przekątnej.

Jeżeli na obudowie filtra znajduje się pompka naciskamy ją do czasu powstania oporu. W innych autach włączamy kilkanaście razy zapłon - paliwo przepompuje wtedy pompa w baku.

Przykładowe interwały wymiany filtrów
Filtr Interwał wymiany
Filtr oleju Z każdym przeglądem olejowym (zwykle co 10-15 tys. km)
Filtr paliwa Co 30 tys. km (silniki diesla), co 100 tys. km (silniki benzynowe)
Filtr kabinowy Co 15-20 tys. km lub raz w roku
Filtr powietrza Co 20-30 tys. km

FAQ - Najczęściej Zadawane Pytania

Jakie są typowe usterki przewodów powietrza?

Najczęściej występującą usterką jest nieszczelność przewodu powietrza. Może ona powodować, że do silnika dociera powietrze w niewłaściwej ilości i nie do końca oczyszczone, co skutkuje nierówną pracą silnika i powstawaniem nagaru wewnątrz jednostki napędowej.

Jakie elementy decydują o szczelności przewodu powietrza?

Głównym elementem, który decyduje o szczelności przewodu powietrza, jest uszczelka. Wymiana uszczelki to nie jest skomplikowane zadanie, ale wymaga precyzji i odpowiedniego narzędzia.

Jak działa przewód powietrza?

Przewód doprowadza powietrze do filtra, gdzie jest oczyszczane i podgrzewane. Następnie przewodem powietrze przepływa do przepustnicy i kolektora wydechowego.

tags: #spinki #obudowy #filtra #powietrza #vw #rodzaje

Popularne posty: