Wymiana Rury Dolotowej Filtra Powietrza w Peugeot 5008 – Poradnik

Wielu użytkowników samochodów Peugeot, w tym modeli 307, 308 i 5008, spotyka się z problemem związanym z układem dolotowym powietrza. Jednym z typowych objawów jest ściskanie rury dolotowej powietrza, co prowadzi do spadku mocy, a nawet gaśnięcia silnika.

Objawy i Diagnoza

Problem objawia się najczęściej po osiągnięciu przez silnik temperatury roboczej, zwykle w zakresie 70-90°C. Podczas dodawania gazu można zaobserwować, że górna rura dolotowa powietrza, znajdująca się między turbosprężarką a intercoolerem, ulega ściskaniu. Efektem tego jest dławienie się silnika i trudności z wkręcaniem się na obroty, a w skrajnych przypadkach nawet jego zgaśnięcie.

Przyczyną tego zjawiska jest najczęściej rozwarstwienie wewnętrznej warstwy gumowej rury. Wewnętrzna warstwa gumy odkleja się, tworząc "bańkę" lub fałdę, która blokuje przepływ powietrza. Zjawisko to nasila się pod wpływem wysokiej temperatury i podciśnienia powstającego w układzie dolotowym podczas przyspieszania.

Aby zdiagnozować problem, można wykonać następujące kroki:

  • Sprawdź wizualnie rurę dolotową pod kątem pęknięć, rozwarstwień lub innych uszkodzeń.
  • Upewnij się, że filtr powietrza jest czysty i drożny.
  • Zdejmij rurę i sprawdź, czy wewnętrzna warstwa gumy nie odkleja się.
  • Podczas pracy silnika obserwuj, czy rura ulega ściskaniu po dodaniu gazu.

Rozwiązanie Problemu

Jedynym skutecznym rozwiązaniem problemu ściskającej się rury dolotowej jest jej wymiana na nową. Należy pamiętać, aby zakupić rurę przeznaczoną do konkretnego modelu i rocznika samochodu.

Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa

Wymiana Sondy Lambda - Dodatkowe Doświadczenia

Przy okazji problemów z układem dolotowym, warto wspomnieć o doświadczeniach związanych z wymianą sondy lambda w silnikach Peugeot. Jeden z użytkowników podzielił się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wymiany sondy lambda w Peugeot 308 1.4 16V. Po pojawieniu się błędu sondy, a po analizie i pomiarach elektrycznych, zdecydowano się na wymianę sondy na zamiennik firmy Bosch. Okazało się to trafną decyzją. Warto pamiętać, że koszt takiej usługi w ASO Peugeot może być wysoki. Dlatego zakup zamiennika i samodzielna wymiana mogą być bardziej ekonomicznym rozwiązaniem.

Uwaga: Niektóre zamienniki sond lambda mogą powodować błędy. W takim przypadku zaleca się wymianę na sondę firmy Bosch.

Podsumowanie

Problem ściskania rury dolotowej powietrza w samochodach Peugeot jest znany i wynika z konstrukcji oraz eksploatacji rury. Regularne sprawdzanie stanu rury i wymiana w przypadku uszkodzeń może zapobiec poważniejszym problemom z silnikiem. Wymiana sondy lambda, choć kosztowna, może być konieczna w przypadku wystąpienia błędów i problemów z pracą silnika.

Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?

Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra

tags: #rura #dolotowa #filtra #powietrza #peugeot #5008

Popularne posty: