Wymiana Rury Dolotowej do Filtra Powietrza w Ford Focus MK1 TDDI
- Szczegóły
W samochodach z turbosprężaniem stosuje się intercooler, który ma za zadanie chłodzić powietrze zasysane do silnika. Zastosowanie intercoolera idzie dokładnie w przeciwną stronę niż "zasysanie" gorącego gazu, które zmniejsza ilość gazu, a tym samym obniża moc silnika.
Problemy z Dolotem Powietrza
Częstym problemem w silnikach TDDI jest nieszczelność w dolocie powietrza. Nieszczelności na dolocie za przepływomierzem mogą powodować fałszywy przepływ powietrza, co skutkuje źle dopasowaną dawką wtrysku. Sprawdź rury gumowe na dolocie pod kątem szczelności, intercooler oraz wszystkie połączenia.
Logi mogą wskazywać na dziurę w dolocie, co dodatkowo potwierdza dym z rury wydechowej w czasie przyspieszania. Dolot to odcinek od turbiny poprzez intercooler do EGR. Warto sprawdzić rurę metalową w pasie przednim oraz obejrzeć intercooler, czy nie jest brudny od olejowej mazi.
Diagnostyka i Objawy
Objawy problemów z dolotem powietrza mogą być różne, w tym:
- Kopcenie na czarno przy mocniejszym dociśnięciu pedału przyspieszenia.
- Brak mocy.
- Dziwne buczenie.
- Ściskanie rury od turbo i gaśnięcie silnika.
- Głośny gwizd z okolic turbiny przy dodawaniu gazu (obroty 2000-3000 tyś).
Na powyższy stan rzeczy może składać się kilka rzeczy. Na pewno rura, o której piszesz, także może powodować zwężanie się układu dolotowego, a przez co brak mocy.
Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa
Rura Dolotowa - Lokalizacja i Funkcja
Rura dolotowa doprowadza powietrze do silnika i łączy się niedaleko przepustnicy i zaworu EGR. Można sprawdzić, czy jest luźny ciąg powietrza z filtra powietrza do turbo. Jeśli rura jest popękana lub sparciała, może to powodować problemy z dopływem powietrza.
Umiejscowienie czujnika ciśnienia powietrza doładowującego znajduje się w rurze ładującej za intercoolerem.
Warto również sprawdzić, czy rura na wejściu do intercoolera nie jest miękka na kolanku, ponieważ rozwarstwienie tej rury może powodować zatkanie przelotu i niedostateczne zasilanie w powietrze.
Wymiana i Czyszczenie Elementów Dolotu
Przed wymianą rury dolotowej warto wyczyścić cały dolot powietrza oraz intercooler. Olej, który leciał nieszczelną ośką turbiny, mógł pójść w układ dolotowy. Można również wyczyścić rury dolotowe i intercooler.
Zawór EGR
Warto sprawdzić zawór EGR, czy nie jest spocony lub zawalony szlamem. Uszkodzony zawór EGR może powodować problemy z dopływem powietrza do spalania, zwłaszcza na wysokich obrotach.
Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?
Po wyczyszczeniu EGR i zamontowaniu go z powrotem, można zauważyć poprawę mocy. Warto również sprawdzić wąż gumowy, który wychodzi z EGR do rury od intercoolera, czy nie jest sparciały.
Alternatywne Rozwiązania i Dodatkowe Kontrole
- Sprawdzenie przewodów podciśnienia.
- Kontrola stanu wirnika turbiny.
- Sprawdzenie szczelności układu dolotowego za pomocą "plaka".
W przypadku problemów z turbiną, można rozważyć wymianę Downpipe - rury spustowej z katalizatorem. Jeśli masz jedną sondę, to po wywaleniu katalizatora nawet nie wywali błędu.
Podsumowanie
Wymiana rury dolotowej do filtra powietrza w Ford Focus MK1 TDDI może być konieczna w przypadku jej uszkodzenia lub nieszczelności. Regularne sprawdzanie i czyszczenie elementów dolotu powietrza, takich jak intercooler i zawór EGR, może pomóc w utrzymaniu prawidłowej pracy silnika i uniknięciu problemów z mocą i spalaniem.
Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić wszystkie połączenia i elementy układu dolotowego, aby upewnić się, że nie ma żadnych nieszczelności lub uszkodzeń. W razie wątpliwości, skonsultuj się z mechanikiem.
Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra
tags: #rura #dolotowa #do #filtra #powietrza #ford

