Rura do filtra powietrza w Polonezie: wymiary, funkcje i modyfikacje

Wielu użytkowników Poloneza, zwłaszcza tych z instalacją gazową, zastanawia się nad rolą i ewentualnymi modyfikacjami rury łączącej kolektor z filtrem powietrza. Ten element, choć na pozór prosty, ma wpływ na pracę silnika, zwłaszcza w różnych warunkach atmosferycznych.

Funkcje rury dolotowej powietrza

Zimą rura dolotowa powietrza jest niezbędna, szczególnie podczas odpalania i rozgrzewania silnika na benzynie. Nawet jeśli auto odpala na gazie, obecność rury jest korzystna, ponieważ zapobiega zasysaniu mroźnego powietrza, co przyspiesza nagrzewanie silnika. Jest to istotne dla komfortu jazdy, zwłaszcza gdy szyby są zamarznięte i zależy nam na szybkim działaniu ogrzewania. Nie można też zapomnieć o podgrzewaniu parownika gazu, który nie lubi pracować w niskich temperaturach.

Rura dolotowa powietrza trochę "psuje" moc silnika, ale w zimie na śliskiej drodze i zamarzniętych szybach oraz ograniczonej widoczności to nie ma większego znaczenia i chyba jest ważniejsze to co wyżej napisałem .

Wpływ na pracę silnika z instalacją LPG

Dla silników zasilanych gazem (LPG) zimne powietrze jest korzystniejsze niż ciepłe, natomiast dla benzyny - letnie. Użytkownicy, którzy zdemontowali rurę dolotową, często nie odczuwają negatywnych skutków, zwłaszcza w krótkich trasach. Jednakże, w przypadku problemów z instalacją LPG, brak rury może pogorszyć pracę silnika.

Mnie dopóki jej nie zdjąłem (a mam gaz i uszkodzony termostat powietrza) samochód nie chciał jechać w ogóle, więc mówienie, że trochę to lekka przesada. I nie mówię, że chciałem jechać szybko bo 40km/h na 2 a próba wrzucenia 3 kończyła się zamuleniem totalnym samochodu. Po zdjęciu odżył i zupełne inne auto.

Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa

Modyfikacje rury dolotowej

Niektórzy właściciele Polonezów rozważają wymianę fabrycznej rury na grubszą, wykonaną z gumy lub stali nierdzewnej. Ważne jest, aby umieścić dolot w miejscu, gdzie zasysane powietrze jest jak najchłodniejsze, co może wpłynąć na zużycie paliwa. Teoretycznie chłodniejsze powietrze powoduje wzrost mocy i spalania jednostkowego, jednakże wzrost mocy powoduje że mniej wciskasz gazu i sumarycznie spalanie może nawet zmaleć.

A co do zasysania zimnego powietrza - wiadomo, im dalej od silnika tym lepiej. Ja wykorzystałem u siebie rure od systemów wentylacyjnych w kondonie (chyba 20mm grubosci) z wełny mineralnej. Pobiera powietrze z prawej strony koło chłodnicy patrz?c od przodu.

Długość rury przed filtrem również ma pewien wpływ na pracę silnika. Skrócenie lub ściśnięcie rury może wpłynąć na moc na niskich obrotach, co wymaga korekty zapłonu.

Problemy z zasysaniem zimnego powietrza

Niektórzy użytkownicy doświadczają problemów z gaśnięciem silnika po próbie zamontowania dolotu zimnego powietrza. Przyczyną może być np. wypadnięcie dyszy wolnych obrotów w gaźniku.

Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?

Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra

tags: #rura #do #filtra #powietrza #polonez #wymiary

Popularne posty: